www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Geel en Mol, 15-07-1989

De lijnen Antwerpen-Geel-Mol-Neerpelt/Hasselt waren in de 80er en 90er jaren het domein van de series 51 en 62/63. Vanuit mijn campingplek in Chaam was het goed te doen om naar deze lijn te rijden. Op zaterdag 15 juli 1989 bezocht ik voor de eerste keer deze lijn. Even na 11.00 uur kwam ik in Geel aan en een blik op het vertrekbord leerde mij dat de eerst komende trein die ik kon fotograferen de IR 1658 naar Neerpelt zou zijn. Goederenverkeer was er op zaterdag nauwelijks dus maar braaf wachten op het perron. Het station was nog geheel in oude stijl en een lust voor het oog.

Foto (Rob van der Rest) De 6252 was de drukloc van de IR 1658 naar Neerpelt, hier bij aankomst in het fraaie stationnetje van Geel. 15-07-1989.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek (11.49 uur) van de IR 1658 naar Neerpelt. Een kleine jongen op het perron kijkt naar het vertrek van deze voor hem imposante trein, het geluid van de dieselmotor van de 6252, een GM 12-567C, zorgde voor een prachtige geluid. Het waren sterke machines want alle 4 de assen werden aangedreven door een tractiemotor. Station Geel 15-07-1989.

Foto (Rob van der Rest) Direct na het vertrek van de 6252 verplaatste ik me weer om de IR 1685 (vertrek 11.53 uur) naar Antwerpen te kunnen fotograferen. Keurig op tijd kwam de trein onder aanvoering van de 6317 het station binnen, links lopen nog wat passagiers van de trein naar Neerpelt. Het instappen kon beginnen. Station Geel 15-07-1989.

Foto (Rob van der Rest) Met het vertrek van de 6317 en de IR 1685 verliet ook ik dit heerlijk landelijk stationnetje. Station Geel 15-07-1989.

Niet ver vanaf het station van Geel vond ik een ander mooi plekje. Omdat het station van Geel een eindje buiten het centrum van het plaatsje ligt ziet het er direct landelijk uit. Op onderstaande opnamen is het stationsgebouw nog in de verte te herkennen.

 

Foto's (Rob van der Rest) De IR 1659 met als drukloc 6318 heeft op weg naar  Neerpelt bijna het station van Geel bereikt. De 6252 is als IR 1686 op weg naar Antwerpen. Geel 15-07-1989.

Na de passage van deze 2 treinen ging het via Mol weer richting de camping. Ik was er nog nooit geweest, het uitgebreide emplacement van Mol was prima te fotograferen en ik zou hier nog vaak terugkomen. Op deze zaterdagmiddag had ik niet veel tijd maar ik kon er wel een paar leuke plaatjes maken.

Foto's boven (Rob van der Rest) De 51ers waren de meest imposante lijndiesellocs van de NMBS die lange en zware treinen reden. De 5130 wacht in de sporenbundel van Mol op het vervolg van zijn rit. In de achtergrond staan de 6238 en de 6281. De 62ers namen een deel van de goederendiensten van Hasselt voor hun rekening, je zag ze hier dus ook vaak met een goederentrein aankomen of vertrekken. Foto onder: Bij de kleine goederenloods trof ik de rangeerloc 7374 en de 5157, links is nog net een stukje van een IR-trein richting Antwerpen te zien. Station Mol 15-07-1989.

De lijn Antwerpen-Mol-Neerpelt/Hasselt had in 1989 nog de sfeer van "vroeger".