www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Rheine, 01-09-1972

In september 1972 besloot ik om weer een bezoek aan Rheine en Salzbergen te brengen. Aanleiding waren de voorgenomen elektrificatiewerken van het baanvak Münster-Rheine en de verhoogde inzet van stoomlocomotieven vanuit Rheine en Emden. Tussen 26 augustus en 11 september vonden de Olympische Spelen in München plaats (waarschijnlijk nog in het geheugen van velen door de bloedige aanslag op de Israëlische ploeg) en de noodzakelijke extra locinzet daar, waardoor een groter beroep werd gedaan op het "oude" materieel in andere delen van Duitsland. In de ochtend wilde ik dan Rheine 'doen' en in de middag een uitgebreid bezoek aan Salzbergen. In de ochtend staat de zon (ongunstig) in de lengte van het station dus na een kort oponthoud daar ging het al snel op weg richting Bahnbetriebswerk.

Foto (Rob van der Rest) De 042 210 rijd als losse loc richting Bentheim door het station van Rheine. In de achtergrond de Holland-Scandinavie Express, aangevoerd vanuit Hengelo door de 220 071, direct zichtbaar achter de tender van de 042 de pakwagen van NS. 01-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) Even later volgt het voorbijrijden van de 043 665 en 044 290 met een lege ertstrein naar Emden. Bf. Rheine 01-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) Bij vertrek van de 012 058 met de E 1806 (Norddeich Mole-Münster) wacht het personeel wat werkt aan de bovenleiding geduldig op het perron. Bf. Rheine 01-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 044 242 heeft geduldig gewacht op het vertreksein en gaat op weg richting Salzbergen. In de achtergrond wordt hard gewerkt om de nieuwe bovenleiding (die er uiteindelijk toe moet leiden dat de stoomloc tussen Rheine en Münster gaat verdwijnen) in orde te maken. Bf. Rheine 01-09-1972.

Eenmaal aangekomen in het Bahnbetriebswerk Rheine viel het me op dat er erg veel stoomlocs aanwezig waren. Buiten de machines van Rheine waren er ook een flink aantal van de serie 50 van het Bw. Emden en was het verder een drukte van belang.

Foto (Rob van der Rest) De in beeld zijnde loc was wel een flink eind uit de buurt van zijn thuishaven. De 044 589 is een machine van het Bw. Ottbergen (bij Hannover) en heeft ongetwijfeld een goederentrein via Osnabrück naar Rheine gebracht. Dit soort sfeerplaatjes geven een goed beeld van zoals het was. Bw. Rheine 01-09-1972.

  

Foto's (Rob van der Rest) links en rechts boven: De Emdener 050 173 en de 051 581 staan te wachten op de volgende inzet. Naast de locs bevind zich de (bijna volle) slakkenkuil en een inspectieput. Oók de opname met de 052 752 geeft een beeld van de verscheidenheid aan locs in het Bw., achter de 50er staat de bekende 011 062, één van de 2 op dat moment nog in dienst zijnde kolengestookte 01en.

Foto (Rob van der Rest) Drukte rond de draaischijf, v.l.n.r. de 044 589, in de loods de 043 094, daarnaast de 042 245 (met briefje om een defect te repareren) en de 051 283. Bw. Rheine 01-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) In het Bw. veel locs serie 012, sommige met het bekende reparatiebriefje onder de rechterlamp zoals bij de hier afgebeelde 012 101. Bw. Rheine 01-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) Vlakbij de kleine rechte locloods stond de mooie 044 328. Bw. Rheine 01-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) Nóg een 012 met een reparatiebriefje, de 012 063. De loc is na zijn buitendienststelling op 01-06-1975 bewaard gebleven en staat opgesteld voor het station van Braunschweig.

Foto (Rob van der Rest) De fraaiste opname van het bezoek aan Bw. Rheine is deze opname. Na een reparatie aan de midden-cilinder bevind de machine zich op de draaischijf. De beplating aan de voorzijde is geheel geopend waarbij duidelijk is hoe het cilinderblok in de machine ligt. Bw. Rheine 01-09-1972.

Na het maken van deze opname werd via Rheine de tocht naar Bf. Salzbergen gemaakt.