www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, vanaf de Grote of St. Laurenskerk, 20-04-1991

Het duurt nog 2 jaar en 5 maanden voordat er een einde komt aan het 'luchtspoor' door Rotterdam. De stad is bezig met een grote verandering, niet alleen het spoor boven de grond gaat verdwijnen maar ook onder de grond vinden grote veranderingen plaats. Met de bebouwing van de stationsomgeving worden grote stappen gezet maar ook tussen Blaak en Hofplein wordt veel nieuw gebouwd. De stad is dus volop in beweging, iets wat ook geldt voor de NS, nog zijn de oude treinstellen en locomotieven in behoorlijke aantallen te vinden maar ook dat zal over enkele jaren anders zijn. Ik beklim voor mijn foto's de toren van de St. Laurenskerk, na ruim 300 treden ben ik boven, nog een beetje nahijgend start ik even voor half 2 met het maken van de foto's van mijn geboortestad en de voorbijrijdende treinen.

Foto's (Rob van der Rest) De stad met het stadhuis in het midden en postkantoor links ervan. In de achtergrond is men bezig met de bouw van de kantoortorens van verzekeringsmij. Nationale Nederlanden. geheel rechts het politiebureau aan het Haagseveer, daarmee gaat de onderste foto verder aan de linkerzijde. Onder: Vervolgens komen we bij het Hofplein met het kantoorgebouw van de Shell. In de achtergrond de bebouwing van Rotterdam Noord, op de voorgrond de nieuwbouw tussen Haagseveer en de Binnenrotte met het luchtspoor. Niet ver van me vandaan hoor ik het geluid van een aankomende trein, ik draai me een halve slag met uitzicht op station Blaak.  Rotterdam Centrum 20-04-1991.

Foto's (Rob van der Rest) De doorkomst van de IC 2140 (Vlissingen - Amsterdam CS) van station Blaak. Een onbekend treinstel Mat'54 2-tje en 4-tje verzorgen de dienst. De bebouwing op de foto is van links naar rechts: De Centrale Bibliotheek, het 'Potlood'' met daarvoor de voorkant van een Mat'57, de Kubuswoningen, Plan C, het Witte Huis, de Willemsbrug, de Nieuwe Maas en rechts daarvan de spoorbruggen en de Hef. Voor het 'Potlood' de tijdelijke sporen van de tram, de grote RET halte staat er nog wel maar is buiten gebruik en zal later afgebroken worden. Op die plek vind je de huidige schoteloverkaping van het nieuwe station Blaak. Op de onderste foto zien we de trein verder rijden richting Rotterdam CS.  Rotterdam, 20-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) De Benelux met drukloc 1186, trein 2462 (Amsterdam CS - Brussel Z) is de volgende die voorbij komt.  Rotterdam, Binnenrotte 20-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) De volgende trein die gefotografeerd wordt is de IC 2151 (Amsterdam CS - Vlissingen) met 2 Mat'54 4-tjes. Ook hier is goed de bouw van de Willemsspoortunnel te zien.  Rotterdam, Binnenrotte 20-04-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Trein 5442 (Dordrecht - Amsterdam CS) wordt met 2 stellen Mat'64 gereden, precies op tijd, 14.09 uur, is de trein op station Rotterdam Blaak aangekomen. Op de onderste foto zien we de 2 treinstellen rijden richting Rotterdam CS bij de kruising met de Meent. Links is het uiteinde van de tunnel te zien en geheel links boven een stukje van station Hofplein met een SGM 2-wagenstel langs het perron.  Rotterdam, Binnenrotte 20-04-1991.

Ondertussen heb ik ook nog maar even wat plaatjes van mijn geboortestad gemaakt.

Foto (Rob van der Rest) De Willemsbrug bepaald het beeld op deze foto. Ervoor staat het Witte Huis, gebouwd in 1898 en 45 Mtr. hoog, ooit eens het hoogste gebouw van Nederland. Op de gevel hangt een bord in NS kleuren en nog 2 waar op staat dat de afgebroken woningen die eens aan het gebouw vastzaten weer op dezelfde plek worden herbouwd met de originele stenen. De brug eindigt op het Noordereiland. In het midden in de verte bij de witte stoompluim vinden we de Blue Band fabriek, de witte gebouwen rechts daarvan zijn van brouwerij 'de Oranjeboom'.

  

Foto's (Rob van der Rest) Na me een kwartslag gedraaid te hebben kijken we tegen het toen vrij nieuwe gebouw van de Beurs aan de Coolsingel aan. In de wandplaten weerspiegeld de bebouwing waarop ik me bevind. Een stuk verder naar rechts neem ik dan de stadhuistoren in beeld en zijn we met de 2 eerste foto's die aan het begin staan 360 graden gedraaid.  Rotterdam, 20-04-1991.

Maar... we gaan weer verder met de treinen die voorbij komen.

Foto's (Rob van der Rest) De 1623 heeft de IC 1819 aan de haak, de buurlandtrein die door de loc van Den Haag CS tot Venlo gebracht wordt en daarna met een DB loc verder met de Duitse rijtuigen naar Keulen. Op de onderste foto is goed te zien hoe druk het is op de noodbrug tussen de Markt, waar een klein stukje van te zien is, en het Centrum.  Rotterdam, Binnenrotte 20-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) We blijven nog even richting station Blaak kijken. De IC 2144 is de volgende trein die station Blaak passeert, onderweg van Vlissingen naar Amsterdam CS met een Mat'54 2-tje en Mat'54 4-tje.  Rotterdam Blaak 20-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) Precies op tijd, 14.33 uur, passeert trein 2463 van Amsterdam CS naar Brussel Z. De Benelux heeft als drukloc de NMBS 1187, het lukt om de gehele trein in beeld te brengen. Rotterdam Blaak 20-04-1991.

Foto (Rob van der Rest) De laatste foto van deze middag. De 1144 met de IC 1953 van Den Haag CS naar Venlo is de laatste trein die ik vanaf deze plek fotografeer.  Rotterdam, Binnenrotte 20-04-1991.

Op weg naar huis rij ik natuurlijk nog even langs de havenlijn.

Foto (Rob van der Rest) De 2272 heeft de 6434 in opzending mee samen met een gemengde goederentrein naar Kijfhoek.   Rotterdam, Maeterlinckweg 20-04-1991.

Met deze foto kwam een einde aan een prachtige dag, het was genieten van wat ik allemaal fotografeerde, bijna 30 jaar geleden.