www.sporen-met-rob.nl
Allerlei, Deel 9
In dit hoofdstuk zet ik items waarvoor geen (groot) verhaal te maken is. Het zijn meestal opnamen van een bijzonder transport, een spoors object, locomotief, treinstel, station of zomaar een mooi plaatje.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Railion serie 6400 in Railpro kleuren...
Vanaf 2006 tot september 2009 reden 4 loks serie 6400/6500 in de kleuren van Railpro. Railpro was een leverancier van spooronderhoudsmaterialen. Na september 2009 werden de locs weer geel/grijs. Ik kreeg alle locs in deze beschildering op de foto.
Foto (Rob van der Rest) De 6401 fotografeerde ik op de havenspoorlijn op 13-06-2008 thv. Barendrecht Vrijenburgweg.
Foto (Rob van der Rest) De 6402 en de 6410 fotografeerde ik bij doorkomst richting Kijfhoek op station Rotterdam Zuid op 21-08-2008.
Foto's (Rob van der Rest) De 6403 fotografeerde ik het vaakst. Op de bovenste foto in Rotterdam Centraal op 18-03-2008 en op de onderste foto op de havenspoorlijn met een containertrein thv. Barendrecht Vrijenburgweg op 11-09-2008 .
Foto (Rob van der Rest) Ook de 6504 kreeg de Railpro kleurstelling, we zien de loc hier voor een trein met lege containerdraagwagens op 12-08-2008 thv. Barendrecht Vrijenburgweg.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NS serie 1800 naar Venlo...
Foto's (Rob van der Rest) De serie 1800 (ex 1600) reed jarenlang in de IC dienst tussen Den Haag CS en Venlo. Boven: Op 24-01-2006 tref ik de 1840 met een stam ICK rijtuigen ter hoogte van Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk. Op de onderste opname is de 1848 te zien op 24-05-2008 bij de spoorwegovergang in het centrum van Dorst. Deze diensten werden samen uitgevoerd met locs serie 1700. De opname van 24-05-2008 is trouwens de laatste keer dat ik een loc van die serie voor een IC naar Venlo aantrof.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Railion Class 66
Foto (Rob van der Rest) Soms reden de locs die bestemd waren om de Opeltreinen van en naar Antwerpen te rijden ook wel eens iets anders. We zien hier de RN 266 453-0 (met Opel embleem) als deze de overgang nadert in Dorst. De trein rijdt onder het nummer 48752 met lege wagens voor houtsnippers richting eindpunt Roosendaal. De loc zal daarna als losse loc verder rijden naar Antwerpen. Opname op 18-04-2009.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Staal en buizen...
Foto (Rob van der Rest) Niet in de schoonste staat, maar de machine bestaat nog steeds en is (2018) in dienst bij Captrain. De Railion 1619 bij de passage van station Rotterdam Lombardijen met staaltrein 54601 van Beverwijk naar Kijfhoek. Opname op 16-04-2008.
Foto (Rob van der Rest) Nog meer staal maar dan in de vorm van buizen bestemd voor de firma Conline in Maassluis. De Railion 6481 is als trein 55031 van Kijfhoek onderweg over spoor 2 in Rotterdam CS naar zijn eindbestemming. Het is ook de tijd dat men bezig is met de werkzaamheden voor het nieuwe Rotterdam CS. Opname op 17-04-2008.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Railion serie 232.9
Foto's (Rob van der Rest) Boven: De eerste keer dat ik met een lok van de serie 232 kennis maakte was op 26-08-2003. Ik trof de RN 232 909-2, ex DB 234 657-5, als losse lok die de sporen van het Rotterdamse Rsc op rijd. Railion kocht 12 van dergelijke los, 4 'echte' machines serie 232 en 8 machines met de aanduiding 232.9, deze laatste reden bij de DB rond als serie 234. Op de onderste foto is de RN 232 901-9 onderweg met een containertrein thv. de overgang met de Langehorst richting Kijfhoek en verder. Die foto werd gemaakt op 06-11-2003.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olympische bestickering
Foto (Rob van der Rest) In deze tijd weer actueel... de Olympische winterspelen. De NS 9520 en een soortgenoot zijn op weg richting Breda. Toen (16-08-2008) droeg treinstel 9520 nog de bestickering van de Olympische spelen, tegenwoordig is dat met de komende winterspelen in het vooruitzicht, niet meer terug te vinden op treinstellen van de NS. De foto werd gemaakt bij de overweg in Dorst.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intercity (IC 2) van de DB
Foto's (Rob van der Rest) Op 07-07-2016 bracht ik een bezoek aan Salzbergen. Ik fotografeerde daar de dubbeldeks IC 2 treinen die gereden worden door een loc serie 146 en een stuurstandrijtuig. Op de bovenste opname zien we de doorkomst van de IC 2205 van Norddeich Mole naar Koblenz Hbf, de 146 572-3 verzorgd de trekkracht. Op de onderste foto is de 146 573-1 de drukloc die er voor zorgt dat de IC 2200 naar zijn eindpunt Norddeich Mole gaat. De gehele trein, maar ook het fraaie stuurstandrijtuig zoals mooi te zien op deze foto, is een lust voor het oog.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nieuw in Nederland
Foto (Rob van der Rest) Slechts een paar dagen voordat deze opname gemaakt werd voor het eerst in Nederland, de door LTE gereden Linz-shuttle met een Vectron locomotief. De trein heeft zijn eindpunt op de Maasvlakte West en passeert hier de 2 fotografen die staan op de voetgangers en fietsersbrug (waarover ook RET tram 25 rijdt) tussen de Maeterlinckweg en Barendrecht. De meester was zo vriendelijk onmiddellijk de stroomafnemer omhoog te doen, na de passage van de ongeveer 100 Mtr. verder liggende spanningssluis. De Vectron loc heeft het nummer 193 262, in opzending loopt de 189 210 mee. Opname op 22-11-2017.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Plan T en Plan V...
Foto (Rob van der Rest) De Wieldrechtse Zeedijk in herfstkleuren. Een laagstaand zonnetje beschijnt mooi de sprinter die zojuist het station van Dordrecht Zuid heeft verlaten op weg naar Breda. De dienst wordt uitgevoerd door Plan T stel 514 met ondersteuning van Plan V stel 450. Opname op 10-10-2008.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 x Mat'64...
Foto (Rob van der Rest) Deze foto kan men in 2017 in ieder geval niet meer maken. Ten eerste omdat het mooie Plan V van de sporen is verdwenen en ten tweede doordat op de plek van de betonnen paaltjes een hoge dichte geluidswal is neergezet. Maar toen gelukkig nog niet, en dat is op 18-04-2009, als 3 stellen Plan V (4.. + 841 + 839) zich als sprinter richting Breda spoeden. De foto werd gemaakt bij de spoorwegovergang vlakbij het centrum van Dorst.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Herfst...
Foto (Rob van der Rest) Soms is het fotograferen van een losse loc ook mooi, zeker in de herfst zoals deze foto laat zien. De 6462 is op weg naar Kijfhoek. In de achtergrond staat de oude Pendrechtse Molen (de molen stond vroeger in Pendrecht) die nu bedrijfsvaardig staat in het Zuidelijk Randpark, ik sta tijdens het maken van dit herfstplaatje op het viaduct over de A 15 op de Vrijenburgweg, gemeente Barendrecht. De foto werd gemaakt op 11-10-2007.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Frankrijk...
Foto (Uitgave van "Pyr.Océan" Labouche Fr.-Toulouse.) Op deze foto zien we het station van Toulouse Matabiau. Ik schat dat deze opname ergens in de 40er jaren is gemaakt. De postkaart heeft niet 'gelopen'. Niet alleen het station is geweldig om te zien maar ook de auto's en bussen zijn een lust voor het oog. Het station ziet er nog steeds zo uit.
Foto (André Leconte) Het station van Strasbourg werd geopend op 15-08-1883. Kijk eens naar de prachtige auto's voor het station, ik vermoed dan ook dat de foto ergens in de 30er jaren is gemaakt. De postkaart heeft 'gelopen' en is verstuurd op 01-08-1952 van Strasbourg naar Guer (Morbihan). Sedert 28-12-1984 heeft het de status van historisch monument. In 2006 is de voorzijde van het station voorzien van een 25 Mtr. hoge glazen wand waardoor het lijkt of het station er tegenwoordig uit ziet of dat het onder een glazen stolp ligt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rees (bij Emmerich), augustus 2017
Foto (Rob van der Rest) Een verre van ideaal fotoplekje door het grote nadeel dat je door de bomen de trein niet ziet aankomen. Het voordeel is dat je de trein in een mooie bocht kan fotograferen met in de achtergrond nog van die kenmerkende telegraafmasten zoals je die vroeger (tegenwoordig heel wat minder) altijd langs het spoor zag. We zijn in het dorp Rees aan de Am Gänsenweiher waar ik de DBC 189 088-8 vast kan leggen met de kalktrein 47750 van Flandersbach naar Beverwijk. Opname op 23-08-2017.
Foto (Rob van der Rest) Vanaf de andere kant op dit plekje heb je een nog slechter zicht op wat voor trein er aankomt. Maar toch....Abellio (dochter van onze NS) verzorgd sedert december 2016 de verbinding Arnhem Centraal-Dusseldorf Hbf. De ET 25 2306 is als trein 20029 onderweg naar Dusseldorf Hbf. Ook deze foto werd gemaakt op 23-08-2017.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voormalig station Vonêche (België)
Foto's (Rob van der Rest) In het laatste jaar dat het station van Vonêche in gebruik was bracht ik er (samen met vriend Dave H.) een bezoek. Het was de laatste zomer dat het station nog geopend was. Op 1 oktober 1898 werd het station in gebruik genomen, in 1990 werd de goederenafdeling gesloten en op 26-09-1993 werd het ook voor het reizigersverkeer gesloten. Toen wij er waren, op 08-05-1993, verkeerde het station in slechte staat. Het dak op het stationsgebouw was afgedekt met een zijl om grote lekkages te voorkomen en op de onderste foto is goed te zien dat het dak van de goederenloods bezig was vanzelf in te storten. Het station werd daarna afgebroken. De op de bovenste foto aan de linkerkant aanwezige houthandel is er in 2017 nog steeds en het woongebouw achter het station op de onderste foto ook.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spanje
Foto's (Rob van der Rest) Veel Nederlanders gaan op vakantie in Spanje naar o.a. Malgrat de Mar. In Malgrat is het oude station in 2010 mooi opgeknapt en dat was wel een plaatje waard. Het exotische tintje wordt extra onderstreept door de palmbomen en op de onderste foto door het uitzicht vanuit het station op de Middellandse Zee. De terrasjes van het hotel bevinden zich direct aan de spoorbaan. Op de foto de treinstellen 058M en 066M van de Renfe, rijdend voor Rodalies de Catalunya die het voorstadverkeer verzorgd in de ruime omgeving van Barcelona. De trein is op weg naar L'Hospitalet de Llobegrat. Opnamen op 11-10-2010.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DDM-1
Vanaf mei 1985 was het nieuwste reizigersmaterieel van de NS (DDM-1) te vinden in de Zaanstreek. Toen met ingang van de nieuwe dienstregeling in de zomer van 1986 het DDM-1 materieel ook elders ingezet werd organiseerde de NS kennismakingsritten in verschillende delen van het land. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om ook een rondrit mee te maken, zoals trouw bewaard kaartje hierboven laat zien.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: De eerste rondrit werd door mij op de foto gezet ter hoogte van de overweg aan de Rotterdamse Dordtsestraatweg als deze naar het eindpunt Dordrecht gaat, daarna zette ik koers naar station Dordrecht om mee te gaan rijden met rit 2. Onder: Vóór dat ik in zou stappen maakte ik om 14.00 uur nog gauw even een foto. Natuurlijk ging ik op de bovenverdieping zitten om niets van het uitzicht te missen. Loc 1617 zag er trouwens prachtig uit. Opnamen op 09-03-1986.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------