www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Dinant, 14-08-1987

Wie kent het niet, het schitterend aan de Maas gelegen stadje in de Ardennen. Toen we aan het einde van de ochtend na ons bezoek aan Namen en Ronet hier aankwamen hadden we een mooie reis langs de Maas gehad. Het station hadden we al gauw gevonden, dat betreden was echter even iets anders, je had hier een perronkaartje nodig. Eh, ja, dat was een aardige, bij elkaar konden we nog geen 3 woorden Frans. Uiteindelijk met wat hulp kwamen we eruit "billet de quai" moest het zijn, en het lukte. Voor 10 Belgische Frank per persoon kregen we de kaartjes, net op tijd liepen we het perron op om één van de fraaiste foto's van die dag te kunnen maken.

Foto (Rob van der Rest) De prachtige 5207 bij doorkomst in station Dinant. 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De 5202 bereikt met de trein Namen-Dinant het eindpunt. Na aankomst zal de 5202 omlopen voor de terugrit naar Namen. Dinant 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De 5207 komt als losse loc na het afleveren van de wagons weer door het station van Dinant gereden. 14-08-1987.

       

Foto's (Rob van der Rest) Links: De citadel van Dinant ligt aan de andere zijde van de Maas als het station. Rechts: De 5202 staat weer voor de trein richting Namen. 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De 5202 met zijn set K-rijtuigen als trein Dinant-Namen. Station Dinant 14-08-1987.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) De Franse spoorwegen reden de treinen tussen Givet en Dinant in 1987 met deze motorwagens. De beide treindelen hadden ieder hun eigen nummer, op de bovenste foto bij binnenkomst vanuit Givet het nummer X4398 en op de onderste opname het nummer XR8605 voor het andere treindeel. Station Dinant 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Ondertussen was vanuit Bertrix treinstel 4410 binnengelopen, wie verder richting Namen wilde moest overstappen. Station Dinant 14-08-1987.

Ongevaarlijk was het zeker niet in het station van Dinant zoals onderstaande foto laat zien. Op spoor 1 bevind zich de trein naar Givet en op spoor 3 de trein naar Bertrix. Het overpad van spoor 1 naar spoor 3 was in het geheel niet beveiligd, mocht er een trein over spoor 2 doorrijden werden passagiers voor Bertrix even tegengehouden door een beambte van de NMBS. De goederentrein werd wel aangekondigd maar toch....opletten geblazen.

Foto (Rob van der Rest) De 5315, 5312 en 5316 denderen met een staaltrein door station Dinant. 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Het motorstel 4410 zag er fraai uit. Hoewel er bovenleiding was aangelegd reden er uitsluitend dieseltreinen, eerst in 1990 werd er ook elektrisch gereden. Dinant 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Ook leuk, de ES 211 van de "Dienst van elektriciteit en seininrichting". Doorkomst over spoor 2. Station Dinant 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) De 4410 bij vertrek uit Dinant. De trein gaat op weg door het fraaie landschap van de Ardennen naar eindpunt Bertrix. Station Dinant 14-08-1987.

Foto (Rob van der Rest) Als laatste opname van deze middag fotografeerde ik nog de 5215 die met een personentrein uit Namen was gekomen en nu weer omliep voor de terugrit die we niet meer afgewacht hebben. Station Dinant 14-08-1987.

Halfverwege de middag reden we weer terug naar Namen om daar nog het één en ander te fotograferen.