www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Ardennen, 08-05-1993 Deel 1

Het verhaal van deze dag begint in feite op een andere plaats, namelijk het station van Mol. Tijdens één van mijn bezoeken in april in Mol ontmoette ik een jonge enthousiaste spoorwegliefhebber. Omdat ik een auto bezat vroeg hij mij of het misschien mogelijk was een keer samen naar de Ardennen af te reizen, in het bijzonder naar de lijn ten zuiden van Dinant. In Dinant was ik al eens vaker geweest, in 1986 en 1987.  Ik herinnerde mij de mooie omgeving en besloot om samen een keer die richting uit te gaan, en wel op zaterdag 8 mei. In de vroege ochtend was ik van de camping in Chaam vertrokken en pikte de jonge man in Mol op, zijn naam was Dave H. Aanvankelijk was het zonnig maar naarmate we dichter in de buurt van Namen kwamen werd het bewolkt en nevelig. Mijn reisgenoot wist als geen ander wat er die dag reed aan personen- en goederentreinen. We maakten de start in een nevelig station van Anseremme. Het station had één minpuntje en dat was dat je het perron pas op mocht als er een personentrein in aantocht was. Als eerste zou er een toeristentrein komen uit de richting Dinant met Kajakliefhebbers die naar Houyet gebracht werden. Ook in Anseremme stapten velen in en daarmee begon ons dagje Ardennen.

Foto (Rob van der Rest). Aankomst van de 5403 op het station van Anseremme. Aan de achterzijde van de uit M2 rijtuigen bestaande trein was ook nog een loc, de 5308, die ook tractie leverde. Na het maken van deze foto rende ik naar de achterzijde van de trein om het vertrek vast te leggen. De machinist bekijkt ondertussen naar wat zich op het perron afspeelt.

Foto's (Rob van der Rest) Links op het perron staat mijn reisgenoot die het geheel vanaf die plek bekijkt. De machinist kijkt naar buiten en wacht het vertreksignaal af om daarna (onderste foto) samen met de 5403 en de ingestapte kajakliefhebbers naar Houyet te vertrekken.  Station Anseremme 08-05-1993.

Vervolgens was het wachten op de lege ertstrein richting Namen. Van het feit dat we eigenlijk niet meer op de perrons mochten verblijven trokken we ons niet veel aan en ook de stationschef van het station vond het wel best.

Foto (Rob van der Rest) De 5309 en 5305 bij doorkomst van Anseremme met trein 47986 richting Namen.  Station Anseremme 08-05-1993.

Hierna vertrokken we naar het station van Beauraing.

Foto (Rob van der Rest) In het station van Beauraing troffen we een op een passagierstrein wachtende ertstrein, het zijn de 5209 en 5304 die ertstrein 48911 naar Belval aan de haak hebben.

Foto's (Rob van der Rest) Dieselstel 4506 is onderweg van Bertrix naar Namen. Alle vrouwelijke passagiers zijn via het overpad op het perron aangekomen en wachten totdat zij met het dieseltje verder kunnen. Hier heerste, zoals op vele plekken aan de lijn, nog de romantiek van het kleine station.  Beauraing 08-05-1993.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van trein 48911 met de 5209 en 5304. Ook wij vertrokken snel naar het volgende fotopunt.  Beauraing 08-05-1993.

Het volgende fotopunt bereikten we mooi op tijd om de ertstrein weer te fotograferen nl. het Viaduct van Thanville. Het viaduct overspant de vallei van de Snaye en de N 95, gelegen bij het gehucht Thanville wat hoort bij Pondrôme en Pondrôme is weer een deelgemeente van Beauraing. Het viaduct bestaat geheel uit baksteen, de bouw ervan startte in 1898 en een jaar later in 1899 werd het viaduct voltooid. Door de vele hoge bomen was het wel moeilijk fotograferen op deze plek vandaar dat de onderstaande foto's van de zijkant en achterzijde zijn genomen.

Foto's (Rob van der Rest) De 5209 en 5304 met hun ertstrein op het viaduct van Thanville. Helaas geven de foto's géén geluid maar het gebrul van de dieselmotoren van de 5209 en 5304 klinken bij het zien van de opnamen nog in mijn oren. Om nooit te vergeten.  Viaduct van Thanville 08-05-1993.

Na het maken van deze opnamen reden we snel verder naar het door ons bedachte fotopunt bij de tunnelingang van de 261 meter lange tunnel van Vonêche. Ook daar werden we verrast door het al hoge groen zodat het maken van een ideale opname niet helemaal lukte. Het bordessein (Kandelaar genoemd in België) was natuurlijk waar het om ging, direct na de tunnel stond je in het station van Vonêche.

Foto's (Rob van der Rest) De 5209 en 5304 hebben met hun ertstrein bijna het station van Vonêche bereikt. Op deze prachtige plek hoorde je de trein al van verre aankomen door de vele stijgingen op dit lijngedeelte.  Vonêche 08-05-1993.

Na de passage van de ertstrein liepen we de heuvel af om het bordessein vanaf de voorkant te fotograferen.  Vonêche 08-05-1993.