www.sporen-met-rob.nl

Ruildia's, Deel 2

Vaak weet ik in het geheel niet meer wie een geruilde opname heeft gemaakt, van sommige weet ik het wel en vermeld dan hun naam. Mocht de fotograaf van toen zijn opnamen tegenkomen en vind hij dat deze door mij niet gepubliceerd mogen worden op mijn site verzoek ik hem mij dat mee te delen waarop de foto verwijderd zal worden. Ook al weet ik de naam van de toenmalige fotograaf is het vaak erg moeilijk om iemand te vinden zodat toestemming gevraagd kan worden voor publicatie. Mijn mailadres staat onderaan de startpagina.

Foto (W. van Herpen, verz. Rob van der Rest) 094 640-0 tijdens rangeerwerkzaamheden in Emden Rbf.  Opname op 12-9-1974.

Foto (W.van Herpen, verzameling Rob van der Rest) De 23 055 wordt door een onbekende loc Br.50 weggesleept, erachter staat de 23 048. Hoewel koud terzijde werden de beide machines eerst op 05-12-1974 officieel 'Z' gesteld. De opname dateerd van augustus 1974 in Bw.Crailsheim.

Foto (Heinz Kühn, verz. Rob van der Rest) De 001 180-9 bij vertrek uit Neuenmarkt-Wirsberg richting Hof.  Opname voorjaar 1971.

Foto (Hal Palmer, verz. Rob van der Rest) 050 811-5 bij vertrek uit Oker als drukloc. Opname op 28-04-1976.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto's (Wim de Ridder, verz. Rob van der Rest) Van klein naar groot...Boven: De NMBS 8011 rangeert in het station van Brussel Zuid met een rijtuig. Opname op 05-05-2001. Onder: Groot zijn de Amerikaanse diesellocs zoals deze. De 3 machines van de Western Pacific worden gefotografeerd in de plaats Truckee in Californië dat ook een spoorwegmuseum heeft. Opname op 06-09-2001.

  Foto (Wim de Ridder, verz. Rob van der Rest) In de plaats Nykøbing Falstar fotografeert Wim deze machine, het is de M 34 van de Lollandsbanen, de ex DSB MX 1031, daarachter staat de CFL 1604. Opname op 14-05-1999.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Hal Palmer) De serie 103 van de DB behoorde tot de fraaiste machines die je op de sporen aan kon treffen. Ze kwamen ook in Emmerich en Venlo. De 103 188-9 is met de EC3 "Rembrandt" onderweg in de omgeving van Emmerich. Opname op 14-02-1991.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

   

Foto's (Hal Palmer) Het Bahnbetriebswerk Gelsenkirchen Bismarck was een Bw. waar de locserie 44 heer en meester was. In de locloods werd hard gewerkt om de machines in een zo goed mogelijke conditie te houden. De foto links boven met o.a. de 044 472-0 werd gemaakt eind 1975, de opname rechts van de meest bekende loc van dit Bw. werd gemaakt op 09-10-1976.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Wil Schenk) Soms krijg je van iemand een dia of foto en denk je, oh ja, zo was het toen. In augustus 1991 werd deze opname gemaakt in het Nederlands Spoorwegmuseum. Zo zag het er 25 jaar geleden uit. We zien op de voorgrond de SS 326/NS 1326, gebouwd in 1881 bij Beyer & Peacock en co. in Manchester. De opa en oma die langs de loc lopen hebben misschien nog wel in een trein gezeten getrokken door een dergelijke machine.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fotograaf onbekend, (verz. Rob van der Rest) Een heerlijk plaatje uit het Bw.Ansbach. De 023 039-1 rijd van de draaischijf af, in de achtergrond staan nog een paar railbussen. De foto werd gemaakt in augustus 1974.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto's (Ru van Bree) Op 17-08-1867 werd de Brennerspoorlijn in gebruik genomen. Tijdens de viering van 125 jaar Brennerspoorlijn was er op 13-09-1992 een materieelshow in het station van Innsbruck. Toen werden daar beide foto's gemaakt. Op de bovenste foto zien we de ÖBB 1044 210-1 die rijkelijk voorzien was van diverse stickers. Op de voor- en zijkant het gevleugelde wiel met het opschrift: Auf freier Bahn der neuen Zeit entgegen! Op de zijkant ook groot de tekst: 100 Jahre Gewerkschaft der Eisenbahner. Een dubbel jubileum dus. Op de onderste foto zien we 2 elektrische loks van de ÖBB serie 1822, de 1822 002-0 en de 1822 003-8. Deze machines, gebouwd in een aantal van 5 stuks waren speciaal voor de treinen die over de Brenner reden gebouwd. Later zijn deze machines verkocht aan het Poolse PTK in Rybnik. Tegenwoordig rijden de treinen door de Brennerbasistunnel.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Hal Palmer) Tijdens de dag vóór het afscheidsfeest van Bw.Stolberg wordt de, door de DB aan de DGEG uitgeleende stoomloc 18 505 naar zijn plek gereden. Eerst in maart 1977 werd de loc eigendom van de DGEG. Een Köf van de serie 324 trekt de 18 505 de draaischijf op. Opname op 02-04-1976.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Hal Palmer) Vertrek van de 043 167-6 uit het station van Lingen (Ems). Opname op 15-02-1975.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (W. van Herpen) In de zomer van 1973 fotografeerde Wim de 044 953 in het Bahnbetriebswerk van Ehrang. Het avondzonnetje zorgt ervoor dat de machine niet meer zó zwart lijkt. Aan het eind van 1973 werd de machine overgeheveld naar het Bw. Betzdorf waarna de loc daarvandaan op 30-09-1975 over ging naar het Bw. Gelsenkirchen-Bismarck en uiteindelijk op 25-06-1976 daar voor sloop werd vrijgegeven.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Hal Palmer) In de tijd dat er een einde kwam aan de inzet van de oliegestookte machines van de serie 01.10 bij Bw.Rheine waren er ook extra ritten (Sonderfahrten). Een dergelijke rit kwam ook door het station van Reuver waar de 012 055 vertrekt naar Roermond. De rit liep van Hagen-Wuppertal-Düsseldorf-Mönchengladbach-Venlo-Roermond-Maastricht naar Luik. Opname op 03-05-1975.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Foto (Hal Palmer) Deze opname van de 023 058 spreekt voor zich, daar had je geen vergrootglas voor nodig. Bahnbetriebswerk Lauda op 23-09-1975.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

   

Fotograaf onbekend, (verz. Rob van der Rest) Een beeld uit Bentheim. In mei 1976 kwam het deel Oldenzaal- Bentheim "onder de draad". De beide opnamen zullen naar alle waarschijnlijkheid in het voorjaar van 1976 gemaakt zijn. In die tijd reden de machines van de DB serie 042 nog tussen Bentheim en Rheine. Op de linker foto rangeert een onbekende loc serie 042 terwijl de 042 356 wacht op vertrek. Na de rangeerbewegingen vertrekt de 042 356 (rechter foto) richting Rheine.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------