www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Gent St.Pieters, 17-07-1986 (Deel 1)

Toen ik even kort op 14-07 in het station van Gent St.Pieters vertoefde nam ik me voor hier snel terug te komen. Dat werd dan een paar dagen later, de 17e van dezelfde maand. Gent St.Pieters is een druk station waar niet alleen personentreinen af en aan rijden maar ook de goederentreinen niet ontbraken. Het leverde weer een schat aan foto's op, vooral van diesellocs serie 62/63 die vanuit de stelplaats Gent-Merelbeke ingezet werden.

(Foto Rob van der Rest) Rangeerloc 7337 staat gereed met een fraaie bagagewagen van de SNCF welke aan een speciale trein toegevoegd wordt. Gent St.Pieters 17-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) De 6225 komt met aan de haak een set M2 rijtuigen het station binnen gelopen. Er waren in die tijd veel getrokken treinen te zien, rondom Gent waren er de nodige lijnen die niet geëlektrificeerd waren zoals de lijn naar Ronse. Gent St.Pieters 17-07-1986.

 

(Foto Rob van der Rest) Voordat de serie 11 in de Beneluxdienst werd ingezet was er een proefbedrijf met deze locs. De 1191 bij binnenkomst in het station ter hoogte van de moderne seinpost van Gent St.Pieters. Zij reden o.a. treinen met M4 rijtuigen tussen Antwerpen en Oostende. Het onderhoud van de reeks 11 werd verzorgd in TW Merelbeke vandaar dat dikwijls proefritten gemaakt werden in het Gentse. 17-07-1986.

 

(Foto Rob van der Rest) De 6219 staat gereed voor vertrek. De loc heeft de beschildering die rond 1970 op diesellocs werd aangebracht. De loc werd in augustus 2003 uit de reizigersdienst genomen en ging in december van dat jaar over naar de dienst Infra (Infrabel). Daar is ze nog steeds in dienst (2012) in de groene kleurstelling als op de foto. Gent St.Pieters 17-07-1986.

Op deze dag was ik niet zo vroeg op pad gegaan als normaal en wilde ik ook nog even de plaats Gent en het fraaie station eens goed bekijken. Even na 14.00 uur begon ik te fotograferen en het station te verkennen. Vanaf 16.00 uur begon het echt vol te lopen met treinen, de spits nam een aanvang.

 (Foto Rob van der Rest) Op een ander perron stond deze combinatie, de 6233 met een lange trein bestaande uit M3 rijtuigen. Gent St.Pieters 17-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Nog zo'n fraaie set, de M2 rijtuigen onder aanvoering van dieselloc 6230 waren vrijwel allemaal nog in de groene kleurstelling. Gent St.Pieters 17-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Stel 376 + 383 hebben het station van Gent St.Pieters bereikt. De 2-delige stellen kwamen tussen 1981 en 1983 in dienst bij de NMBS. In de 90er jaren werd een tussenbak toegevoegd en werden zij dus 3-delig. Deze 3-delige "breaks" kregen toen ook een geheel andere kleurstelling, grijs met een donkerblauwe balk aan de onderzijde. 17-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) De 6301 is één van de machines die toen nog rondreden in de eerste kleurstelling. Doorkomst in Gent St.Pieters, 17-07-1986.

   

   

(Foto's Rob van der Rest) Een opvallende trein deze middag was een bedevaartstrein naar Lourdes. Gent St.Pieters was het beginpunt van deze reis die o.a. voert over de lijn Geraadsbergen-Ath en voor de 2 machines van de serie 59 zal eindigen in grensstation Quévy. De trein bestaat uit rijtuigen van de NMBS en het franse SNCF. De trekkende locs zijn de 5946 en 5940. In het boek " de Belgische spoorwegen in kleur, 1980-1988 " is van deze rit ook nog een foto te vinden. Gent St.Pieters 17-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Een mooi treintje was deze combinatie, de 6284, één van de vele 62ers die nog in de kleuren groen/geel reden bereikt Gent St.Pieters. 17-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) De 6282 rijd het station uit met eenzelfde setje aan de haak. Gent St.Pieters 17-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Vlak voordat ik even een frietje ging halen fotografeerde ik nog deze combinatie, één van de 3 prototypes van de serie 6200/6300 de 6393 met een stam M3 rijtuigen. De prototypes 6391-6393 hadden een andere bogie als de andere machines van de serie 6200/6300 (waardoor de loc begon te schommelen als men rond de 90 km/u reed) en zijn o.a. daarom als eerste buiten dienst gesteld. De 6393 werd later verkocht aan het Nederlandse ACTS en verbleef daar van maart 1999 tot oktober 2011 met het nummer 6705. In oktober 2011 ging de machine over naar LOCON Benelux.  Gent St.Pieters 17-07-1986.

Omdat het midden in de zomer was kon ik nog lang doorgaan met fotograferen, er was zoveel te zien in dit fraaie station dat ik nog lang niet uitgekeken was. Ondertussen was het ook nog wat zonniger geworden zodat ik het best naar mijn zin had.

 Wordt vervolgd...