Tussen 1948 en 1952 werden 65 vierwagenstellen (serie 641-705) en 79 tweewagenstellen (serie 221-299) bij de NS in dienst gesteld. Oorspronkelijk waren de treinstellen olijfgroen met rode biezen, vanaf de 60er jaren grasgroen met een gele "snor" op de neus. Vier tweewagenstellen werden vanaf circa 1970 in de nieuwe NS-huisstijl geel geschilderd. Zowel de groene als de gele stellen zijn vanaf circa 1970 voorzien geweest van de blauwe reclamebanen. De stellen werden in het hele land ingezet, vanaf 1975 veranderde er veel door de instroom van nieuwer materieel en liepen de diensten terug, veel materieel '46 verdween toen al van de sporen, in hoofdzaak reden zij in Noord-Holland, Zwolle-Vlissingen, de Hofpleinlijn, Amersfoort-Ede-Wageningen en in Zuid-Limburg. Vanaf 1980 tot hun buitendienststelling op 25 september 1983 reden zij spitsdiensten in Noord-Holland en stoptreinen rond Eindhoven en in Zuid-Limburg. De laatste rit van Mat'46 in de NS dienstregeling vond plaats op 24 september 1983 tussen Santpoort Noord en IJmuiden met stel 676. Er bleven nog drie 2-wagenstellen (279, 285 en 291) actief voor proefnemingen en instructieritten. In 1992 werd het laatste treinstel Mat'46 met nummer 279 gesloopt.
Na het einde van de dienstregeling werden in Delft enige stellen Mat'46 neergezet omdat er elders geen plaats was.
Foto boven en onder (Rob van der Rest) Mat'46 stel 274 stond er nog het beste voor om te fotograferen, Delft 15-01-1984.
Na aankomst op de fotoplek eerst maar eens gekeken hoe we de gedeeltelijk verscholen stellen konden fotograferen, op de grond lukte dat aardig maar juist het gele stel stond 'verdekt' opgesteld. We stonden met onze rug naar een redelijk hoog flatgebouw, maar ja hoe kwam je daar boven? Omlopen leverde een ingang op maar dan ben je er nog niet, wachten dan maar tot er iemand naar buiten kwam. Dat gebeurde redelijk snel en met een beleefd dank u wel werd de deur uitnodigend voor ons open gehouden. Eenmaal boven gekomen viel het uitzicht toch nog wat tegen, toch maar een paar plaatjes schieten, niet geschoten is altijd mis!
Foto boven en onder (Rob van der Rest) Vanaf de flat in beeld de groene 274 en de gele 295, Delft 15-01-1984.
Na deze opnamen besloten we dan om de andere daar staande stellen te gaan fotograferen. Ook op de locatie aan de linkerkant waren veel bomen en lange rietstengels, we lieten het daarom bij maar een paar opnamen.
Foto boven (Rob van der Rest) Stel 242 glimt nog mooi in het winterzonnetje, Delft 15-01-1984.
Foto onder (Rob van der Rest) De 683 is het enige 4-wagenstel wat er geplaatst was, Delft 15-01-1984.
Op 8 oktober 1983 maakten de 242 en 683 nog een afscheidsrit voor leden van de NVBS waarbij ook Rotterdam CS aangedaan werd. Met een foto van deze rit sluiten we dit stukje over het Mat'46.
(Foto Rob van der Rest) NVBS afscheidsrit met de 242 en 683, vertrek Rotterdam CS 08-10-1983.