www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn, Bw.Hamm en Salzbergen 15-07-1972)

Het niet hebben van een auto was de aanleiding om eens te kijken wie er wel een had en ik kwam terecht bij mijn broer die in de omgeving van Zwolle woonde. Hij was bereid een keer een dag met ons mee te gaan, zo hadden we dan het plan opgevat om via Bw. Rheine naar het Bw. Hamm te gaan en na het bezoek aan Bw. Hamm op weg naar huis een stop te houden in Salzbergen. Eerst met een vroege trein vanuit Rotterdam naar het station van Zwolle waar we door onze chauffeur opgepikt werden. Vervolgens ging het naar het ons zo bekende Bw. Rheine.

Foto (Rob van der Rest) 051 549 en 051 816 van Bw. Emden wachten in het Bw. Rheine op wat er komen gaat. 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Nóg een Emdener machine, de 044 360. Goed te zien op deze foto is dat het machinistenhuis slechts één raam had, iets wat meerdere locs van deze serie hadden. Op de voorgrond liggen enkele vlampijpen. Bw. Rheine 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 043 094 zag er fraai uit. Aan de machine werd wat onderhoud verricht vóór deze de dienst weer in ging. Bw. Rheine 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Ook de serie 042 was natuurlijk in het Bw. te zien, de 042 358 in ruste. Bw. Rheine 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De laatste machine die ik deze dag in Rheine fotografeerde was de 043 326 met daarachter een stukje van de 011 062. Bw. Rheine 15-7-1972.

Om 11 uur vertrokken we uit het Bw. Rheine om onze reis voort te zetten richting Bw. Hamm. We hadden geluk dat het deze dag mooi weer was en na aankomst in het Bw. Hamm bleef het zonnetje ook daar lekker schijnen. Wat ons opviel was het zeer grote aantal locomotieven wat daar aanwezig was. Vele sporen, en ook de locloods, stonden vol met locomotieven wat een flink aantal foto's opleverde.

Foto (Rob van der Rest) Dat was nog eens leuk om te zien, de 044 687, de 050 233 en 094 149 naast elkaar poserend. Bw. Hamm 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 094 149 (94 1149) werd in 1921 gebouwd bij Hanomag onder fabrieksnummer 4627. Vaak werd de machine bij Bw. Hamm niet meer ingezet, een vaste omloop was er in 1972 niet meer voor de locs van deze serie. De 094 149 werd op 28-11-1972 terzijde (Z) gesteld en op 29-12-1972 vrijgegeven voor sloop (Ausgemustert). Bw. Hamm 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 3-cilinder 044 687 naast de 2-cilinder 050 233 (beide van Bw. Hamm). Bw. Hamm 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 052 277 voert een lange rij locs aan, de naast de locs lopende stoker is maar klein in vergelijk met de grote machines. Bw. Hamm 15-07-1972.

      

      

Foto's (Rob van der Rest) Links boven: de 044 687 (Bw. Hamm), rechts boven de 051 582 van Bw. Wanne-Eickel (de 50ers en 44ers vond je door het gehele Ruhrgebied) en verder nog op de foto linksonder de 050 256 (Bw. Hamm) en rechtsonder de 044 318, ook van Bw. Hamm. 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 044 554 op de foto werd op 31-07-1973 terzijde gesteld en op 28-03-1974 vrijgegeven voor sloop. Bw. Hamm 15-07-1972.

    

Foto's (Rob van der Rest) Linksboven: Machines van het Bw. Rheine (zoals de 043 121)  kwamen met hun treinen via Münster óók in het Bw. Hamm. Rechtsboven: 053 082 in thuishaven Bw. Hamm. Linksonder zien we de 044 149 die behoorde tot het Bw. Ottbergen van de BD Hannover. Rechtsonder de 044 499 van Bw. Hamm. 15-07-1972.

    

Foto (Rob van der Rest) Toen ik op 5 juli het Bw. Hamm bezocht stonden dezelfde locs op deze plek, de "Z'  staande 094 666 en de 051 503 voor het hersporingsrijtuig. Bw. Hamm 15-07-1972.

   

Foto (Rob van der Rest) Opvallend was de aanwezigheid van de 044 943. Deze machine stond op 01-07-1970 terzijde maar werd daarna gereactiveerd en was dus weer actief. Bw. Hamm 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 044 673 is gereed voor vertrek uit Bw. Hamm. 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 043 121 richting Hamm Gbf. De loc zal vrijwel zeker een trein richting Rheine/Emden brengen. Bw. Hamm 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Ook de 044 470 stond op 01-07-1970 terzijde, werd ook gereactiveerd waarna deze machine nog tot december 1975 bij de DB in dienst bleef. Bw. Hamm 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 051 582 was ondertussen met de "Schiebebühne"  (rolbrug) naar deze plek gebracht. Geschoven werd er nogal eens door de grote hoeveelheid aan machines. Bw. Hamm 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Op deze foto van de 044 130 is mooi de ligging van de 3e cilinder te zien. De loc bevind zich boven één van de werkputten van het Bahnbetriebswerk. Bw. Hamm 15-07-1972.

Foto's (Rob van der Rest) De machines van de serie 50 konden voor allerlei soorten treinen ingezet worden. Je zag ze niet alleen in de goederendienst maar ook zeker veelvuldig in de personendienst.   Boven zien we de niet zo fraaie 052 870 en onder de glimmende 050 056, beide van Bw. Hamm. 15-07-1972.

Na het imponerende bezoek aan Bw. Hamm besloten we, voordat we in Zwolle eindigden, nog een tussenstop te maken bij Salzbergen. De brug vlakbij het station was een mooie fotoplek, er was toen immers geen bovenleiding waardoor je mooie plaatjes kon maken. Eigenlijk hadden we veel meer langs de lijn moeten gaan fotograferen nu we met een auto waren, maar ja... dat is een gedachte van 40 jaar later. Eenmaal in Salzbergen aangekomen konden we een uur genieten van stoom én diesel zoals onderstaande beelden laten zien.

Foto (Rob van der Rest) De 012 058 is met de lange (vermoedelijk) D 1334 (Norddeich Mole-Münster) onderweg richting de volgende stop in het station van Rheine. Daarna zal de trein verder rijden naar Münster waar de 012 058 de trein verlaat. Salzbergen 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Met een kalm gangetje komt de 042 210 voorbijgereden richting Rheine. Salzbergen 15-07-1972.

    

Foto's (Rob van der Rest) In Salzbergen ligt vlak naast het station ook een chemische fabriek. De 042 105 (later bij de SSN) doet in de late middag de bediening. Er worden wat gesloten goederenwagens gebracht, even later keert de loc zonder wagons terug waarna vertrokken wordt richting Bad Bentheim. Salzbergen 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Een grote verrassing was de doorkomst van dit treinstel, een onbekende VT 601. In de achtergrond is links het eenvoudige stationsgebouw te zien met daarvoor ter hoogte van de witte blokpost een overweg. Vaag zijn verder te herkennen de afslaande sporen naar rechts richting Emden en de rechtdoorgaande sporen naar Bad Bentheim. Salzbergen 15-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Een alledaagse plaat voor die tijd. De ertstreinen waren soms kolossaal, zelfs een lege ertstrein zoals op de foto maakte onder aanvoering van een loc serie 043 of 044 een geweldige indruk. De 043 574 moet een behoorlijke inspanning leveren om een dergelijke trein in beweging te krijgen én te houden. Pure nostalgie dus deze opname die de sfeer van toen prachtig weergeeft. Salzbergen 15-07-1972.

Wat een prachtige tijd, gelukkig heb ik en met mij vele anderen hiervan volop genoten...