www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Sonderfahrt met 01 1066 en 44 508, 07-12-1975

Essen Hbf. / Mülheim (Ruhr) Hbf. / Duisburg Hbf. / Wuppertal-Oberbarmen en terug.

In Duitsland had je regelmatig bijzondere ritten (Sonderfahrten) met stoom. Slechts een enkele keer maakte ik zo'n rit mee. Op zo'n dag kon je er van uitgaan dat je niet de fotografiemogelijkheden had zoals je in het normale bedrijf langs de lijn had. Zeker omdat er toen nog niet zoveel ritten waren als in de afgelopen jaren ná het einde van de reguliere stoomtractie. Op deze dag was de trein dan ook geheel uitverkocht en er was niet alleen belangstelling voor de rit maar ook bewoners in de buurt waar de rit plaatsvond kwamen kijken. Ik was samen met vriend Hal P. en we konden een plaatsje in het eerste rijtuig achter de 01 1066 bemachtigen. De rit op zich was geweldig, wat een kracht zat er in de beide machines, dat was genieten. Vanuit Essen Hbf. werd de eerste stop gemaakt in het kleine station van Hofermühle. We berijden trouwens de Angertalbahn.

Foto (Rob van der Rest) Bij de driehoek Anger kon ik een foto maken van de 44 508 als drukloc van onze trein.  07-12-1975.

   

Foto (Rob van der Rest) In het stationnetje van Hofermühle was de eerste stop.  07-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Schijnvertrek in Bf. Hofermühle. Door het koude en natte weer was er over stoom niet te klagen.  07-12-1975.

   

Foto's (Rob van der Rest) Ook de 44 508 van het Bw. Gelsenkirchen-Bismarck zag er prachtig uit. De loc was voorzien van oude verlichting en oude nummerplaten. 07-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Een spoorwegvriend in spé bekijkt de stomende machine eens goed van dichtbij. Toch wel héél imposant voor een klein mannetje. Hierna werd doorgereden naar het kleine station van Flandersbach.  07-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Dat de loc toebehoorde aan de UEF (Ulmer Eisenbahn Freunde) is terug te zien aan het BD en Bw schildje aan de zijkant van de 01 1066. 07-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) Boven: In Flandersbach kreeg iedereen ruim de tijd om de trein te fotograferen. Zelfs de dames rechts genieten van de fraaie loc. Omdat er genoeg tijd om te fotograferen was (foto onder) beklom ik maar eventjes de heuvel voor het maken van een overzichtsopname, daarbij kwam buiten de 01 1066 ook het fraaie wagenpark uit die tijd op de parkeerplaats in beeld.  07-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) De enige keer dat het lukte om de volledige trein in beeld te krijgen zonder horden mensen was in Flandersbach.  07-12-1975.

Foto's (Rob van der Rest) In Flandersbach werd ook weer een schijnvertrek gehouden, helaas koos ik de verkeerde fotoplek, nl. tegenover de aanwezige afvalstort.  07-12-1975.

Foto's (Rob van der Rest) Het schijnvertrek bood me, nadat de trein tot stilstand was gekomen, een mooie gelegenheid om de 44 508 goed op het celluloid te krijgen. Dat was dus wel even genieten. Flandersbach 07-12-1975.

Korte tijd later ging de 01 1066 van de voorzijde van de trein af en werd na te zijn gedriehoekt tegen de 44 508 geplaatst en ging het gezamenlijk richting Wuppertal - Wichlinghausen.

Foto (Rob van der Rest) De 01 1066 heeft de trein verlaten en loopt om, gadegeslagen door de fotograferende reizigers in de trein.  Flandersbach 07-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) 01 1066 + 44 508 met de bijna volledige trein in beeld ergens op een stukje van de Neanderthalbahn richting Wuppertal.  07-12-1975.

Foto (Rob van der Rest) In Wuppertal - Wichlinghausen had de trein weer een stop.  07-12-1975.

   

Foto's (Rob van der Rest) Er was ook nog een schijnvertrek met de beide machines. Het was echter al behoorlijk donker geworden zodat verder fotograferen niet meer te doen was, ik maakte hier dan ook mijn laatste foto's van deze rit. Hierna ging het verder naar eindpunt Essen Hbf.  07-12-1975.