www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Antwerpen, 04-08-1989

Na mijn bezoek aan Namen in augustus 1987 legde ik mij vooral toe op de NS, slechts sporadisch bezocht ik de NMBS maar pakte in augustus 1989 de draad weer op en natuurlijk was het eerste reisdoel een bezoek aan Antwerpen en Ekeren. Aangespoord werd ik daartoe door de ritten met stoom, ter gelegenheid van 150 jaar spoorwegen in Nederland, tussen België en Utrecht. Ik begon in Antwerpen Centraal, lekker dichtbij en altijd interessant.

Foto (Rob van der Rest) De serie 12 van de NMBS reed o.a. van Antwerpen naar het Franse Lille. De 1201 staat vertrekgereed richting Lille met een lange trein bestaand uit M4-rijtuigen. 04-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Het poststel 968 was in 1954 als passagierstrein aan de NMBS geleverd onder het nummer 228 074 en werd in 1988 uit de dienst genomen. Daarna werd het stel verbouwd tot motorstel voor de Post. We zien het stel hier tijdens een stop in Antwerpen Centraal op 04-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) De verbinding Neerpelt-Antwerpen CS werd gereden met diesellocs en M2 rijtuigen met aan de andere zijde een stuurstandrijtuig. De 6318 fungeert bij deze trein dus als drukloc, de trein staat gereed om op weg te gaan naar Neerpelt. Antwerpen Centraal 04-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf 1986 (hun bouwjaar) werden deze stellen van de serie MS86 vooral ingezet voor de locale treinen rond Antwerpen. De 919 in Antwerpen Centraal op 04-08-1989.

Aangezien ik ook nog even op Antwerpen Dam wilde kijken was dat de volgende fotoplek. Zoals gewoonlijk was er een flinke hoeveelheid aan locomotieven, deze keer vrijwel allemaal van de serie 51.

Foto's (Rob van der Rest) Een lust voor het oog deze machines vooral als ze er ook nog zo mooi uitzien als de glimmende 5175 die zo te zien nog niet zo lang terug is van een uitgebreide onderhoudsbeurt. Onder: Van niet alle machines weet ik de nummers maar wel deze: 5175, 5170, 5164 met daarachter de 5936 en daarnaast de 5181. Depot Antwerpen Dam 04-08-1989.

Na het korte bezoekje aan Depot Antwerpen Dam ging het verder richting Ekeren. Kort na het station van Ekeren kruiste de goederenlijn naar Antwerpen Noord middels een viaduct het baanvak van de lijn naar Essen/Roosendaal. Direct naast het viaduct was aan beide zijden een smal perron wat uitsluitend gebruikt werd om personeel van de NMBS naar diverse plaatsen in de bundel van Antwerpen Noord te brengen. Hiervoor werden zowel motorstellen van de NMBS gebruikt als getrokken treinen. De treinen die vanuit Antwerpen Noord richting Noorderdokken reden kon je mooi fotograferen, de andere richting uit was dat niet zo'n succes.

Foto (Rob van der Rest) Rangeerloc 7407 op weg richting Antwerpen Noord. In 2009 werden de 10 machines uit de dienst genomen. Na een tijd "in park" gestaan te hebben werden een aantal gereviseerd en verdeeld over verschillende stelplaatsen. De 7407 kwam terecht in Salzinnes. Opstapplaats bij Ekeren 04-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Zónder trein weliswaar maar leuk om te zien. De 2348 in oude kleurstelling ter hoogte van het opstapperron  bij Ekeren. 04-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf het hoger gelegen perron had je ook een mooi uitzicht op de lijn naar Essen. De stellen 043, 017 en 046 zijn op weg naar Essen. Gefotografeerd vanaf de achterzijde.

Foto (Rob van der Rest) De 5174 moet flink zijn best doen om de beladen ertstrein de heuvel over te krijgen richting Noorderdokken. Opstapplaats bij Ekeren 04-08-1989.

    

Foto's (Rob van der Rest) De beide foto's zijn gemaakt als de machines zich op het viaduct over lijn 12 bevinden, de 5178 als losse loc en de 2372 met een goederentrein richting de bundels van Antwerpen Noord. 04-08-1989.

Onderstaande foto geeft een goed overzicht van de situatie zoals deze bij Ekeren was. Links van het viaduct was een trap naar boven waarbij je op de smalle perrons van lijn 27A kwam. Enkele honderden meters achter mij bevindt zich het station van Ekeren. De trein berijd de sporen van lijn 12.

Foto (Rob van der Rest) De 2217 in de gele kleurstelling rijdt met een D-trein aan de haak, die als eindbestemming Parijs heeft. Direct achter het buffetrijtuig bevind zich één van de prachtige rijtuigen van de SNCF. Ekeren, lijn 12, 04-08-1989.

Het dagje Antwerpen had zich zeker geloond, in september ging ik weer.