www.sporen-met-rob.nl

(Nationale maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Namen, 14-08-1987

Na het bezoek aan het station van Dinant namen we ons voor om in de loop van de middag terug te keren naar Namen. Hier trof je alle mogelijke tractievormen en ook verschillende treinstellen in de personendienst. Er waren slechts weinig plekken van waaraf je alle treinbewegingen kon fotograferen, eigenlijk was er maar één geschikte plek in het station die we dan ook maar gebruikten. Er was in ieder geval genoeg te zien.

Foto (Rob van der Rest) De 2610 stond op het wachtspoor, wél was er een machinist bezig in de loc die pas na lange tijd vertrok. Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De 2008 (in de blauwe kleurstelling) trekt samen met de 2376 (in gele kleurstelling) een staaltrein door het station richting de staalindustrie van Charleroi. In deze tijd waren er 3 verschillende kleurstellingen (donkergroen, geel en blauw met gele sierstreep) op de machines van de serie 20 en 23 te zien. Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) In een kort tijdsbestek kreeg je veel treinen voor de lens. De 5309 is met een kalktrein onderweg richting Charleroi. Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De nog in oude staat zijnde 5206 met een gemengde goederentrein richting Ronet. Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) In de personentreindienst kwam je ook zgn. Inox treinstellen tegen. Hier de aankomst van stel 140 uit de richting van Charleroi. Station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Rangeerloc's zoals deze 7339 kwam je hier natuurlijk ook tegen. Station Namen 14-08-1987.

Na een tijdje op hetzelfde plekje in het station gestaan te hebben besloten we om even buiten het station te gaan kijken. Een voetbrug gaf zicht op lijn 125 (Namen-Luik) en de lijnen 162 (Namen-Luxemburg) en lijn 154 (Namen-Dinant).

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de richting Luxemburg komt een personentrein met op kop stel 144. Kort voor station Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De 5213 met een trein naar een onbekende bestemming. Vertrek uit Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De 5215 (die we al eerder in Dinant zagen) gaat, na een rit Dinant-Namen, weer op weg richting Dinant. Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Ook "breaks" zag je in Namen, stel 359 (nog 2-delig) bij vertrek uit Namen. 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Diesellocs serie 55 zag je niet veel in Namen, vanaf lijn 125 komt de 5507 voorbijgereden. Namen 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De gele 2024 verlaat Namen met een internationale trein aan de haak. De 2024 en 2025 waren de enige 2 machines van de serie 20 die deze kleurstelling hadden. 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De laatste opname uit Namen, de glimmende 5205 komt als losse loc voorbij. 14-08-1987.

Aangezien we nog een flinke rit naar Rotterdam voor de boeg hadden vertrokken we aan het eind van de middag, onderweg maakten we nog even een korte stop in Antwerpen Dam om de benen te strekken. Door het schitterende weer in de middag konden we zelfs nog een paar leuke plaatjes maken.

Foto (Rob van der Rest) Altijd een plaatje waard, de 8461, 8501 en 2 locs serie 82 zoeken na hun tankbeurt een plaatsje naast de locloods. In de achtergrond bevind zich de werkplaats van Antwerpen Dam, een bonte verzameling van allerlei gebouwen. 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Géén onbekende voor Nederlandse spoorliefhebbers, de serie 25.5, in dit geval de 2558 met een ketelwagentrein richting de havens. Antwerpen Dam 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De 6298 met een lange trein bestaande uit rongenwagens rijdt door station Antwerpen Dam. 14-08-1987.

Door de grote verscheidenheid aan materieel van de NMBS was een bezoek aan België de soms lange reis méér dan waard.