www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen, Spoorlijn omgeving Best 20-07-1983) 

Na mijn korte bezoek op 19 juli 1983 ging ik een dag later op zoek naar fotoplekjes tussen Boxtel en Acht. Al snel ontdekte ik een overweg in de buurt van Best. Voordat ik goed en wel het spoor verkend had kwam de eerste trein (of liever 1e loc) aan me voorbij. Het bleek de nog in het blauw rondrijdende 1307 te zijn, zonder iets aan de haak maar je kunt niet alles hebben.

(Foto Rob van der Rest) De nog in blauwe beschildering rijdende 1307 als losse loc, omgeving Best, 20-07-1983.

Dan maar snel verkassen naar een wat beter fotostandpunt om de volgende trein te fotograferen. Het aantal machines serie 1600 was groot op de lijn, géén verrassing dat de volgende trein er één was van deze serie.

(Foto Rob van der Rest) De 1644 is de machine die als IC 850 (Maastricht-Zandvoort) richting Boxtel snelt, omgeving Best, 20-07-1983.

Ook het Mat’54 was natuurlijk van de partij, hier treinstel 1720 onderweg naar Eindhoven. Het fotostandpunt wat ik innam was niet zo heel goed gekozen, dat zou ik die dag niet meer doen, het kon een “Meester” even flink doen schrikken als ik mij zo achter een hekje verborg.

(Foto Rob van der Rest) Mat’54 stel 1720 onderweg naar Eindhoven, omgeving Best, 20-07-1983.

Uit veiligheidsoverwegingen ging ik wat verder van het spoor staan. Even later kwam er een 1100tje met een IC voorbij richting Boxtel, gevolgd door een (glimmende) losse loc serie 1500 richting Eindhoven.

(Foto Rob van der Rest) De 1123 onderweg als IC 1950 (Venlo-Den Haag CS), omgeving Best, 20-07-1983.

(Foto Rob van der Rest) Een glimmende 1502 als losse loc onderweg richting Eindhoven, omgeving Best, 20-07-1983.

Om niet al te veel plaatjes op dezelfde plek te krijgen schoof ik na enige tijd een stukje op richting Boxtel na eerst nog even 2 leuke treinen op de gevoelige plaat vastgelegd te hebben.

 

(Foto Rob van der Rest) De 1151 rijdt met een vakantietrein richting Den Bosch, achterop zijn de wagens te zien met de auto’s van de meereizende passagiers. Omgeving Best, 20-07-1983.

(Foto Rob van der Rest) Een mooie goederentrein onder aanvoering van de 1642, lekker bont van samenstelling, altijd leuk voor de foto. Omgeving Best, 20-07-1983.

Het nieuwe plekje wat ik gevonden had was in de buurt van een woning met een fraaie moestuin, met aan de andere kant een maïsveld.

(Foto Rob van der Rest) De fraaie 1601 onderweg naar Eindhoven als IC 853 (Zandvoort-Maastricht) tussen Boxtel en Best, 20-07-1983.

(Foto Rob van der Rest) De 1656 richting Den Bosch als IC 854 (Maastricht-Zandvoort), het eerste rijtuig is omgebouwd voor het vervoer van fietsen, tussen Best en Boxtel, 20-07-1983.

(Foto Rob van der Rest) De IC 1556 (Venlo-Den Haag CS) met als trekpaard de 1653, bestaande uit slechts 4 rijtuigen (wat in die tijd normaal was) waarvan er 3 gehuurd waren van de SNCF onderweg richting Boxtel, tussen Best en Boxtel, 20-07-1983.

Na de passage van deze 3 treinen werd het tijd om weer richting het vakantiepark te gaan waar ik verbleef, onderweg toch nog even langs het fotoplekje waar ik in de ochtend had gestaan. Daar had ik geluk, juist op het moment dat ik daar aankwam zag ik in de verte een blauwe 1300 aankomen, de 1310, met een goederentrein die ik kon vanuit het Rotterdamse. De wagons achter de 1310 werden in het Rotterdamse aangeduid als de “Talbot”. Het was de naam voor de kunstmesttrein die enkele keren per week reed tussen Rotterdam Waalhaven Oost en de DSM. De bijnaam ‘Talbot’ had niets te maken met het bedrijf waarvoor werd gereden maar was ontstaan vanwege het feit dat deze wagons waren gemaakt bij de Firma Talbot in Aachen. Een mooie afsluiting van deze dag.

(Foto Rob van der Rest) De 1310 onderweg met de lege kunstmesttrein naar de DSM, omgeving Best, 20-07-1983.