www.sporen-met-rob.nl

 

(Deutsche Bundesbahn, 19 juli 1970)

 

 

Na de winter van 1969-1970, waarin een tweeling werd geboren waardoor ik niet weg kon om mij langs het spoor en met name in Duitsland te begeven, kon ik in de zomer van 1970 eindelijk weer eens op pad. Een collega van het werk ging op vakantie naar zijn ouders in Enschede en nodigde me uit om daar een weekje langs te komen. Een lange vakantie kon ik me door de geboorte van de tweeling niet veroorloven maar een weekje Enschede lukte nog wel. Ik had natuurlijk al lang gezien dat Rheine en Münster niet ver weg waren en met de trein kon je er gemakkelijk komen.

Na de kennismaking op zaterdag, zondag op pad naar Rheine. Ik trof het niet want juist die dag regende het pijpestelen. Zo nieuwsgierig als ik was ging ik toch op pad, via Hengelo naar de stoomtreinen. Eenmaal daar aangekomen trof ik er geen stoomloc’s maar diesels. Viel dat even tegen! Reden de stoomloc’s eigenlijk wel op zondag voor treinen, vroeg ik me af?

 

(Foto: Rob van der Rest)  De 212 111 als rangeerloc in Bf. Rheine, 19-07-1970.

(Foto: Rob van der Rest)   216 049 van  Bw. Oldenburg staat gereed met een trein richting Emden,  Bf. Rheine, 19-07-1970.

Na wat diesels op de gevoelige plaat vastgelegd te hebben kwam dan toch de eerste stoomloc in zicht. De kolengestookte 044 314 van Bw. Emden met een lange goederentrein richting Emden, dat was een geweldig gezicht, de ruim 170 Ton zware loc liet het perron zelfs even schudden.

 

 

(Foto: Rob van der Rest)  De Emdener 044 314 bij doorkomst in Bf. Rheine, 19-07-1970.

 

Dat was mooi en ondertussen was het ook wat droger geworden. Dan maar even het station verkent, Rheine was best groot en vooral het verkeer richting Emden en Münster was behoorlijk. Verder was er dan nog de lijn naar Coesfeld waar dieselstellen reden. Tijdens mijn loopje kwam de 212 111 voorbij met aan de haak de 052 438 als LLT richting Emden.

 

 

(Foto: Rob van der Rest)  De 212 111 met aan de haak de 052 438 op weg naar Emden, Bf. Rheine, 19-07-1970.

 

Na dit kleine transport begon het echte werk, vanuit Münster verscheen de 012 055 met een D-trein aan de haak. Voor het eerst zag ik een dergelijke geweldige sneltreinloc, ondanks het slechte weer schitterend om te zien.

 

(Foto: Rob van der Rest)  De 012 055 staat gereed  in het station van Rheine met een D-trein naar Norddeich-Mole, 19-07-1970.

Nou was ik niet de enige fotograaf die dag, er waren nog 2 fotografen actief en helaas bleven deze 2 heren nogal in beeld staan toen ik een vertrekopname wilde met de fraaie waterkolom erbij. Een beetje jammer natuurlijk. Rheine was toen al een toevluchtsoord voor de stoomtreinfotografen en dat zou in de laatste jaren van de stoomtractie alleen nog maar meer worden, vooral voor Nederlanders en daar was ik er zelf ook één van natuurlijk.

 

 

 (Foto: Rob van der Rest)   Vertrek van de 012 055 richting Norddeich-Mole, Bf. Rheine, 19-07-1970.

 

Na dit gebeuren was het weer tijd richting Enschede te gaan, morgen weer een dag dacht ik zo, nog even een plaatje maken van een losse dieselloc en dan op weg naar huis.

 

(Foto: Rob van der Rest)  De wat verkreukelde 220 078 wacht op de volgende inzet, Bf. Rheine, 19-07-1970.