www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen, Best 21 juli 1983)

In de omgeving van Best was het prima foto’s maken en aangezien ik de vorige dag (20 juli) de smaak te pakken had gekregen zocht ik op 21 juli ditzelfde plekje weer op. Ik probeerde zoveel als mogelijk treinen te fotograferen met rijtuigen of goederenwagens die ik de dag ervoor niet gezien had.

(Foto boven Rob van der Rest) De 1113 op weg met de IC 948 (Heerlen-Zandvoort), direct achter de loc een rijtuig Plan W in de blauw-gele beschildering. Best, 21-07-1983. 

(Foto onder Rob van der Rest) Poststel 3724 onderweg richting Eindhoven, Best 21-07-1983.

Ondertussen liep ik een beetje heen en weer op mijn fotoplekje, slechts zo nu en dan stak een fietser over bij de onbewaakte overweg, lekker rustig om foto’s te maken. Het wachten op de volgende treinen duurde niet lang.

(Foto Rob van der Rest) De 1125 was de volgende trein die op de gevoelige plaat ging, op weg met de IC 947 (Zandvoort-Heerlen), Best 21-07-1983.

(Foto Rob van der Rest) De mooi uitziende 1651 kon ik vastleggen bij het plekje met de moestuin, met treinnummer IC 1949 (Den Haag CS-Venlo) onderweg naar het eindpunt Venlo, Best 21-07-1983.

Niet alleen de intercity’s waren fraaie treinen om te zien maar er reden ééns per uur ook stoptreinen tussen Tilburg en Eindhoven. Doordat Mat’54 nog in grote delen van het land ingezet werd maakte ik daarvan niet zoveel plaatjes maar leuk was het wel. Het Mat’54 werd kort daarna gevolgd door wat robuuster materiaal, een loc serie 1200.

(Foto boven Rob van der Rest) Het Mat’54 2tje met nummer 356 onderweg als trein 5248 (Eindhoven-Tilburg-West), Best 21-07-1983.

(Foto onder Rob van der Rest) De 1201 heeft power genoeg om de 5 rijtuigen van de IC 1551 (Den Haag CS-Venlo) naar de plek van bestemming te brengen, Best 21-07-1983.

 

De NS huurde in 1983 ook rijtuigen van de Franse spoorwegen de SNCF. Deze liepen onder andere in de treinserie 1900 tussen Den Haag CS en Venlo. Meestal waren dat er in een rijtuigstam drie of vier, zoals ook bij de onderstaande opnamen is te zien.

(Foto Rob van der Rest) De 1153 met de IC 1953 (Den Haag CS-Venlo) bestaat uit een fraai setje rijtuigen, direct achter de loc 3 van de SNCF, dan 1 van de NS en als laatste 1 van de DB. Best 21-07-1983.

(Foto Rob van der Rest) De 1602 (met het locnummer nog in het midden) met de tegentrein uit de 1900 serie, de IC 1954 (Venlo-Den Haag CS), bestaand uit 1 rijtuig van NS en 4 rijtuigen van de SNCF, Best 21-07-1983.  

Na de reizigerstreinen waren de goederentreinen aan de beurt, eerst een 1100tje met lege E-tjes gevolgd door de dagelijkse kalktrein.

 (Foto boven Rob van der Rest) De 1124 met een lange set lege E-tjes op weg richting Eindhoven en verder, Best 21-07-1983.

 (Foto onder Rob van der Rest) De 1653 heeft tot doel om de kalktrein naar Beverwijk te brengen. Dat het hier om de kalktrein gaat is niet te missen, een grote wolk wit poeder omhult de trein tijdens zijn rit, Best 21-07-1983.

 

Van lieverlee werd het weer tijd om naar ons vakantiehuisje te gaan, de prachtige zonnige dag werd afgesloten met het fotograferen van 2 Intercity’s.

(Foto Rob van der Rest) De IC 956 (Heerlen-Zandvoort) wordt door de 1644 naar zijn eindbestemming gebracht. Direct achter de loc bevind zich een rijtuig ‘Plan W’ in blauwe kleurstelling,

Best 21-07-1983.

 

(Foto Rob van der Rest) Het laatste plaatje van de dag, de fraaie 1501 met de IC 1556 (Venlo-Den Haag CS), Best 21-07-1983.

Een dag later zou ik nog één keer terugkomen op dit baanvak, dan word de omgeving van Acht weer opgezocht.