www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen),

Brussel Noord, 16-07-1986 (deel 3)

Na een korte pauze ging het verder met fotograferen op dit grote station en konden we weer genieten van de hoeveelheid en verscheidenheid van de aankomende en vertrekkende treinen. Vrijwel geen trein was hetzelfde wat de samenstelling aanging.

(Foto Rob van der Rest) De eerste de beste trein die in beeld kwam was samengesteld uit 3 verschillende typen, voorop de 509, dan een Inox stel en als laatste stel 6..? Brussel Noord 16-07-1986.

(Foto's Rob van der Rest) De serie 23 trok in hoofdzaak treinen die bestonden uit rijtuigen van het type M4. Door het grote aantal gebouwde rijtuigen, 580 in totaal kwam je ze in het hele land tegen. Op de bovenste foto komt de prachtig in de lak zittende 2332 met een stam M4 rijtuigen het station binnen, op de onderste foto is de 2306 de trekkracht. Brussel Noord 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Stel 596 verzorgt het vervoer tussen de luchthaven en het station Brussel Noord. De beschildering was daartoe aangepast, blauw en een vliegtuigje. 16-07-1986. 

(Foto Rob van der Rest) Aankomst van een lange spitstrein bestaande uit de stellen 692, 608, 714 en 617. Brussel Noord 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) De 5111 was een van de weinige 51ers die rondreden in de oude kleurstelling. De loc hield deze beschildering nog tot 10-02-1987, daarna kreeg hij dezelfde kleuren als de overige machines van de serie 51, het geel/groen. De machine kwam in dienst op 24-02-1962, ging uit dienst op 16-06-2002. Brussel Noord 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) De 2604 is nog in de gele kleurstelling met aan de haak een fraaie stam M2 rijtuigen. In maart 1988 werd de machine blauw geschilderd. Brussel Noord 16-07-1986.

Ondanks het feit dat we al veel verschillende treinen en tractievormen hadden gezien bleven we wat langer als gedacht op het station van Brussel Noord. Het was goed dat we dat deden want er wachten ons nog wat verrassingen die er voor zorgden dat we nu naar beelden kunnen kijken die uniek zijn. Sowieso zijn alle locomotieven die ik deze dag in Brussel gezien heb van de sporen verdwenen, hetzij terzijde gesteld óf gesloopt.

(Foto Rob van der Rest) De blauwe 2230 was het volgende foto-object. De machine werd in augustus 1954 in dienst genomen en ging terzijde in december 2006. De loc deed dus méér als 52 jaar zijn werk bij de NMBS. Op de foto de binnenkomst van het station Brussel Noord met een stam M4 rijtuigen. 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Prachtig deze trein onder aanvoering van de 5133. Aan de haak een stam M2 rijtuigen, het 2e rijtuig is in de toen nieuwe rode kleuren met witte band, een uitzondering in het rijtuigpark want vrijwel alle M2 rijtuigen waren toen nog groen. Brussel Noord 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Stel 620 is de aanvoerder van deze set die onder andere bestaat uit een Inox stel. Brussel Noord 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) De 1804 is één van de 6 machines van de serie 18. Deze kleine serie werd in hoofdzaak ingezet op de lijn Keulen-Brussel-Oostende en Parijs Noord-Brussel Zuid. Op de foto de aankomst in Brussel Noord, de trein rijd daarna verder naar Oostende. De 1805 is bewaard gebleven en bevind zich in de verzameling van het TSP: www.pfttsp.be .Opname 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Een mooie toevalstreffer is ook deze opname. 2 stellen van de Belgische Posterijen, de 951 en 957 rijden door Brussel Noord. Deze in 1935 gebouwde stellen waren hiermee de oudste stellen op het net van de NMBS. Méér info vind je op www.bfoto.be .Opname op 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Als laatste foto van deze dag maakte ik deze plaat. 4 stellen van de serie 300/400 (breaks) in de toen nog 2 delige uitvoering komen onder aanvoering van stel 365 het station binnen. In de achtergrond zien we nog een combinatie uit de serie 800 die ook in Nederland is te zien. Brussel Noord 16-07-1986.

Direct na de spits vertrokken we weer huiswaarts, het was een bijzondere dag met een mooie fotobuit.