www.sporen-met-rob.nl
(NS en NMBS, Roosendaal 20-06-1989)
De aanleiding voor een bezoek aan Roosendaal was niet om hier weer eens te kijken wat er zoal aan rollend materieel te zien was maar de (voor mij) start van 150 jaar spoorwegen in Nederland. Op die dag zou de SNCF stoomloc 141 R 420 aankomen die op eigen kracht onderweg was naar Utrecht en mee ging doen met de locparades. Over 150 jaar spoorwegen in Nederland tzt. meer in een aparte rubriek. Ik startte mijn bezoek aan Roosendaal in het fraaie station met tussen de sporen de mooie seinpost, armseinen en seinbrug. Het leuke aan Roosendaal was natuurlijk de verscheidenheid aan materieel van de NS en de NMBS. Het was een mooie en ook warme dag die de nodige fraaie opnamen opleverde.
Foto (Rob van der Rest) Binnenkomst van NMBS stel 804 vanuit de richting Antwerpen. Daarnaast staat het Mat'54 stel 1870 waarvan het personeel lekker op een bankje in de schaduw wacht tot vertrokken kan worden. Het is 09.45 uur als deze opname gemaakt wordt. Roosendaal 20-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 1216 met een goederentrein om 09.48 uur richting Rotterdam. Roosendaal 20-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) Direct na vertrek van de 1216 bood zich deze trein aan, de NMBS 2207 in de gele kleurstelling met een trein vanuit Antwerpen. In de achtergrond 'hippel' 662. Roosendaal 20-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) Een staatsieportret van de 2207. De loc had het oorspronkelijke nummer 122.007 en kwam in dienst bij de NMBS op 25-02-1954. De machine haalde nét geen 50 dienstjaren, op 05-02-2003 ging de machine buiten dienst. De gele kleurstelling werd aangebracht op 22-06-1978 en bleef tot 22-11-1996 waarna deze loc in het blauw rondreed. Bron: www.bfoto.be
In ruim een kwartier aanwezigheid op het station van Roosendaal had ik al heel wat gezien. Na een kopje koffie besloot ik op pad te gaan naar een ander fotoplekje om de aankomst in Nederland van de Franse stoomloc vast te leggen. Na enig zoeken vond ik een échte Hollandse fotoplek, gelegen kort na de splitsing van de lijnen naar Vlissingen en Antwerpen.
Foto (Rob van der Rest) De 2552 met de TEE 'Ile de France' op weg richting Parijs. Roosendaal 20-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) Een onbekend treinstel richting Antwerpen uit de 800 serie (in de oude kleurstelling) was het volgende object voor de lens. Roosendaal 20-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) De koeien blijven onverstoorbaar bij de passage van de Benelux richting Brussel onder aanvoering van de 1190. Roosendaal 20-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) Keurig op tijd verscheen de SNCF 141 R 420 die zijn eigen kolenvoorraad, begeleidingsrijtuig en onderdelenwagon meegenomen had. Roosendaal 20-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) In één ruk waren alle koeien (waaronder koe 281) opgestaan, wat was dat wel voor een groot sissend ding? SNCF 141 R 420 heeft bijna het station van Roosendaal bereikt.
Na de passage dan maar weer terug naar het station waar de stoomloc geruime tijd bleef staan.
Foto (Rob van der Rest) Bij terugkomst kon ik dit leuke plaatje maken, de Lmt 326 is bezig een werktrein te verplaatsen, het sein op het bordes is geopend. Roosendaal 20-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) De trein die in de ochtend werd aangebracht door de NMBS 2207 is overgenomen door de 1309 met in opzending de 1147. Roosendaal 20-06-1989.
Na vertrek van de 1309 maakte ik nog de nodige opnamen van de Franse stoomloc en besloot daarna huiswaarts te keren. Onderweg maakte ik nog een korte fotostop.
Foto (Rob van der Rest) In de fraaie omgeving van Bosschenhoofd trof ik de evenzo fraaie loc 2454 met een goederentrein richting Roosendaal. Opname op 20-06-1989.