www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Nijmegen en Venlo, 16-08-1985
Vanuit Tilburg vertrok ik deze dag voor een bezoekje per trein naar Nijmegen en Venlo. Beide waren grensstations waarvan Venlo het meest interessantste was door de klassieke beveiliging en het iedere keer omzetten van locomotieven. In Nijmegen was de enkelsporige lijn naar Kleef nog in gebruik maar er waren op de duur zo weinig passagiers dat besloten werd om op 2 juni 1991 met deze dienst te stoppen. Ik beperkte me in Nijmegen maar tot het aanwezige NS-materieel, het duurde mij te lang voordat ik een DB-trein kon fotograferen.
Foto (Rob van der Rest) In Tilburg nam ik even de tijd om deze combinatie te fotograferen. De 1133 met een mooie set Plan E rijtuigen. 16-08-1985.
Foto (Rob van der Rest) Een mooie verrassing, de 2281 in de oude kleurstelling met een werktrein. Station Nijmegen 16-08-1985.
Foto (Rob van der Rest) De 1148 met een set Plan E rijdend als trein 4337 (Zwolle-Roosendaal) bij aankomst in station Nijmegen. In de achtergrond bevind zich de brug over de Waal. 16-08-1985.
Foto (Rob van der Rest) Een van de stellen uit de serie 4000 was er voor instructie. Stel 4002 wacht op het vervolg. Station Nijmegen 16-08-1985.
Na een poosje hield ik het hier voor gezien, ik hoopte in Venlo wat meer te kunnen fotograferen.
Foto (Rob van der Rest) Direct bij aankomst in Venlo kwam de 1628 voorbij met in opzending 2 machines van de serie 2200/2300. De diesellocs werden gebruikt om te assisteren bij het vanaf de Kijfhoek rijden van beladen ertstreinen. Venlo 16-08-1985.
Foto (Rob van der Rest) In Venlo stonden ook machines die o.a. de buurlandtreinen vanuit Keulen overnamen van de Duitse collega's. De 1132 en 1501 hebben even geen dienst. 16-08-1985.
Foto (Rob van der Rest) De Lmt. 350 staat aan het perron en wacht totdat de Duitse locomotief aankomt met de buurlandtrein. De Duitse loc komt dan met gestreken stroomafnemers onder de Nederlandse draad en wordt door de 350 weer onder de Duitse draad gebracht. Venlo 16-08-1985.
Foto's (Rob van der Rest) Het leuke aan Venlo waren ook de fraaie armseinen. Op de rechtse foto staat de 1117 gereed met een trein naar Den Haag CS. Venlo 16-08-1985.
Foto (Rob van der Rest) Op het goederenemplacement was deze loc actief, de 661. Een wasbeurtje zou trouwens geen kwaad kunnen. Venlo 16-08-1985.
Foto's (Rob van der Rest) Links "Hippel" 665, rechts heeft de 1637 een plekje gevonden om even te wachten op de volgende trein. Venlo 16-08-1985.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: Na een poosje wachten kwam dan toch de "Sik" in actie. Eerst werd de blauwe 110 127-8 onder de Duitse draad gerangeerd. Let op het ingekorte armsein in het midden. Onder: Na dit klusje hield de 350 zich bezig met het verplaatsen van de 110 509-7 die even daarvoor de buurlandtrein had gebracht waarvan de rijtuigen in de achtergrond te zien zijn. Venlo 16-08-1985.
Het dagje Nijmegen en Venlo had leuke plaatjes opgeleverd.
Véél meer en hoe het er verder in Venlo aan toe ging vind je hier.