www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn, Rheine 29-06-1971)

Op het moment dat ik dit nieuwe stukje maak (juni 2012) zijn we 41 jaar verder in de tijd. Inmiddels zijn de zwarte haren ingeruild voor grijze en is het moment aangebroken weer eens in het geheugen te graven. De geur van stoom en het geluid van de optrekkende stoomlocs met hun trein brachten mij wederom naar Rheine. Het was één van de weinige plekken met veel stoomtreinen die in 1 dag goed te doen waren. Vanuit Rotterdam kwam je in Hengelo aan waar de dienstdoende NS loc vervangen werd door een machine van de serie 220 van de DB, waarna via Oldenzaal na korte tijd Rheine werd bereikt. Vanwege de zonnestand eerst maar weer naar het Bahnbetriebswerk. Net zoals de vorige keren even melden, verzekering halen en fotograferen.

(Foto Rob van der Rest) De Emdener 044 591 wacht op de volgende inzet, dit zal echter pas gebeuren nadat de machine is nagekeken door het werkplaatspersoneel, onder de rechterlamp zit een briefje van het locpersoneel wat erop duidt dat er aan de machine iets niet in orde is. Bw. Rheine 29-06-1971.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) De 042 320 en de 042 364 zijn klaar voor de volgende inzet, aan de links staande 043 381 werd iets gerepareerd. Bw. Rheine 29-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 043 672 ziet er goed uit maar ook deze loc heeft een briefje onder de koplamp, ergens iets nakijken dus. Bw. Rheine 29-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 044 569 (Bw. Emden) is met een gewicht van rond 170 Ton een machtig brok staal. Bw. Rheine 29-06-1971.

Foto boven (Rob van der Rest) De Emdener 051 544 had tot 05-03-1971 als thuisbasis het Bw.Wuppertal-Vohwinkel. Het Bw.Wuppertal-Vohwinkel had op 25 augustus 1970 nog 34 machines in dienst van de serie 050-053 en 4 locs serie 094. Op 1 oktober 1972 sloot het zijn deuren, de toen nog aanwezige 9 locs serie 50 werden toegewezen aan het Bw. Duisburg-Wedau. Bw. Rheine 29-06-1971.

Foto onder (Rob van der Rest) Als laatste een opname van de 044 242 voordat we weer met de bus naar het station terugreden. Bw. Rheine 29-06-1971.

Ondertussen was de zon wat meer gaan schijnen en aangezien we in het station zelf al vaak opnamen hadden gemaakt maar naar het viaduct lopen. De fotoplek was niet helemaal perfect door het feit dat aan de linkerzijde van de brug een lange paal stond met daarop een luidspreker, het ding stond lelijk in de weg voor het maken van foto's van treinen die uit de richting van Emden kwamen. Het weerhield mij er echter niet van om foto's vanaf het viaduct te maken, dan maar een beetje improviseren met het vast te leggen beeld. Eenmaal op het viaduct bleef ik er maar staan, ik wilde geen stoomtrein missen.

(Foto Rob van der Rest) Als eerste kwam dit setje voorbij, de 042 095 en 044 290 op weg richting Emden. Bf. Rheine 29-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 044 267 sleept een trein met erts voor de staalindustrie naar het Ruhrgebied. Rheine 29-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 044 384 mag het deze dag doen met een set lege autowagons. Rheine 29-06-1971.

Het personenvervoer was in 1971 vooral in handen van de stoomloc. Het Bw. Rheine had er ook de machines voor, ze werden getrokken door zowel de serie 011 (kolengestookt) en de oliegestookte machines van de serie 012 en 042. Alle 3 de soorten machines kon ik deze middag op de gevoelige plaat vastleggen.

(Foto Rob van der Rest) Eén van de weinige kleurenfoto's van deze dag was bovenstaande. Kleurenfotografie was relatief duur en de kwaliteit was toen ook nog niet geweldig. De opname laat het vertrek zien van de 012 074 met de D 735 van Keulen naar Norddeich Mole. Rheine 29-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) De machines van de serie 042 sleepten in hoofdzaak de wat lichtere personentreinen. De glimmende 042 360 sleept een personentrein die geheel bestaat uit 3-assige Ümbauwagen richting Münster. Rheine 29-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) De serie 011 sleepte ook de zware D-treinen, het personeel was daar niet altijd zó blij mee, in tegenstelling tot de serie 012 waarbij voorverwarmde stookolie als brandstof diende moest er met de hand geschept worden. Zwaar werk waarbij je ook flink vuil werd door alle kolenstof. De 011 072 heeft bijna het station van Rheine bereikt op zijn weg richting Münster. 29-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 012 064 heeft een bescheiden treintje aan de haak, met 4 wagens is dit wel een treintje voor op de modelbaan. Het setje met 1 4-assige Ümbauwagen en 3 "Silberlingen" is voor zo'n grote machine een peulenschilletje. De trein is op weg naar Emden. Bf. Rheine 29-06-1971.

(Foto Rob van der Rest) De 044 231-9 zorgt voor een mooie afsluiting van deze dag. De lange trein met lege ertswagens op weg naar Emden zorgt voor een flinke inspanning van de 44er. Lege wagons vragen door de naar binnen slaande wind in de bakken veel vermogen van de trekkende locomotief.  Bf. Rheine 29-06-1971.

Het was het begin van een 'treinenweek' waarbij ik verschillende Bahnbetriebswerke bezocht en aangezien ik toen geen auto had ging alles per trein. Daarover in een volgende aflevering meer...