www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam Zuid, 05-04, 09-04, 12-04 en 15-04-1991.

Zoals gewoonlijk in die tijd werden ook de meeste foto's weer aan het eind van de middag en avond gemaakt. Even vanuit het werk een stuk omrijden of direct vr of na de 'warme hap' op de fiets en fotograferen dan maar. Je wist nauwelijks wat je kon verwachten, iets wat door de komst van het internet nogal verandert is, dus moest je geluk hebben. De enige treinen die echt bekend waren zijn in die tijd de ertstreinen geweest. Passagiersvervoer had toen niet mijn prioriteit, dat kwam vooral in de zomer aan bod. 

Foto (Rob van der Rest) De 2318 is op weg richting Rotterdam Noord over de hoofdlijn kort voor station Rotterdam Zuid.  In de achtergrond is de Varkenoordsebrug zichtbaar en rechts op de foto liggen materialen bestemd voor de bouw van nieuwe sporen, alles veranderde daar nogal door de bouw van de Willemsspoortunnel.  05-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Via de voetgangersbrug aan de 2e Rosestraat op weg naar huis dan maar. Tot mijn grote plezier was de 2502 nog steeds bezig met rangeerwerkzaamheden op Feijenoord. De dagen ervoor had ik al aardig wat foto's gemaakt dus besloot ik het bij deze ene foto te laten. Het was de laatste keer dat ik een loc serie 2400/2500 hier zag rangeren.  05-04-1991.

Een van de leukere fotoplekken was het viaduct van de A29 over de havenspoorlijn met zicht op 'Barendrecht Vork'.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de A29 werd deze foto gemaakt van de richting Waalhaven Zuid rijdende 6409 en 6442. De 6409 is in 2020 bij LTE in dienst in een mooi blauw kleurtje en de 6442 heeft het DBC rood. De bomen hebben al de lichte voorjaarstinten, op n na dan, de meest linkse boom doet nog even niet mee. Mijn toenmalige gele rakker staat links aan de Maeterlinckweg geparkeerd. Ik deed ook niet alles op de fiets.   Barendrecht Vork 09-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Toen ik vanaf de Maeterlinckweg was weggereden moest ik wachten voor de overweg aan de Pascalweg. Even snel uitstappen dan maar, het bleek de 6405 te zijn die vanaf IJsselmonde kwam met een set lege autotransportwagens en de havenspoorlijn opreed.  Rotterdam Lombardijen 09-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Op 12-04-1991 reed ik langs de werkplaats Feijenoord. Ik trof er de 2502 die niet meer ingezet werd voor het rangeerwerk.

Door al dat mooie weer begin april liepen de bloesembomen langs de havenspoorlijn mooi uit en zorgden voor veel kleur. Fietsend over de nabijgelegen Charloisse Lagedijk kon ik het niet nalaten hier wat foto's te maken.

Foto (Rob van der Rest) De Charloisse Lagedijk in al zijn pracht. Links een deel van het kerkje met de naam 'Zuiderkapel', in de achtergrond een aantal van de prachtige boerderijen. Langs deze weg waren tot in de 70er jaren nog enkele spoor/tramrijtuigen te vinden die als woning dienden. Helaas nooit gefotografeerd. Waar de fietser rijdt kon je rechtsaf naar de havenspoorlijn. Het kerkje werd op 5 september 1910 in gebruik genomen en bestaat 110 jaar later nog steeds. Deze foto werd gemaakt op 15-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Kleurrijk is deze foto zeker, de 6442 gaat richting Waalhaven Zuid.  Rotterdam, Maeterlinckweg 15-04-1991.

Foto's (Rob van der Rest) 2x dezelfde plek aan de havenspoorlijn, 2x hetzelfde loctype en bijna dezelfde locnummers. Zowel de 2292 als de 2291 gaan richting Waalhaven Zuid, enige dagen eerder was aan de sporen gewerkt en nieuwe ballast gelegd, daardoor stuift het nogal achter de beide machines.  Rotterdam, Maeterlinckweg 15-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Bij al dat moois mocht een mooie trein ook niet ontbreken. Vaste prik in de avond rond 19.00 uur was de doorkomst van de lege ertstrein die op IJsselmonde opgehaald is door de 2234 + 2259 en naar de Maasvlakte gebracht wordt.  Rotterdam, Maeterlinckweg 15-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Fietsend onderweg naar huis dan nog de passage van de 6439 die ook richting Waalhaven Zuid gaat.  Rotterdam, Maeterlinckweg 15-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Een opwarmertje voor de volgende update. Een onbekend Mat'54 2tje en 4tje bij doorkomst van station Blaak. Opname op 20-04-1991.