www.sporen-met-rob.nl

 

(Deutsche Bundesbahn, 20 juli 1970)

 

Was het zo dat op zondag 19 juli het bijzonder slecht weer was, op de 20e juli is het al niet beter. Het enige voordeel is het feit dat op deze maandag er beduidend méér stoomtractie is dan op de zondag en nog mooier, de toen nog behoorlijke verscheidenheid aan machines. Het Bw. Emden had in die tijd buiten de serie 44, 50, 82 en 94 ook nog machines in dienst van de serie 23. Deze machines werden o.a. ingezet met personentreinen richting Münster. Direct nadat ik aangekomen was met de trein uit Hengelo en een fotoplekje had gezocht reed me een dergelijke loc voorbij, de 023 102 op weg naar het Bw. Rheine.

 

 

(Foto Rob van der Rest) De 023 102 op weg naar het Bw. Rheine, Bf. Rheine, 20-07-1970.

 

Na korte tijd liep ik weer terug naar het perron waar ik aangekomen was, het stortte van de regen en van een fatsoenlijke foto maken kwam even niets getuige de foto die ik even later maakte van een 2 tal gekoppelde machines die als losse loctrein voorbij reden, toeval wil dat de 216 049 daar langs het perron stond die ik ook op zondag had gezien.

 

 

(Foto Rob van der Rest) 2 locs serie 44 op weg naar Emden, Bf. Rheine, 20-07-1970.

 

Nadat het even wat droger was geworden besloot ik om maar weer naar mijn favoriete fotoplek te gaan en ik de loc die daar zojuist was komen aanrijden met 1 personenrijtuig maar eens nader te bekijken. Het bleek om de 011 062 te gaan, een kolengestookte machine van de serie 01.10 die de aanduiding 011 had, de oliegestookte machines waren als serie 012 ingevoerd. Deze loc zou ik later (september 1971) in een betere staat nog terug zien in mijn geboortestad Rotterdam.

 

 

 

(Foto Rob van der Rest) De bekende 011 062 met 1 personenrijtuig aan het perron van Bf. Rheine, 20-07-1970. Beweeg de muisaanwijzer naar de foto toe!

 

Het kunnen fotograferen van de 011 062 was een lekkere opsteker, nu maar afwachten wat er verder komen ging. Het duurde niet lang of verschillende machines reden me voorbij al dan niet met een trein aan de haak. Op het perron tegenover mij liep na enige tijd de 012 054 binnen met een trein die verder ging naar Münster.

 

 

(Foto Rob van der Rest) De 012 054 met een trein uit Norddeich-Mole die verder gaat naar Münster, Bf. Rheine, 20-07-1970.

 

 

( Foto Rob van der Rest) De 043 431 komt vanuit Emden met een beladen ertstrein door Bf. Rheine gereden, 20-07-1970.

 

 

(Foto Rob van der Rest) Naar Emden reden de lege ertstreinen, hier is de kolengestookte 044 314 de trekkracht, Bf. Rheine, 20-07-1970.

 

Na het geweld van de 043 en 044ers dan toch maar weer een perron of wat opschuiven om een D-trein met een loc serie 01.10 vast te leggen. De D-treinen werden altijd door een dergelijke machine gesleept en vooral het zware geluid van de oliebranders van de 012en was zeer imponerend. Meestal stonden deze treinen een flink aantal minuten aan het perron zodat je genoeg tijd had om naar het specifieke geluid van de pomp te luisteren, bovendien als een dergelijke trein op weg ging was dat al een belevenis op zich.

 

 

 

(Foto Rob van der Rest) De 012 052, fris in de verf staat in Bf. Rheine gereed met een D-trein naar Norddeich-Mole, 20-07-1970.

 

Na enige tijd kwam er weer een loc serie 23 in beeld die een spitstrein ging rijden. Meestal bestonden deze spitstreinen uit niet meer als 3 tot 5 personenrijtuigen, afhankelijk van het type rijtuig. De serie 23 was de laatste serie die voor de DB gebouwd werd, er is een flink aantal na het afschaffen van de stoomtijd bewaard gebleven en ook in Nederland zijn er bij museumorganisaties enkele te vinden.

 

 

 (Foto Rob van der Rest) De 023 094 van Bw. Emden staat gereed voor vertrek met aan de haak een set van 3 “Silberlingen”, Bf. Rheine, 20-07-1970.

 

Nadat de 23er was vertrokken werd ook een oliegestookte loc serie 042 in de reizigersdienst ingezet, deze keer bestond het setje uit de 042 145 met 4 3-assige Ümbauwagen. Na dit vertrek hield het droge weer op en de regen viel gestaag naar beneden. Dan maar terug naar het andere perron om het vertrek af te wachten van een trein die door een kolengestookte 01.10 werd gereden, een P-trein richting Emden. Daarna had ik het wel gezien, vermoeid van het vele lopen, je liep wat af op zo’n dag!, op weg naar huis.

 

 

(Foto Rob van der Rest) De 042 145 is zojuist aangekomen en de stoker loopt langs de loc om het sluitsein te gaan verwijderen (het rondje aan de haak tussen de buffers). Rheine, 20-07-1970.

 

 

(Foto Rob van der Rest) De kolengestookte 011 056 ( de machine zou later als ‚Denkmal’ in de stad Rheine geplaatst worden) staat gereed voor vertrek, Bf. Rheine, 20-07-1970.