www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn, Rheinhausen-Hohenbudberg 01-07-1971)

Na de diverse bezoeken aan het Bw. Rheine werd het weer eens tijd om elders te kijken. Aangezien mijn bezoeken steeds per trein gingen en ik in de ochtend wegging en in de avond weer thuis wilde zijn gingen mijn reizen niet zo ver Duitsland in. In de omgeving van Duisburg bevonden zich ook enkele Bahnbetriebswerken waar nog een redelijk verkeer met stoom was. De keuze viel op het Bw. Hohenbudberg, gelegen aan de lijn tussen Mönchengladbach en Duisburg. Om dit Bw. te bereiken moest ik in Bf. Rheinhausen uitstappen gelegen aan dezelfde lijn. In het Bw. Hohenbudberg kon je machines aantreffen van de series 044, 050-053 en 055. Na mijn aankomst, rond 10.00 uur, eerst maar eens alles verkennen. Al direct kwam de eerste loc in beeld, een 44er.

(Foto Rob van der Rest) De 044 192 passeerde mij vrijwel direct na het uitstappen van mijn trein. Bf. Rheinhausen 01-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 051 731 met een ertstrein bij doorkomst in Bf. Rheinhausen. 01-07-1971.

    

 (Foto's Rob van der Rest) De 051 864 was de volgende machine die door het station reed, over treinen met stoom had ik niet te klagen. Bf. Rheinhausen 01-07-1971.

Ik verbaasde me er echter over dat er zoveel ertstreinen door het station reden. Andersoortig vervoer was er weinig op een enkele trein na. Wat ik toen niet wist (maar nu wel) was de aanwezigheid van een staalfabriek van Krupp met de naam "Krupp Hüttenwerke Stahl AG" Rheinhausen. Het staalwerk bevind zich achter de rug van uw fotograaf, vanaf het perron net niet zichtbaar voor mij. Het Bw. Hohenbudberg lag juist de andere kant op, richting Krefeld.

 

(Foto Rob van der Rest) De 052 924 was de volgende machine die zich in mocht zetten voor een rit met een ertstrein. Rheinhausen 01-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) De van het Bw. Hohenbudberg zijnde 052 474 op weg met een gemengde goederentrein. Bf. Rheinhausen 01-07-1971.

        

(Foto's Rob van der Rest) Door de nabijheid van het Bw. Hohenbudberg had je ook vele losse locs die door het station van Rheinhausen reden.  In beeld de kort na elkaar op vrijwel dezelfde plek passerende 052 451 (Bw. Duisburg-Wedau) en de 044 471 (Bw. Gelsenkirchen-Bismarck). Bf. Rheinhausen 01-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) Als laatste opname van deze dag in Bf. Rheinhausen wederom een opname van een ertstrein, deze keer met de 051 494 als trekpaard. Bf. Rheinhausen 01-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 051 140 heeft zojuist een kalktrein afgeleverd op het grote rangeerterrein bij Rheinhausen. Het gebouw rechts in de achtergrond is het kantoorgebouw van Krupp, we kijken hier in de richting van Duisburg. Rheinhausen 01-07-1971.

Daarna besloot ik om de richting van het Bahnbetriebswerk uit te gaan. Ik had geen idee hoe ver het eigenlijk was, wél in welke richting ik moest lopen. Na een flink eind gewandeld te hebben kwam ik in de buurt van Hohenbudberg Ost Fahrdienstleitung waarvan een stukje op onderstaande foto te zien is. Staand vanaf een klein viaduct kon ik het rangeerterrein overzien en had ik ook zicht op het verder weg gelegen Bw. Ik maakte enkele plaatjes in de buurt van dit seinhuis.

(Foto Rob van der Rest) De 051 494 op weg richting Bw. Hohenbudberg. Hohenbudberg Ost Fahrdienstleitung 01-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 044 644 met een kolentrein op weg richting Hohenbudberg. Hohenbudberg Ost Fahrdienstleitung 01-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) Op deze plek reden veel losse locs voorbij, na een uur had ik het wel gezien. De 052 924 op weg richting Hohenbudberg, aan de linkerkant op de foto het viaduct waar ik eerder op stond om te fotograferen. Hohenbudberg Ost Fahrdienstleitung 01-07-1971.

Na wederom een flinke wandeling bereikte ik het einddoel, het Bw. Hohenbudberg. Ik meldde mij bij de Lokleitung en anders dan in Bw. Rheine ging men op zoek naar een begeleider want zonder begeleiding was het betreden van het Bw. niet toegestaan. Daar stond ik dan, als men niemand ter beschikking had kon ik terug vanwaar ik gekomen was. Ik had geluk, vanwege het feit dat ik uit Nederland kwam werd begeleiding geregeld. Even een verzekering in orde maken en ik kon foto's gaan maken. Wel had ik te horen gekregen dat de begeleider niet meer dan een half uur tijd had, ja, je kan ook niet alles hebben nietwaar?

(Foto Rob van der Rest) De 050 343 wacht op de volgende klus. Bw. Hohenbudberg 01-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) De stoker van de 044 192 die ik in de ochtend ook gefotografeerd had hangt uit deze grote machine, wachtend op een vertrek. Bw. Hohenbudberg 01-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) Nog voordat de 044 192 vertrok kwam vanuit de lokloods de 050 232 gereden. Bw. Hohenbudberg 01-07-1971.

     

(Foto's Rob van der Rest) De machines die ik hoopte te zien waren er ook. Echter... de 055 647 stond in de loods waar het erg donker was, zonder flitser werd de opname niet bijzonder maar beter iets dan niets dacht ik zo. Dat gold ook voor de 055 693 die weliswaar niet in de loods stond maar wel zo dat een fraaie foto ook onmogelijk was. Bw. Hohenbudberg 01-07-1971.

Dan maar een paar plaatjes maken van het terzijde (Z) staande materieel. De eens zo fraaie 55 2853 was er één van. Bw. Hohenbudberg 01-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 094 001 stond ook in de rijen met buiten dienst zijnde locs. Bw. Hohenbudberg 01-07-1971.

(Foto Rob van der Rest) Ook de voor de sloop vrijgegeven loc 003 220 stond terzijde in het Bw. Hohenbudberg. De machine was lange tijd bij het Bw.Mönchengladbach in dienst, na de sluiting daarvan ging ze naar het Bw.Gremberg waar ze op 19-09-1970 uit de dienst werd genomen. Vervolgens werd de machine voor de sloop vrijgegeven op 23-02-1971 en werd toen naar het Bw.Hohenbudberg gebracht. Achter de 003 bevind zich nog een terzijde staande stoomkraan. Het seinhuis waarvan een stuk zichtbaar is achter de stoomkraan bestaat nog steeds en is tegenwoordig (2012) een restaurant met speelplaats. Bw. Hohenbudberg 01-07-1971.

Na het maken van de opname van de 003 220 kwam er een einde aan mijn bezoek aan het Bw. Hohenbudberg, mijn begeleider wilde naar huis, zijn dienst zat erop en ik liep weer terug naar het station van Rheinhausen. Onderweg maakte ik geen foto's meer maar nam me voor om snel nog een keer hier weer terug te komen, en dat lukte.