www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen, Acht 22-07-1983)

Dit is de 4e dag achter elkaar dat ik langs het spoor ging van het baanvak Boxtel-Einhoven. Deze keer koos ik het plekje bij Acht uit, vlakbij Eindhoven. Je had er mooi de ruimte om te fotograferen en ondanks dat het niet een omgeving was met veel fotomogelijkheden wat het landschap aanging bleef ik er toch maar 'hangen'. Ook nu was de verscheidenheid aan tractiematerieel en treinen weer leuk te noemen met aan het einde van de dag nog een bijzonder treinstel. Ik startte de dag met het fotograferen van een 1100tje.

(Foto Rob van der Rest) De 1121 is hier nog in de blauwe uitvoering. Duidelijk is te zien dat er aan weerskanten van de machine een botsneus is aangebracht om de veiligheid voor de Mcn te vergroten. Sommige machines uit de serie 1100 waren na het plaatsen van de botsneus in het geel/grijs geschilderd maar ook anderen weer niet, zoals bij de 1121 die zelfs nog de originele locschilden aan de zijkant bezit. De lok is hier onderweg met de Intercity Den Haag CS-Venlo. Acht 22-07-1983.

(Foto Rob van der Rest) De 1626 was de volgende trein die gefotografeerd werd, aan de haak de IC 952 Maastricht-Zandvoort, Acht 22-07-1983.

Het aantal machines serie 1600 op dit baanvak was groot zoals we al eerder zagen. Het weerhield mij er niet van om deze zoveel als mogelijk te fotograferen, graag wilde ik alle locs op de foto zetten om de serie compleet te krijgen. Soms konden kleine aanpassingen aan de machines een ander beeld opleveren. Zo werden na verloop van enige jaren na hun indienststelling de typhoons op het dak ineens voorzien van vierkante kastjes om het onklaar raken door binnenkomend vuil of insecten te voorkomen. In 1983 was die aanpassing er nog niet zoals goed op onderstaande foto's is te zien.

 

(Foto Rob van der Rest) De 1652 raast hier voorbij de industrieaansluiting bij Acht, een fraaie treinset als IC 951 Zandvoort-Maastricht, 22-07-1983.

(Foto Rob van der Rest) Een goederentrein bestemd voor het Rotterdamse havengebied. De containers van de Bell-Line waren daar een vertrouwd beeld. Je kwam ze in veel treinen tegen zoals deze die door de 1648 naar rangeerterrein Kijfhoek gebracht werd waarna diesellocs de rest van de afstand aflegden. Acht 22-07-1983.

(Foto boven Rob van der Rest) De 1125 sleept op deze opname weer zo'n bont samengestelde trein, de 3 rijtuigen van de SNCF, NS en DB vormen samen de IC 1953 onderweg van Den Haag CS naar Venlo, Acht 22-07-1983.

(Foto onder Rob van der Rest) Ook de kalktrein naar Beverwijk was die dag weer onderweg, deze keer onder aanvoering van de 1654, Acht 22-07-1983.

Door het zonnige weer hield ik het wel uit op dit fotoplekje, ik verveelde mij geen moment want er reed genoeg, véél van hetzelfde, dus niet alle opnamen van deze dag worden getoond en dus maar wachten op een niet alledaags gebeuren. Alledaags was wel de onderstaande foto, gelukkig viel er ook nog iets anders te zien.

(Foto Rob van der Rest) De IC 955 Zandvoort-Maastricht getrokken door de 1152 met direct achter de lok nog een blauwe Plan W, Acht 22-07-1983.

(Foto Rob van der Rest) Een leuk treintje was dit, de Lmt 350 is zo te zien na een bezoek aan de werkplaats Tilburg achter de 2293 op weg naar het zuiden. Deze "Sik" heb ik in augustus 1985 in Venlo aan het werk gezien bij het verslepen van Duitse E-loks, toen nog een dagelijkse bezigheid in verband met de verschillende stroomsoorten in dit station.

(Foto Rob van der Rest) Regelmatig zag je in de reizigersdienst ook machines van de serie 1300. Dat maakte het fotograferen op dit baanvak zo leuk, altijd wel een combinatie die je de dag ervoor niet gezien had. De 1312 is de trekkracht van de IC 1548 Venlo-Den Haag CS, aankomst in Den Haag CS om 15.48 uur!  Acht 22-07-1983.

(Foto Rob van der Rest) De IC 947 Zandvoort-Maastricht bestond uit een klein setje rijtuigen, het eerste en laatste rijtuig waren een blauwe Plan W, met de 1647 als trekkracht, Acht 22-07-1983.

Als laatste 2 plaatjes van 'kleine treintjes'. Een treinstel Mat'46 en daarna een 2tje Mat'54 dat was toch wel een lekker einde van een zonnige dag.

(Foto boven Rob van der Rest) Het Mat'54 stel 285 heeft nog wat langer dienst gedaan als het andere Mat'54 materieel. Het was namelijk ingericht om de statische omzetter die gebruikt zou gaan worden in de op dat moment nieuw te bestellen stuurstandrijtuigen voor het dubbeldeksmaterieel, te beproeven. Acht 22-07-1983.

(Foto onder Rob van der Rest) Trein 5253 Tilburg/West-Eindhoven (een onbekend Mat'54 2tje) is dicht bij zijn eindbestemming, Acht 22-07-1983.