www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Kirchenlaibach en Wiesau, 13-07-1973

Op vrijdag de 13e (het werd gelukkig géén ongeluksdag) in de ochtend heel vroeg opgestaan. Ik werd uit mijn slaap gewekt door het geluid van een voorbijrijdende stoomloc, kijkend op de klok zag ik dat het 05.15 uur was. Snel opfrissen en aankleden en op naar het station van Bayreuth waar ik even na 05.30 aankwam en een lange goederentrein zag staan met een stoomloc ervoor. Het werd lang wachten want om 05.55 uur stond de trein er nog met op kop de 044 753 van het Bahnbetriebswerk Weiden. Uiteindelijk vertrok de trein even na 06.00 uur.

Foto's boven (Rob van der Rest) De 044 753 wachtend en bij vertrek uit Bayreuth Hbf. met een goederentrein naar Kirchenlaibach. Opname op 13-07-1973.

Na dit vertrek maar even wachten op de volgende door stoom getrokken trein die rond 07.00 uur door het station zou rijden.

    

Foto's boven (Rob van der Rest) De 051 428 vertrekt na een korte stop uit Bayreuth Hbf met de Dg.54100 van Kirchenlaibach naar Lichtenfels. Opname op 13-07-1973.

Na de ochtend gewoon thuis bij gastheer Heinz verbracht te hebben besloten we om die middag te gaan kijken in het kleine station van Wiesau waar ook de serie 01 met personentreinen kwam, we maakten een klein ommetje met daarbij een bezoek aan het Bw.Kirchenlaibach. Even na 13.00 uur kwamen we daar aan.

Foto (Rob van der Rest) De 050 219 was gereed om de dienst weer in te gaan, dat gold ook voor de daarachter staande 044 753 die ik in de vroege ochtend gefotografeerd had in het station van Bayreuth. Ook de 050 219 bezat niet alle locschilden meer zoals dat ook bij de 044 753 het geval was.  Bw.Kirchenlaibach 13-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Vóórdat er een loc naast zou komen te staan fotografeerde ik eerst de 053 133. Bw.Kirchenlaibach 13-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De fraaie dienstgebouwen vormen een mooie achtergrond voor de 051 575 die voorzien is van extra beplating aan de voorzijde.  Bw.Kirchenlaibach 13-07-1973.

Vervolgens maakten we een rondje langs de andere buitenstaande machines.

De 052 668.    

               

Foto links: de 052 819 en rechts de 051 428.

 

De 052 475.  Alle opnamen op 13-07-1973.

Vervolgens liepen we wat verder in het gebied van het Bahnbetriebswerk.

Foto (Rob van der Rest) Tussen het hoge gras stond de 051 251 met de hersporingswagon. Het leek of er niets mee gebeurde maar dat veranderde na enige tijd. De lange brug in de achtergrond liep helemaal van het Bahnbetriebswerk tot over de goederensporen op het perron van het station van Kirchenlaibach. Opname op 13-07-1973. 

Foto (Rob van der Rest) Nadat we verder gelopen waren richting de draaischijf om daar nog wat rond te kijken kwam de 051 251 aangereden en liepen we weer terug om bovenstaande foto te kunnen maken. Het personeel was wat aan het sleutelen aan de pomp en onderwijl werd ook de wagon gevuld. Het eventuele vertrek hebben we niet meer afgewacht. Bw.Kirchenlaibach 13-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Langzaamaan verlieten we Kirchenlaibach, we keken nog even bij het begin van de goederensporen waar ons de 053 133 kort ervoor gepasseerd was en vervolgens ook de op de foto staande 050 219 voorbij reed. Kirchenlaibach Gbf. 13-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 053 133 vertrekt uit Kirchenlaibach met een goederentrein naar Schrinding, de grensplaats met Tsjecho-Slowakije. Opname op 13-07-1973.

Na dit vertrek snel naar de auto, we ondernamen een poging om deze trein nog een keer te fotograferen. Omdat we dezelfde richting uit moesten om in Wiesau te komen lukte dit.

Foto (Rob van der Rest) De 053 133 fotografeerden we ter hoogte van Neusorg, jammer genoeg volledig tegen de zon in (de trein rijd van West naar Oost). Opname op 13-07-1973.

Eenmaal in Wiesau aangekomen kon het feest beginnen, het fotograferen op dit mooie station. Wiesau ligt aan de lijn van Weiden naar Markttredwitz en vanuit Wiesau liepen ook nog lijntjes naar Waldsassen en Tirchenreuth die zowel met stoom als railbussen bedient werden.

Foto (Rob van der Rest) Wat een geluk, tussen alle wolken door zon! De 001 173 komt met de N 3228 (Regensburg - Hof) het station binnen gereden. In de achtergrond staan railbussen die ingezet werden op het lijntje naar Tirchenreuth. De armseinen zijn nog niet vervangen maar dat zou niet meer lang duren, de lichtseinen waren reeds geplaatst.  Bf.Wiesau 13-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Nog even en de 001 173 vertrekt met zijn trein richting Hof. Prachtig zo'n mooie machine met nog oude ketel!  Bf.Wiesau 13-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Een treintje voor op de modelbaan. Vanuit Waldsassen komt de 052 569 met een fraai setje rijtuigen aan in Wiesau. Opname op 13-07-1973.

Direct na het maken van deze foto op weg naar huis, onderweg konden we nog een keer de 001 173 fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) De 001 173 heeft bijna het station van Hof bereikt na een lange rit (Regensburg vertrek om 13.23 uur en aankomst in Hof om 18.10 uur). Met deze opname bij Hof - Moschendorf namen we voor deze dag afscheid van de stoomtreinen. Opname op 13-07-1973.