www.sporen-met-rob.nl
150 jaar Spoorwegen in Duitsland
Nürnberg, 31-08-1985
In 1985 bestonden de Spoorwegen in Duitsland 150 jaar. Overal in de Bundesrepubliek (maar ook in de toenmalige DDR) waren er zeer veel ritten door het gehele land. Op 30 augustus had ik me in de avond gemeld bij vriend Hal die in de buurt van Venlo woonde, vanuit Venlo zouden we die avond geen rijden naar Nürnberg om daar de stoomritten in het weekeinde van 31 augustus en 1 september te gaan fotograferen. Hal had nauwgezet een plan in elkaar gestoken zodat we alle ritten in de 2 komende dagen zouden kunnen vastleggen op de mooiste fotoplekken rond Nürnberg. De weergoden waren ons gunstig gezind, beide dagen prachtig weer wat extra glans gaf aan het ingezette materieel en de mooie omgeving.
Na een nachtelijke autorit kwamen we in de vroege ochtend aan bij het Bahnbetriebswerk Nürnberg 1, een Bahnbetriebswerk met een rijke historie: tussen 1870-1875 werd de Königleichen Betriebswerkstätte Nürnberg Centralbahnhof, afdeling 3 gebouwd met 2 ronde locloodsen met in totaal 29 plaatsen. In 1945 werd de rechter locloods door een bombardement volledig vernield en bleef de linker locloods over die vanaf 01-09-1980 de naam Bw.Nürnberg 1 kreeg, de zoveelste benaming voor dit Bahnbetriebswerk. Vanaf 01-01-1994 werd de naam veranderd in Bw.Nürnberg West en een onderdeel van het DB museum Nürnberg. Een ramp vertrok zich vervolgens in de avond van 17-10-2005 toen door een grote brand locloods en gebouwen eromheen volledig door brand verwoest werden. Een deel van het door het museum ondergebrachte materieel ging volledig verloren, o.a. de stoomloc 45 010, E-loc 75 09 en ander tractiematerieel.
Foto's (Rob van der Rest) Links: de 01 118, 01 1066 en 01 1100. Midden: 86 457. Rechts: 01 1066 en 01 1100. Bw.Nürnberg 1 op 31-08-1985.
Foto's boven en onder (Rob van der Rest) De 01 1100 komt de locloods van Bw.Nürnberg 1 uitgereden om die dag een trein te gaan rijden. 31-08-1985.
Foto's (Rob van der Rest) Zó mooi heeft de loc er waarschijnlijk alleen maar bij de aflevering, die plaatsvond op 20-07-1940 ook uit gezien. De loc werd gebouwd bij de Berliner Machinenbau AG in 1940 en had het fabrieksnummer 11356. De feitelijke ingebruikname vond plaats op 29-07-1940 bij het Bahnbetriebswerk München. Bw.Nürnberg 1, 31-08-1985.
Foto (Rob van der Rest) De 01 1100 bij vertrek uit Bw.Nürnberg 1 op 31-08-1985.
We keken ook nog even rond bij de in 1934 gebouwde hallen voor de E-loks.
Foto's boven en onder (Rob van der Rest) Museumlok E 04 20 was ook één van de schitterende museumstukken. De lok werd gebouwd in 1934 en is eigendom van het DB museum. Tegenwoordig staat de machine voor de DB-centrale in Frankfurt/Main. Bw.Nürnberg 1, 31-08-1985.
Hierna verlieten we het Bw.Nürnberg 1 en gingen op weg om de 01 1100 te volgen tijdens zijn rit van Neurenberg naar Neuenmarkt-Wirsberg en terug.
Foto's (Rob van der Rest) De 01 1100 is als D 18601 onderweg naar Neuenmarkt-Wirsberg, hier ter hoogte van Nürnberg-Erlenstegen. Opname op 31-08-1985.
Foto's boven en onder (Rob van der Rest) De volgende fotostop werd gemaakt ter hoogte van slot Veldenstein bij Neuhaus. Een stukje de berg oplopen en je had dit schitterende uitzicht. In dit landschap komt de 01 1100, als D 18601 naar Neuenmarkt - Wirsberg, volledig tot zijn recht. Opnamen op 31-08-1985.
Na deze opnamen namen we een ruime rustpauze om later in de middag de terugkeer richting Nürnberg vast te leggen. We zochten een fotoplekje ter hoogte van Lungsdorf, een dorp wat al een foto waard was zonder dat daarbij een trein in beeld komt.
Foto (Rob van der Rest) "Eine-traumhafte-Umgebung" zouden onze Oosterburen zeggen bij deze aanblik, hier zouden we een plekje zoeken voor de volgende foto. Lungsdorf, 31-08-1985.
Foto (Rob van der Rest) Rond Lungsdorf liggen enkele tunnels achter elkaar, we kozen de 185 Meter lange Sonnenburgtunnel als fotoplek waarbij een deel van de andere tunnels ook in beeld kwam. De tunnel werd gebouwd tussen 1872 en 1874 en ligt tussen Lungsdorf en Güntersthal. De 01 1100 is als trein D 18600 op weg naar Nürnberg Hbf. Opname op 31-08-1985.