www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Neerpelt, Budel, Neerpelt 02-08-1991
In 1990 besloot de NMBS om de locserie 55 te gaan gebruiken op de lijn Neerpelt-Antwerpen. Al jaren waren de machines serie 62/63 heer en meester op deze lijn maar door de krappe wachttijd in Neerpelt konden vertragingen met deze machines niet ingelopen worden. De oplossing zouden de krachtiger machines van de serie 55 zijn, niets bleek minder waar. Vanaf 31-12-1990 reden de 55ers ongeveer de helft van de treinen maar ook zij konden niet verhinderen dat vertragingen nog steeds voorkwamen. Het experiment mislukte en op 08-12-1991 reed de laatste trein getrokken door een 55er op de verbinding Neerpelt-Antwerpen. Het probleem werd opgelost door de inzet van een extra treinstel en de serie 62/63 keerde volledig terug.
Op een dag met mooi weer, 2 augustus 1991, besloot ik om de inzet van de serie 55 eens te gaan bekijken. Vroeg in de ochtend vertrok ik naar Neerpelt en tot mijn grote plezier trof ik er de nog in de oude kleurstelling zijnde 5506, gereed voor een trein naar Antwerpen. Het station was een lust voor het oog, evenals het bij het station gelegen Saxby seinhuis.
Foto's (Rob van der Rest) Spoorwegromantiek...jazeker! De 5506 is zojuist aangekomen in Neerpelt en zal na korte tijd weer vertrekken. Gauw een paar foto's maken dus want een 55er in oude kleurstelling is leuk. Na de eerste foto snel het perron op voor het volgende plaatje wat vooral de sfeer van het stationnetje moest laten zien en dat lukte zoals uit de onderste foto blijkt. Terwijl de 'meester' de loc in stapt voor de reis naar Antwerpen even alle bordjes en het perron fotograferen. Station Neerpelt 02-08-1991.
Terwijl ik snel, via de overweg, naar de andere kant van het station liep was ook de lege zinkertstrein aangekomen.
Foto's (Rob van der Rest) Vertrek van de 5506 naar Antwerpen. Op de onderste foto is achter de loc het geheel mechanische Saxby seinhuis te zien. Station Neerpelt 02-08-1991.
Foto's (Rob van der Rest) De zojuist uit Budel aangekomen lege zinkertstrein met de 5184 heeft 2 wagons die in Neerpelt op de goederensporen neergezet gaan worden. De 5184 rangeert de 2 wagons naar de goederensporen en keert daarna terug waarna deze met de lege zinkertswagons vertrekt naar Antwerpen. Het fraaie Saxby seinhuis is op de middelste foto goed te zien, de seinhuiswachter komt gewoon op zijn fiets naar het werk. Station Neerpelt 02-08-1991.
Na dit alles gefotografeerd te hebben ga ik richting het Nederlandse Budel.
Foto (Rob van der Rest) Vanuit Weert was er dagelijks een kleine goederentrein bestemd voor de zinkertsfabriek van Budelco. De NS 2247 mag dit klusje klaren en komt aan te Budel waarna de loc de wagens richting de sporen van Budelco drukt en ze daar achter laat, tegelijk gaan de lege wagons weer mee richting Weert. Budel 02-08-1991.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: Voor het kleine rangeerwerk beschikt de zinkertsfabriek over een kleine lok van O&K, type MB 280 N, geleverd in 1976. Onder: De door de 2247 gebrachte wagons worden naar de zinkertsfabriek gebracht. Daarbij moest worden gewacht op de 2de lege zinkertstrein van die dag. Budel 02-08-1991.
Foto (Rob van der Rest) De 5158 heeft de opstelsporen vanuit de ertsfabriek bereikt, rechts is de O&K lok inmiddels op weg naar de fabriek. Budel 02-08-1991.
Snel rij ik met de auto naar de sporen bij het seinhuis om het vertrek van de 5158 te kunnen fotograferen.
Foto's (Rob van der Rest) Aankomst en vertrek van de 5158 richting Antwerpen via Mol. Over de seinen nog het volgende: het lage sein is van het type 1937 en het hoge sein is van type 1932. De hoogte van het sein bepaald hoe hard mag worden gereden, het lage sein met max. 40 km/h en het hoge sein met baanvaksnelheid die hier ook 40 km/h bedraagt. Budel had in deze tijd nog geheel klassieke beveiliging, extra leuk bij vertrek van een trein. Budel 02-08-1991.
Na vertrek uit Budel ging ik weer naar Neerpelt, daar trof je meestal ook een lok serie 62 die aan het begin van de middag het bescheiden goederenverkeer verzorgde naar enkele bedrijven in de omgeving.
Foto (Rob van der Rest) De 5158 is met de lege zinkertstrein in Neerpelt aangekomen en moet daar wachten op de IR trein uit Antwerpen. Op de foto is goed een deel van de relatief grote stationsgebouwen te zien, op de perronrand voor het kleine gebouw is nog een waterkolom te zien en is het overpad tussen de beide perrons "beveiligd" met een ketting. De fietsenstalling bestaat uit een aantal haken waaraan je je fiets kan ophangen (ruimtebesparend idee). Station Neerpelt 02-08-1991.
Foto (Rob van der Rest) De 6297 komt vanuit de richting van Hasselt met één goederenwagon die op de goederensporen geplaatst wordt. Station Neerpelt 02-08-1991.
Foto (Rob van der Rest) Aankomst van de IR trein uit Antwerpen, de 5517 is de drukloc. Ondanks het oude seinhuis en de mechanische bediening waren de armseinen wel vervangen door lichtseinen. Station Neerpelt 02-08-1991.
Foto (Rob van der Rest) Even rust...De 5517 wacht weer op vertrek richting Antwerpen waarna ook de 5158 zijn reis mag vervolgen. Ondertussen is de 6297 nog op het goederenspoor. Station Neerpelt 02-08-1991.
Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 5517, direct hierna meld zich weer de 6297 die later met 2 met staal beladen wagons richting Hasselt gaat. Station Neerpelt 02-08-1991.
Foto (Rob van der Rest) De 6297 vertrek gereed. Station Neerpelt 02-08-1991.
Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de zinkertstrein met 5158, het vertrek van de 6297 wachtte ik niet af. Station Neerpelt 02-08-1991.