www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Mol, 09-08-1991

Het station van Mol was de laatste bestemming van deze dag. Na Diest en Leopoldsburg moesten we via Mol naar de camping in Chaam. In Mol dus toch nog maar even kijken wat er te zien was. Genoeg dus, in het kleine uurtje dat we daar doorbrachten. Vier verschillende locomotieven en zowel passagiers als goederentreinen, het kon niet op.

Foto (Rob van der Rest) De 5127 troffen we als eerste aan met een heerlijk bont goederentreintje, de 8 wagons zijn een peulenschil voor een dergelijke machine.  Mol 09-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) Rangeerloc 7387 werd het volgende foto-object. In de achtergrond de oude goederenloods.   Mol 09-08-1991.

Daarna werd het tijd om ons te gaan concentreren op het passagiersvervoer.

Foto (Rob van der Rest) Aankomst van de trein uit Hasselt onder aanvoering van de 6296. Deze kwam altijd als eerste binnen in het station, passagiers hadden zodoende genoeg tijd om over te stappen op de trein naar Antwerpen of Neerpelt. Het perron is dan alleen nog gevuld met fietsen.  Mol 09-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) Aankomst van de trein uit Neerpelt die door de 6295 naar Antwerpen Centraal gebracht gaat worden. Reizigers van de trein uit Hasselt en andere passagiers bevolken nu het van mooie bloemen voorziene station. Wat een heerlijk stuk nostalgie.  Mol 09-08-1991.

Na het vertrek van de trein naar Antwerpen schoven we een perron op en dat bleek een heel goede zet. In de tussentijd was er nog een 2e rangeerloc aangekomen vanuit de richting van Geel die zich aansloot bij de 7387.

Foto (Rob van der Rest) Passagiers, aangekomen met de trein uit Antwerpen met drukloc 5501, stappen over in de trein naar Hasselt. Rechts is nog net het neusje te zien van rangeerloc 7366. Hoe landelijk wil je het hebben!  Mol 09-08-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Direct na vertrek van de 5501 met zijn passagierstrein komt de nog in oude kleurstelling zijnde 5506 met een goederentrein het station binnen. De lantaarnpaal achter de 5506 geeft het idee dat er iets op de voorzijde van de 5506 zit. Aansluitend vertrekt de 6296 met zijn passagierstrein naar Hasselt met tussenstops op alle tussengelegen stations. De 5506 zal zijn goederentrein hier achterlaten en omlopen (foto onder) naar een ander spoor.  Mol 09-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) Nog even een laatste foto waarop de 7387 en 7366 goed te zien zijn. Het witte touwtje aan de deur van de 7366 zorgt ervoor dat deze op warme dagen open blijft staan, gewoon vastbinden aan een ander deel van de loc. De oude goederenloods bepaald mede het sfeertje van toen.  Mol 09-08-1991.

Voor mij was als liefhebber van de Belgische Spoorwegen 9 augustus 1991 een topdag!