www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen),

Brussel Noord 16-07-1986 (Deel 2)

In het eerste deel van deze dag waren beelden uit Antwerpen en Brussel Zuid te zien. In de loop van de middag ging na het bezoek aan het Atomium het fotograferen verder in het grote station van Brussel Noord. Een enorme hoeveelheid aan treinen kwam voor de lens, mede doordat we ook in de spits fotografeerden. Door de grote hoeveelheid sporen en de onwetendheid waar en welke treinen er kwamen moest er telkens een keuze gemaakt worden waar te gaan staan. Soms had je de zon aan de goede kant en ook vaak kon je geen andere foto maken dan waarbij de schaduwzijde het beeld bepaalde. Interessant was het allemaal wel, zoveel treinen en zoveel kleuren, je wist gewoon niet waar te kijken. Voordat we het station betraden liepen we evenwijdig aan het station door een lange straat. Opvallend was dat ondanks het prachtige weer er veel uiterst vriendelijke jonge dames niet buiten maar in hun woning achter het raam zaten, zeker bang om in de zon te verbranden...? Dan toch maar snel op weg naar de perrons om te fotograferen.

(Foto Rob van der Rest) De 8066 deed dienst als rangeerloc, hier wacht het locje op het volgende klusje. Brussel Noord 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Vaak kwamen treinen gelijk binnen gelopen. Terwijl een spitstrein onder aanvoering van stel 190 binnenloopt is in de achtergrond ook nog een trein te zien die tegelijkertijd aankomt in het station van Brussel Noord. 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Een mooi foto-object was ook hetgeen er aan de linkerkant van mij stond. De 9221 was aangekomen met een klein werktreintje en bleef een tijdje op deze plek staan. Wat echter ook interessant was waren de rijtuigen achter deze combinatie. Deze oude rijtuigen dienden als "Schooltrein van de seininrichting", zo stond er op de zijkant te lezen. Je zal maar les krijgen in een dergelijke school die eruit ziet of hij elk moment kan instorten. Brussel Noord 16-07-1986.

 

(Foto Rob van der Rest) De 2129 komt met aan de haak een set M4 rijtuigen aan in het station Brussel Noord. 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Vooral in de spits vond je ook door diesels getrokken treinen van de serie 51 van het depot Merelbeke. De 5118 komt met een dergelijke trein aan die bestaat uit M2 rijtuigen waarbij het 1e klas rijtuig direct achter de loc geplaatst is. Ook bij de NS hebben in de 90er jaren dergelijke rijtuigen (gehuurd van de NMBS) dienst gedaan. Brussel Noord 16-07-1986.

Foto boven (Rob van der Rest) De 2024 (en ook de 2025 ) waren de enige 2 machines van de serie 20 die een geel/blauwe beschildering hadden. In juni 1991 verdween deze beschildering bij de 2024 en werd zij van de blauwe kleurstelling voorzien. We zien de machine met een D-trein aan het perron, het eerste rijtuig is van de SBB. Brussel Noord 16-07-1986.

Foto onder (Rob van der Rest) De nog rode 2004 bij vertrek uit station Brussel Noord met aan de haak een lange stam M4 rijtuigen. 16-07-1986.

Foto's boven en onder (Rob van der Rest) Tussen 1985 en 1987 werden dubbeldeksrijtuigen M5 voor de NMBS gebouwd. In 1986 kwamen de eerste stellen in dienst. In beeld het vertrek van een dergelijke stam die vanuit de stuurpost bediend wordt. Als drukloc doet de 2109 dienst. Vanaf 2007 werden ze van lieverlee gerenoveerd en krijgen daarbij dan ook de kleurstelling van de huidige M6 dubbeldeksstammen. In 2009 verscheen de eerste gerenoveerde M5 stam op de baan. Brussel Noord 16-07-1986.

 

(Foto Rob van der Rest) De op 13 juni 1962 aan de NMBS geleverde 5128 komt in het station van Brussel Noord aan. Toen ik de foto maakte viel mij niets vreemds op, thuis echter bij het goed bekijken van de opname wél, de groene band die over de machine loopt is veel smaller dan bij de andere machines van de serie 51. Het laatst werd de machine bij depot Merelbeke ingezet, een inzet die duurde tot 1 januari 2001. De machine werd officieel op 1 juli 2001 terzijde gesteld. In augustus 2001 kwam de machine rijvaardig in het bezit van de TSP. Opname op 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) De glimmende 5136 rolt het station van Brussel Noord binnen, wat waren het toch mooie machines! 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Ook toen al kwam je de serie 23 tegen in de reizigersdienst, aankomst van de 2337 met een stam M4 rijtuigen. Brussel Noord 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Het aantal getrokken treinen bij de NMBS was in 1986 groot en vaak lang zoals deze stam M4 rijtuigen getrokken door de eerste loc van de serie 21. Brussel Noord 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) Binnenkomst van het fraaie stel 652 met ernaast de wachtende 9221. Brussel Noord 16-07-1986.

(Foto Rob van der Rest) De serie 22 vond je ook vaak in de reizigersdienst, je kwam ze vooral tegen met spitstreinen. In het station van Gent-St.Pieters zag je ze veel. De geel/blauwe 2210 komt het station van Brussel Noord binnengereden met een stam M2 rijtuigen. 16-07-1986.

Zo nu en dan verplaatsten we ons ook van fotopunt in dit grote station, je wist sowieso niet waar te gaan staan om de beste plaatjes te maken. We maakten even een korte pauze om wat te drinken te halen, van al dat heen en weer geloop kreeg je dorst en ook namen we de gelegenheid waar om ons boterhammetje op te eten. Niet te lang natuurlijk want we wilden niets missen van al die treinen.

Wordt vervolgd...