www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Weiden, 12-07-1973

Na de geweldige dag in en rond Hof op 10 juli namen we de dag erop een beetje rust. Op 12 juli was het plan om een bezoek te brengen aan het station van Weiden in een poging om de laatste locs van de serie 64 en 01 vast te leggen. Of we de serie 64 nog voor een trein aan zouden treffen was ongewis, wat we wel zeker wisten was dat de machines van de serie 01 nog een personentrein reed. Kijken dus maar wat de dag ons bracht. Bij aankomst in Weiden keken we eerst in het kleine Bahnbetriebswerk. We troffen er in hoofdzaak afgestelde machines.

    

Foto's (Rob van der Rest) Boven: De terzijde gestelde 064 389 (op 03-04-1973) en de 050 745 (op 27-03-1973) stonden er troosteloos bij, net als enige andere machines in Bahnbetriebswerk Weiden. Foto onder: De 064 097 stond vanaf 05-06-1973 terzijde waardoor deze er nog niet zo slecht uitzag als de andere machines. Bw.Weiden 12-07-1973.

In het Bw. stond gelukkig nog wel één 64er onder stoom, hoewel we goed moesten kijken of dat wel zo was.

Foto's (Rob van der Rest) Een dag eerder (11-07-1973) was de machine overgekomen van het Bw.Aschaffenburg naar Weiden. Een toevalstreffer dus, de machine heeft echter in Weiden nauwelijks echt dienst gedaan, op 11-09-1973 werd ook deze loc terzijde gesteld en voor sloop vrijgegeven op 28-03-1974.  Bw.Weiden 12-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Ook de moderne dieseltractie kondigde zich al in Weiden aan in de vorm van de 217 014.  Bf.Weiden 12-07-1973.

Weiden bezat trouwens een groot aantal sporen voor de goederendienst en we besloten dan ook maar om ergens een plek te zoeken waar we het geheel goed konden overzien. Eerst liepen we naar de grote fabrieken aan het begin van het station. Dat bleek een verkeerde keuze, daar kon je alleen treinen van de zijkant fotograferen zoals onderstaande foto laat zien.

Foto (Rob van der Rest) De 044 686 komt met een gemengde goederentrein aan op de goederensporen van Weiden.  Bf.Weiden 12-07-1973.

Uiteindelijk vonden we een goed plekje van waaruit we goede foto's konden maken, ondertussen had de 044 686 zijn trein verlaten. Je liep wat af op zo'n middagje!

Foto's (Rob van der Rest) Op de bovenste van de 2 foto's is het kwart over 2 als de loc op weg gaat ter verzorging, tenminste dat dachten we, maar de machine reed niet verder. Terwijl de 044 voor het sein stond werden er achterop wat wagons bijgeplaatst door een V60. Totdat de bijplaatsing voltooid was bleef de loc er staan.   Bf.Weiden 12-07-1973.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) Na enige tijd kwam er een loc van de Baureihe 50 met cabinetender voorbijgereden, de 052 569.  Bf.Weiden 12-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Inmiddels is het 10 voor 3 geworden, de 052 569 passeert de wachtende 044 686. Kort hierna zal de 044 686 naar zijn trein rijden en vertrekken.  Bf.Weiden 12-07-1973.

Foto's boven (Rob van der Rest) Volle kracht vooruit voor de 044 686, de stoker kijkt even naar de fotografen, ja, ja, rook en stoom genoeg!  Bf.Weiden 12-07-1973.

Na dit imposante vertrek liepen we naar het perron om de aankomst van de 01 vast te leggen. Deze kwam echter iets sneller als we dachten, maar niet getreurd, wat we hoopten te zien was er ook.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) De 001 173, een loc met oude ketel was de trekkracht voor de N 3228 van Regensburg naar Hof. De gehele rit duurde bij elkaar een kleine 5 uur, het vertrek in Regensburg was om 13.23 uur en de aankomst in Hof om 18.10 uur. In Weiden was een lange stop, op de bovenste foto is de trein net aangekomen en gaat een jonge jongen het machinistenhuis wat beter bekijken. Aan deze opname kan je goed zien hoe groot een dergelijke machine wel is met zijn aandrijfwielen van 2 meter. Na aankomst werd er direct water genomen (foto onder) voor de verdere rit naar Hof die nog bijna 2 uur in beslag neemt. Let ook even op de perronoverkapping en het bloemenkarretje, die gaan ook al heel wat jaren mee zo te zien.  Bf.Weiden 12-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Voordat we het perron verlieten passeerde aan de overkant de 052 975.  Bf.Weiden 12-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Zó zag dat er van de zijkant uit, wat een geweldige machine. De waterkolom met het oude lantaarntje maakt het plaatje compleet.  Bf.Weiden 12-07-1973.

Natuurlijk wachten we op vertrek van deze trein. De bagagewagen en de 3 rijtuigen stellen voor deze loc niets voor, hij heeft nauwelijks kracht nodig voor vertrek.

Foto's boven (Rob van der Rest) Vertrek van de 001 173 met de N 3228 naar Hof. Prachtig om te zien en mee te maken.  Bf.Weiden 12-07-1973.

Wat een schitterende tijd was dat, helaas kwam toen het einde van de stoomtijd steeds dichterbij.