www.sporen-met-rob.nl

(Speciale ritten)

Afscheidsritten NS serie 2400/2500 op 21-09-1991  deel 1.

Opnamen in Oisterwijk, Boxtel, Wpl.Tilburg en Roosendaal.

In 1991 gingen de laatste machines van de serie 2400/2500 buiten dienst. De preciese datum daarvan is mij niet bekend. Van deze locserie kwamen in 1954 de eerste in dienst en hebben dus 37 jaar lang hun werk kunnen uitvoeren. 4 verschillende kleurstellingen hadden ze, de 2401-2415 en 2417-2422 in het lichtblauw, de andere in het roodbruin. Alle machines kregen later de geel-grijze kleuren, behalve de 2501 die bleef als laatste roodbruin. De laatst geleverde loc, de 2530 heeft naast het geel-grijs de lila kleur gekregen. Tijdens deze afscheidsrit zien we al deze kleuren. 50 machines gingen vanaf 1991 over naar de SNCF die de locs gebruikte voor de aanleg van de HSL-lijnen in Frankrijk. 

Foto (Rob van der Rest) Aan het begin van de morgen maak ik de eerste foto's van deze afscheidsrit. De 2413, 2530, 2450 en 2444 zijn op weg richting Boxtel als ik ze in volle vaart fotografeer kort na Oisterwijk. Aan de haak een lange goederentrein die bestond uit wagons die goed in het tijdsbeeld passen.  21-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) Vervolgens rij ik naar Boxtel waar ik de doorkomst fotografeer van de diesel 3 126 + 130. Deze trein met liefhebbers, georganiseerd door de NVBS, volgde de ritten van de afscheidstrein. Op verschillende plekken konden zo opnamen gemaakt worden van de goederentrein.  21-09-1991.

Na deze foto ga ik nog even kijken bij de Wpl.Tilburg.

Foto (Rob van der Rest) Tot mijn verbazing tref ik er de 'Wadloper' 3231 die voor een reparatie na een aanrijding hier naartoe is gebracht.  Wpl.Tilburg 21-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) Een loc die ik nog niet gezien had in de werkplaats was de 2491. De loc is nog helemaal in orde, waarschijnlijk staat hij er pas.  Wpl.Tilburg 21-09-1991.

In de middag zoek ik de afscheidstrein weer op.

Foto (Rob van der Rest) Op de grens van de gemeente Boxtel en Oisterwijk vond ik een mooie fotoplek. De trein is op weg naar Roosendaal waarbij de lila 2530 nu voorop loopt. Het werd een echt Hollands plaatje met in de achtergrond het weidse landschap en wat grazende koeien.  21-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) Als ik in Roosendaal aankom is het wachten op de diverse treinen. Als eerste komen de beide dieselstellen Plan U binnen op de sporen van Roosendaal. Ook deze keer de 126 voorop en de 130 achter, onderweg is er echter iets verandert, de motorwagen loopt niet meer voorop zoals in de ochtend.  Roosendaal 21-09-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Ook de werkgroep 1501 kwam opdagen samen met de NS 2275.  Roosendaal 21-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) Kort erna komt de afscheidstrein met de 2530, 2413, 2450 en 2444 aan op de goederensporen.  Na de binnenkomst van deze trein wordt ik uitgenodigd om mee te fotograferen als er foto's gemaakt worden bij de seinbrug.  Onder begeleiding mag ik de oversteek maken.  Roosendaal 21-09-1991.

Foto (Rob van der Rest) Eenmaal aan de andere zijde fotografeer ik het vertrek van de opvolger van de serie 2400. De 6458 bij vertrek met een goederentrein.  Roosendaal 21-09-1991.