www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn, Rheine 30-06-1971)

Voor deze dag was mijn vertrekpunt niet Rotterdam maar Enschede. Ik had er bij familie overnacht en na rustig van een ontbijt genoten te hebben op weg naar Hengelo waar ik op de trein naar Rheine zou stappen. Ik nam dezelfde trein die ik normaal ook had, alleen had ik nu wat langer geslapen. Eenmaal in Rheine aangekomen eerst weer met de bus naar het Bahnbetriebswerk. Het weer liet zich ook van een vriendelijke kant zien en na de gebruikelijke plichtplegingen kijken wat er te zien was. Er waren niet veel machines in het Bw., zelfs niet een machine van de serie 011 of 012, alles onderweg dus, maar wél een aantal 44ers van Bw.Emden in het depot.

(Foto Rob van der Rest) De van het Bw.Emden zijnde 044 334 is gereed voor de dienst. Bw. Rheine 30-06-1971.

 

(Foto Rob van der Rest) Nog een machine van Bw. Emden, de 044 267 die er fraai uitzag. Op de voorgrond de inspectiekuil, erg handig als er iets te repareren viel onder de loc. Bw. Rheine 30-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) Aangezien er weinig te beleven viel in het Bw. (waren we misschien te veel verwend) besloot ik na het fotograferen van de 042 254 om het voor gezien te houden. Ik nam een bus eerder terug naar het station in de hoop daar wat meer tegen te komen. Bw. Rheine 30-06-1971.

Het eerder terug gaan met de bus naar het station leverde echter niet veel op. Ik kon op mijn gemak de meegenomen boterhammen opeten zonder daarbij 'gestoord' te worden door aan mij voorbijrijdende stoomtreinen. Het was en bleef erg rustig en ik besloot dan ook maar mijn stekkie op het viaduct verderop in te gaan nemen. Op het moment dat ik opstond kwam ineens een machine in beeld met aan de haak een beladen ertstrein. De klok wees 5 voor 1 aan, ik had dus nog tijd genoeg voor het maken van fraaie foto's en liep het station uit.

(Foto Rob van der Rest) De 044 360 bij doorkomst van het station van Rheine met een beladen ertstrein. Bf. Rheine 30-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 012 066 was de eerste trein die ik vanaf het viaduct kon fotograferen. De loc kwam uit Münster met de D 1335 Münster-Norddeich/Mole. De D 1335 bestond uit een behoorlijk aantal rijtuigen zodat de 012 bij het vertrek even zijn best moest doen. Bf. Rheine 30-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) Direct na de passage van de 012 vertrokken deze beide machines richting Emden, 044 569 en 044 267. Bf. Rheine 30-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) 042 320 met een gemengde goederentrein op weg naar Bentheim. Rheine 30-06-1971.

Na de passage van deze trein gebeurde er lange tijd niets en nadat ik zeker een uur lang geen enkele trein aan me voorbij zag komen besloot ik maar om terug te gaan naar het station. Mogelijk was er ergens tussen Salzbergen en Rheine op één van de vele overwegen iets gebeurd, zo bedacht ik mij. Ik nam dus mijn stekkie maar weer in op het perron vanwaar je het beste foto's kon maken, ondertussen maakte ik even de balans op van deze dag die wat stoomtreinen aanging nogal tegenviel. Plotseling begon het treinverkeer weer te lopen en kon ik de eerste goederentrein vastleggen.

(Foto Rob van der Rest) De 042 364 met een goederentrein op weg richting Salzbergen, mogelijk was de bestemming Bentheim waar je de serie 042 regelmatig aantrof. Bf.Rheine 30-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) Een trein die in ieder geval met stoom gereden werd was de D 1334 (Norddeich/Mole-Münster) die keurig op tijd kwam binnen gelopen. De 012 064 was deze keer de trekkende kracht. Bf. Rheine 30-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) Ná het vertrek van de 012 wachtte ik op het dagelijkse personentreintje tussen Rheine en Münster (N 2240), vertrek Rheine om 17.18 uur, aankomst Münster om 18.05 uur een echte spitstrein dus. Deze trein reed van Ma t/m Vr. De 042 097 mocht dat klusje klaren. Bf.Rheine 30-06-1971.

Na deze niet zó drukke dag op weg naar huis waarbij me onderweg nog een leuke verrassing wachtte. Zoals altijd keek ik of er in de tussenliggende stations, zolang er voldoende licht was, ik nog iets tegenkwam wat waard is om te fotograferen. In de trein richting Nederland was het meestal niet druk zodat ik altijd wel een plekje had waarbij ik geen medereizigers stoorde als ik eventueel een plaatje ging maken. Bij binnenkomst in Oldenzaal stond daar een voor mij onbekende machine. Het bleek te gaan om een van de 5 machines die door NS overgenomen waren van de Staatsmijnen, genummerd 2901 t/m 2905.

(Foto Rob van der Rest) De NS 2901 staat gereed voor een goederentrein in het station van Oldenzaal. 30-06-1971.

Méér foto's en info van de serie 2900 op deze site: www.nicospilt.com