www.sporen-met-rob.nl

(Stoomstichting Nederland)

SSN op de havenspoorlijn tijdens de havendagen, 1983 t/m 1985, 2005 en 2008.

Tijdens de wereldhavendagen in Rotterdam waren er jarenlang ook ritten tussen Rotterdam en de havenbedrijven. Tussen 1983 en 1984 was het einde van die ritten steeds bij de North Sea Ferries als Europoort Express, vanaf 1985 werd doorgereden naar de ECT aan de Maasvlakte. De rijtuigen werden door een elektrische loc gereden tussen Rotterdam CS en Rotterdam Stadion. Daarna kwam de stoomloc aan de beurt, die reden dan het deel tot de NSF en later tot de Maasvlakte. De havendagen die eerst aan het einde van de maand september plaatsvonden verhuisden na enige jaren naar het begin van de maand. Gezien de grote publieke belangstelling waren het vooral in de beginperiode flinke treinen.

Foto's (Rob van der Rest) De eerste keer dat ik op pad ging was op 24-09-1983. De loc van dienst was de 23 023 die op deze dag 10 goedgevulde rijtuigen aan de haak had onder treinnummer 63501, vertrek vanaf het stadion om 08.57 uur. Na het vertrek vanaf station Stadion moest eerst gereden worden via de verbindingsboog van station Lombardijen naar de havenlijn (Brdv) langs de Maeterlinckweg. Op de verbindingsbaan maakte ik de eerste foto's. Deze foto's werden gemaakt bij de overweg aan de Pascalweg, links in de achtergrond op de foto's zien we de Homerusstraat. Ook op Google maps is deze verdwenen verbinding nog goed te volgen, tegenwoordig is het een fietspad met de naam Havenspoorpad.

Foto's (Rob van der Rest) De terugrit fotografeerde ik aan de Krabbedijkenstraat. Daar kon je, hoewel een beetje dicht bij het spoor, de trein fotograferen als deze vanaf de Waalhaven kwam. Geel hesje aan, want anders zou het personeel op de langzaam rijdende loc zich misschien een hoedje schrikken. Trein 63502 is onderweg richting station Stadion.  24-09-1983.

Op 28 september 1984 maakte de 65 018 een proefrit tussen Rotterdam Noord en Gouda met gesloten wagens voor de trein die de dag erop gereden moest worden over de havenlijn. Die proefrit verliep vlekkeloos. Anders was het de dag erna. Die dag zou geheel anders verlopen, maar dat kon toen nog niemand voorzien.

Foto (Rob van der Rest) In de vroege ochtend tref ik de SSN 65 018 ten zuiden van het station Rotterdam Stadion. Vanaf de Olympiaweg kon ik deze foto maken. De 65 018 wacht hier op zijn trein die door een elektrische loc aangevoerd wordt vanaf Rotterdam CS. De meester en zijn stoker zijn nog even bezig met wat inspecties van de machine.  Rotterdam, Lombardijen 29-09-1984.

  

Foto's (Rob van der Rest) Inmiddels ben ik het viaduct opgelopen vlak n station Stadion, het Stadionviaduct aan de Breeweg. Het station bevind zich achter mijn rug. De NS 1616 heeft zojuist de passagiersrijtuigen achter zich gelaten en is onderweg naar het opstelspoor, in de achtergrond staat de SSN 65 018, foto links boven. Korte tijd later rijdt de SSN 65 018 naar de sporen van station Stadion om de trein aan te haken voor de rit over de havenspoorlijn naar de North Sea Ferries in Europoort.  Rotterdam, Lombardijen 29-09-1984.

Foto's (Rob van der Rest) We zien op deze beide foto's de SSN 65 018 met zijn trein richting Europoort. Eenmaal daar aangekomen ging het mis. Nadat daar de loc van een verse scheut water voorzien was, daarvoor moest de overweg bij de NSF bereden worden, ging het mis. De loc ontspoorde op de overweg met het voorste draaistel. Na enige tijd had men met behulp van wat vijzels en een trekker van NSF de machine weer op de rails, maar moest er natuurlijk een uitgebreide inspectie plaatsvinden voordat de machine weer ingezet kon worden. Een dieselloc sleepte uiteindelijk de rijtuigen naar station Stadion. Ik maar wachten op mijn fotoplekje natuurlijk, na een tijd had ik het wel gezien en ging naar huis, niet wetende dat de trein alsnog met diesel voorbij zou komen. Dit zijn dus de enige opnamen van die dag. Foto's gemaakt thv. Rotterdam Pendrecht. 29-09-1984.

Op 28-09-1985 verliepen de zaken voorspoediger.

Foto's (Rob van der Rest) Op 28-09-1985 maakte ik mijn foto's bij de onbewaakte overweg aan de Maeterlinckweg. De trein ging nu verder als in de voorgaande jaren, de ECT aan de Maasvlakte was nu de eindbestemming. Toen de trein na de eerste rit naar de Maasvlakte weer terugkwam kon ik hem mooi fotograferen waarbij de onbewaakte overweg mooi in beeld kwam. Links was men aardappelen aan het rooien waarbij de volbeladen oude tractor een mooi decorstuk werd. Op de foto hieronder is de loc en zijn reizigers goed te zien bij de passage van de (beruchte) overweg.

Foto's (Rob van der Rest) Ik wachtte hier nog enige tijd op de terugkeer van de trein voor zijn 2e rit naar de Maasvlakte. Ook deze trein was weer goed bezet met in het eerste rijtuig de stoomfanaten die met velen uit de ramen hingen.  Rotterdam, Maeterlinckweg 28-09-1985.

Foto's (Rob van der Rest) Op 4 september 2005 mocht de 65 018 weer zijn kunsten laten zien tijdens de Wereldhavendagen. Vl tijd om te fotograferen had ik niet maar het lukte om in de ochtend op de havenlijn langs de Vondelingenweg thv. het Rsc 2 foto's te maken. De 65 018, rijdend over linker spoor snelt met zijn 5 rijtuigen richting Maasvlakte. 

In 2008 maakte ik de laatste foto's n.a.v. de ritten tijdens de Wereldhavendagen.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl ik niets vermoedend wat langs de havenlijn sta te fotograferen zie ik ineens in de verte een rookpluimpje. Dat was dus niet van de verderop gelegen Shell raffinaderij maar van de SSN 01 1075. Waarom die op dat moment daar reed vertel ik hieronder. Het flauwe zonnetje zorgt voor een prachtig strijklicht.  Rotterdam, Vondelingenweg 08-09-2008.

Foto's (Rob van der Rest) Op zaterdag 6 en zondag 7 september waren er werkzaamheden tussen Kijfhoek en emplacement Botlek. Op vrijdag 5 september werd daarom de 01 1075 al overgebracht naar de Botlek. Daar moest de machine onder stoom blijven staan om op de 6e en 7e zijn ritten te kunnen maken naar de Maasvlakte. De reizigers voor die treinen werden met bussen naar de Botlek vervoerd. Voor de terugrit naar het SSN depot moest ook in de nacht naar 8 september de machine dus onder stoom blijven, het geheel eiste nogal wat inspanningen van de SSN. Pas aan het begin van de avond was het mogelijk om loc en rijtuigen weer naar Rotterdam Noord te rijden. Om 18.50 uur werden deze foto's gemaakt. De kolen in de tender waren al aardig op toen de machine langzaam rijdend aan mij voorbijkwam.  Rotterdam, Vondelingenweg 08-09-2008.