www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bw.Hof en Hof Hbf., 10-07-1973

Nadat we de vorige dag in Kirchenlaibach en rond Neuenmarkt-Wirsberg bezig waren geweest met fotograferen trokken we er deze dag op uit richting Hof. In Hof kon je machines treffen van de serie 50 - 53, 86 en ook nog wel van de serie 01. De serie 01 trok weliswaar géén sneltreinen meer maar waren nog wel voor een deel in dienst voor een enkele personentrein. De serie 50 was te vinden voor zowel personentreinen als goederentreinen en de serie 86 stond meestal als "koud reserve" in het Bahnbetriebswerk. Wat we aan zouden treffen in Hof was dus een verrassing. Vóór het ontbijt trok ik weer even naar het station van Bayreuth om de trein naar Lichtenfels te fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) De 050 591 was deze ochtend de machine die Tr. 54100 van Kirchenlaibach naar Lichtenfels mocht slepen. Bayreuth Hbf 10-07-1973.

In Hof aangekomen gingen we direct ná het aanmelden bij de Lokleitung starten met kijken en fotograferen rond de draaischijf.

Foto (Rob van der Rest) De 052 475 was de eerste 50er die voor de lens kwam, rechts staat diesellok 211 027 gebouwd bij Jung en op 11-10-1961 aan de DB geleverd.  Bw.Hof  10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 052 180 bleef tot 31-01-1975 bij het Bw.Hof waarna de machine naar Lehrte verhuisde en daar op 06-03-1976 terzijde werd gesteld en op 25-03-1976 voor sloop werd vrijgegeven.  Bw.Hof  10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 053 087 kwam tijdens ons bezoek niet van zijn plek, De machine deed dienst tot 19-05-1974 en werd voor sloop vrijgegeven op 18-09-1974.  Bw.Hof  10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Ook troffen we er deze bijzondere machine. Het is de in 1931 door Hanomag onder Fabrieksnummer 10672 gebouwde ELNA 1 Nr. 3, voorheen in dienst bij de Wilstedt-Zeven-Tostedter Eisenbahn (WZTE) onder Nr.8, daarna naar Südzucker, werk Regensburg "3", Lokalbahn Arbeidsgemeinschaft (LAG) Hof.  Bw.Hof  10-07-1973.

Ondertussen nam de activiteit rond de draaischijf toe en verlegden we ons fotostandpunt een stukje.

Foto (Rob van der Rest) De 050 098 wordt de draaischijf opgereden. Daarbij is het zaak goed te kijken tot hoever de machine komt zoals aan de achterom kijkende "Meester" goed te zien is. Rondom de draaischijf staan ook de nodige dieselloks die van lieverlee de taken van de stoomloks gingen overnemen.  Bw.Hof  10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 050 098 draait naar het juiste spoor, aandachtig bekeken door de bediener van de schijf.  Bw.Hof  10-07-1973.

          

Foto's boven (Rob van der Rest) De sporen liggen goed voor vertrek, de machinist controleert nog even of ik wel uit de weg ben met mijn camera.  Bw.Hof  10-07-1973.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) Direct erna werd de 052 475 de draaischijf opgereden. De machine stond naast de 2 dieselloks van de serie 211 in de achtergrond. De machine zal vertrekken naar het station om daar de N 2826 te gaan rijden (Hof vertrek 11.38-Lichtenfels aankomst 14.00 uur).  Bw.Hof  10-07-1973.

Voor de verzorging van de machines had Hof een behoorlijke ruimte. Hier was een dubbele kolenbunker, een flink aantal waterkolommen, grote kolenkraan, lange slakkenkuil en zandtoren.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) De 051 889 wordt voorzien van een nieuwe watervoorraad en zal daarna een plaatsje krijgen op de opstelsporen in het Bw. Bw.Hof  10-07-1973.

Hierna besloten we om de bekolingsinstalatie op te klimmen om een opname te gaan maken van het vertrek van de personentrein naar Lichtenfels. Vriend Heinz kon vele mensen in het Bw.Hof, we konden ongestoord die fotoplekken opzoeken waar je leuke foto's kon maken. Eenmaal boven gekomen kregen we een prachtige verrassing voorgeschoteld, in de vorm van een rangerende lok serie 86 met een bouwtrein. De 86ers stonden vrijwel altijd "koud reserve" in het Bw., nu dus één niet. Wát een geluk.

Foto (Rob van der Rest) De 086 201 komt vanaf de plek waar werkzaamheden zijn. Hoe uitgebreid het goederenstation van Hof was is op deze foto goed te zien.  Hof Hbf. 10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De langzaam voorbijrijdende 086 201 bij het grote seinhuis van Hof Hbf. De machine zag er niet geweldig uit maar hij reed in ieder geval.  Hof Hbf. 10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 086 201 rijd achteruit het grote rangeerterrein op. In de achtergrond (boven de kraan) gaat het werk gewoon door.  Hof Hbf. 10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 052 475 verlaat Hof Hbf. met de N 2826 naar Lichtenfels. De klok staat op 11.38 uur, dus... precies op tijd vertrokken.  Hof Hbf. 10-07-1973.

Bovenstaande foto's werden alle binnen een tijdsbestek van 1 uur in de ochtend gemaakt, ja, daar in Hof viel wel wat te beleven. Na de lunch ging het verder, met een mooie verrassing.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) Na in de kantine van het Bw.Hof ons boterhammetje gegeten te hebben liepen we terug naar de parkeerplaats waar onze auto stond. We kwamen daarbij de op 17-02-1973 terzijde gestelde 001 202 tegen die op 17-02 vrijgegeven werd voor sloop. Zover kwam het gelukkig niet, de machine is na een grondige opknapbeurt te bewonderen bij de vereniging Pacific 01 202:  http://www.dampflok.ch/ .

 

Vanaf de parkeerplaats bij het Bw. reden we naar de andere kant van de sporen (waar ook een kleine parkeerplaats was) om van daaruit met de zon in de rug nog wat te fotograferen. We stonden er net toen er vanachter de locloods een loc serie 01 opdook.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) Plotseling was hij daar, de schitterende 001 008. Wat we niet wisten was dat de machine op een spoor ergens achter het Bw. fungeerde als verwarmingsloc. Om de watervoorraad aan te vullen kwam de machine even naar één van de waterkolommen in het Bahnbetriebswerk. De bij Borsig in 1925 gebouwde loc met fabrieksnummer 12000 werd op 28-01-1926 officieel in dienst genomen. Op 01-11-1973 werd de machine terzijde gesteld en voor de sloop vrijgegeven op 18-12-1973. Ook deze schitterende machine is bewaard gebleven. De loc bevind zich in de verzameling van de DGEG en is niet bedrijfsvaardig (maar wel mooi uiterlijk opgeknapt).  Hof Hbf. 10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Oók de 050 596 meldde zich aan de waterkolom en voor verder onderhoud, de machine zou een poosje later met een goederentrein vertrekken. Bw.Hof  10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Nadat de 050 596 bij de bekoling was vertrokken richting draaischijf en goederensporen meldde de 086 201 zich voor onderhoud. Bw.Hof  10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) De, in verhouding tot de andere aanwezige machines, kleine 086 201 aan de waterkolom. Bw.Hof  10-07-1973.

Foto's boven (Rob van der Rest) Dubbeltractie van een dieselloc serie 211 en de 050 596 uit Hof Gbf. met een trein richting Lichtenfels. Hof Hbf. 10-07-1973.

Na deze passage wachten we nog op een personentrein die we wilden fotograferen, de N 2819 uit Lichtenfels. Het maken van die foto ging bijna mis doordat een V 60 met een rangeerdeel voor ons stil ging staan. Nét op tijd reed deze een stuk door zodat we toch het gehoopte plaatje konden maken.

Foto's boven (Rob van der Rest) Op de bovenste foto is nog een stuk van het rangeerdeel te zien als de 052 890 met de N 2819 (Lichtenfels vertrek 11.22 - aankomst Hof Hbf. 14.20 uur) bijna zijn eindpunt heeft bereikt. Hof Hbf. 10-07-1973.

Foto (Rob van der Rest) Met deze kleurenfoto namen we afscheid van Hof, de foto's in dit item zijn een prachtige herinnering aan deze dag. 052 890 met de N 2819. Hof Hbf. 10-07-1973.