www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Antwerpen, 23-07-1991
Aangezien ik begin 1991 lid was geworden van de TSP groeide de interesse verder voor de NMBS, immers in Nederland had ik wel zo alles gefotografeerd, alle NS locs stonden op een enkele na op de foto en aangezien Antwerpen en omgeving niet ver weg was en er een grote verscheidenheid aan materieel rondreed werd de fotografie daar naar verlegd. Op 23 juli ging ik op pad en dat bleek achteraf een goede keuze te zijn, een keur aan locomotieven en treinen trok op die dag aan mij voorbij. Ik startte in Roosendaal en dat bleek een goede greep, ik maakte er één van mijn mooiste opnamen van een machine van de serie 22.
Foto (Rob van der Rest) De 2126 had een goederentrein afgeleverd en wacht op vertrek op de goederensporen. Roosendaal 23-07-1991.
Foto's (Rob van der Rest) Een toevalstreffer was deze trein. De 2202 komt met een reizigerstrein het station binnen, om welke trein het gaat is mij niet bekend, in de dienstregeling van 1991 komt op die aankomsttijd in de ochtend alleen de Int1281 voor maar die reed alleen op zaterdag en 23 juli is op een dinsdag. Nadat de 2202 de rijtuigen achtergelaten heeft vertrekt deze weer richting Antwerpen. Roosendaal 23-07-1991.
Na de paar plaatjes in Roosendaal ging het rap naar Ekeren waar je bij de splitsing Ekeren Y-schijn alle treinen had die van en naar de bundels van Antwerpen Noord reden. Je kon er goed fotograferen. Het huidige viaduct van de A12 bederfde toen nog niet het uitzicht waardoor de treinen goed te fotograferen waren. Opvallend veel locs hadden nog de mooie beschildering met het gele "slabbbetje" waarin het nummer van de loc stond.
Foto (Rob van der Rest) De 2503 komt vanuit de bundels van Antwerpen Noord met een beladen ertstrein voorbij richting het zuiden/oosten. Ekeren Y-schijn 23-07-1991.
Foto's (Rob van der Rest) Losse locs kwam je op deze plek ook genoeg tegen. De 7501 is op weg richting Antwerpen, deze machines trof je alleen rond Antwerpen aan. Op de onderste foto zien we de 2632 die dezelfde richting uitgaat. De loc heeft wel de nieuwe blauwe beschildering maar het gele vlak met daarin het locnummer is nog aanwezig. Ekeren Y-schijn 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) Het meest aansprekend zijn toch wel de machines van de serie 51, de 5130 heeft een lange trein aan de haak en rijdt richting Antwerpen. Ekeren Y-schijn 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) Zware ertstreinen werden vaak door 2 machines getrokken, we zien hier de 2307 en 2330 met een dergelijke trein. Ekeren Y-schijn 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De eerste loc van de serie 20 komt voorbij, daarnaast is nog iemand op de fiets te zien. In die tijd kon je gewoon over de sporen lopen of met de fiets erlangs rijden naar je volkstuintje, niet ongevaarlijk daar trouwens door de vele treinen. Ekeren Y-schijn 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) Bij Ekeren had je ook nog een klein perron waar personeel opstapte richting de bundels van Antwerpen Noord. Ik maakte er dankbaar gebruik van om de 2504 met een ertstrein te fotograferen richting Antwerpen en verder. Ekeren Y-schijn 23-07-1991.
Foto's (Rob van der Rest) De 5189 wacht totdat hij verder mag rijden naar Antwerpen Noord, de 2626 passeert daarbij met een bescheiden treintje richting Antwerpen. Ekeren Y-schijn 23-07-1991. Kort na deze passage vertrok ik naar het station van Antwerpen Dam waar ik als eerste de 2157 zag passeren met een set ketelwagens richting Antwerpen Berchem. 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De serie 84 zag je toen nog wel in de havens voor rangeerwerk. De 8465 is ongetwijfeld op weg naar depot Antwerpen Dam. Station Antwerpen Dam 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) Ook de blauwe 2633 had nog het gele 'slabbetje', aan de haak hangt een flinke ertstrein. Station Antwerpen Dam 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De 2343 is de volgende machine met een ertstrein aan de haak, de omgeving van station Antwerpen Dam ziet er tegenwoordig wel anders uit. Station Antwerpen Dam 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De 5166 en 5170 bij doorkomst met een goederentrein in station Antwerpen Dam. Toen zag de 5166 er al prachtig uit en kon nog niemand vermoeden dat deze later als rijvaardige museumlok zou worden behouden. Links op de foto gaat een Beneluxtrein op weg naar Amsterdam. Opname op 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De leuke bebouwing rond station Antwerpen Dam stond borg voor iedere keer weer een ander motief. De 2332 is onderweg met een ertstrein. Opname op 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De 'bananentrein' naar Duitsland was een trein die ik altijd heb zien rijden met als tractie een 51er. Op 23-07-1991 is de 5182 hiermee onderweg als hij het station van Antwerpen Dam passeert.
Foto's (Rob van der Rest) Personeelswissel in het station van Antwerpen Dam. De machinist van de 5163 heeft de machine vanuit de haven tot aan het station gebracht. Zijn jonge collega die al een tijd op het bankje zat zal de trein overnemen. Het dak van de overkapping zal zo te zien niet veel beschutting tegen eventuele regen bieden, enig onderhoud kon geen kwaad. Let ook eens op de fraaie stenen schoorsteen aan de linkerkant, een knap stuk vakwerk! Na de personeelswissel gaat de machine op weg naar zijn (voor mij onbekende) eindbestemming. Opname op 23-07-1991.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: Stel 702 in de mooie rode kleurstelling zal een stop maken in het station van Antwerpen Dam op zijn weg naar Antwerpen Centraal. Het ziet er prachtig uit. Op de onderste foto gaat de 923 als personeelstrein onderweg richting de bundels van Antwerpen Noord en zal ik hem later weer fotograferen maar dan in het station van Antwerpen Noorderdokken. 23-07-1991.
De plek waar je veel treinen kon fotograferen was het station Antwerpen Noorderdokken. Ook nu nog (2015) loont het de moeite om daar een paar uur door te brengen als je zowel goederen als personentreinen wil fotograferen, je verveelt je er bijna nooit.
Foto (Rob van der Rest) De personeelstrein van de NMBS heeft zijn rondje door de bundels van Antwerpen Noord gemaakt en komt aan in het station van Antwerpen Noorderdokken voor het vervolg van zijn rit. Opname op 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De DB kwam dagelijks met huckepacktreinen vanuit Neuss (Duitsland) naar Antwerpen Noord. De 215 024-1 heeft zijn trein afgeleverd en zal later die middag weer teruggaan met de tegentrein naar Neuss. In die tijd werden voor deze dienst vrijwel altijd de 215 024 en 215 023 gebruikt. Station Antwerpen Noorderdokken 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) "Duikbril"stel 944 bij vertrek richting Antwerpen Centraal. Station Antwerpen Noorderdokken 23-07-1991.
Over het station van Noorderdokken loopt een viaduct, ik besloot om daarvandaan ook wat foto's te gaan maken.
Foto (Rob van der Rest) De 2502 komt vanaf Antwerpen Noord door station Antwerpen Noorderdokken gereden. Opname op 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De stellen 023 en 032 komen aan langs het perron richting Essen. Slechts een enkele passagier stapt hier in de trein. Station Antwerpen Noorderdokken 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De 5113 rijd voorbij met een lange set rongenwagens. De omgeving achter de trein is nogal veranderd, er is nog weinig van het groen op de foto over, rechts loopt tegenwoordig de halfverdiepte tunnelbak van de HSL naar Nederland. Aan het station zelf zijn nauwelijks veranderingen. Antwerpen Noorderdokken 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De stellen 928 + 921 tijdens een stop in station Antwerpen Noorderdokken. Opname op 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) De stellen van de NMBS serie EMU 50 reden o.a. volop tussen Essen en Antwerpen Centraal. Gestopt aan het perron zijn de stellen 039 en 017 op hun weg naar Antwerpen Centraal. Station Antwerpen Noorderdokken 23-07-1991.
Foto's (Rob van der Rest) De 2364 (links) en de 5164 ( rechts) rijden kort na elkaar door station Antwerpen Noorderdokken. Opname op 23-07-1991.
Foto (Rob van der Rest) Het stel 724 in de rode kleurstelling en de 260 en 251 in de groene kleuren zijn als 3-delige eenheid onderweg. Of de stellen vanaf het opstelterrein komen of vanuit Roosendaal heb ik niet genoteerd, in ieder geval wordt wel richting Antwerpen Centraal gereden. Station Antwerpen Noorderdokken 23-07-1991.
De prachtige verscheidenheid aan treinen en locomotieven bracht me ertoe steeds vaker naar België af te reizen. Wordt vervolgd dus....