www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Rotterdam en Rijsoord, augustus 1983
Op verschillende dagen in augustus was ik weer onderweg, voornamelijk in de regio van Rotterdam. De grote verscheidenheid aan materieel in mijn thuisomgeving zorgde er voor dat ik genoeg te fotograferen had waarbij ook de Rotterdamse haven een steeds grotere rol ging spelen. Je kon in die tijd nog gewoon overal fotograferen, ook op plekken die alleen toegankelijk waren voor personeel van de NS. Even vragen aan de verantwoordelijke chef was voldoende, de altijd luidende opmerking daarbij was: niet tussen de sporen gaan staan bij het fotograferen. Geen overbodige opmerking want vooral bij rangeerwerkzaamheden op Waalhaven Zuid was er zoveel geluid dat je een trein vaak niet hoorde aankomen.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: Bij de Wijnhaven had je een aardig plekje om te fotograferen. Vanaf station Rotterdam Blaak komen mij de stellen 2882 + 2843 tegemoet op weg richting Dordrecht. Even later komt vanaf de andere kant (foto onder) de 1222 met de IC 2508 (Venlo - Den Haag CS) over de spoorbrug aangedenderd. Je kon hem niet missen want zodra de trein vanaf het Noordereiland de brug op reed was er een behoorlijk geluid. Rotterdam Wijnhaven 07-08-1983.
Rotterdam CS behoorde natuurlijk ook tot de vaste fotografieplaatsen.
Foto (Rob van der Rest) De 1620 wacht op de volgende dienst, de tyfoons op de 1600en waren toen nog niet voorzien van een beschermingskastje. Rotterdam CS 18-08-1983.
Foto (Rob van der Rest) De 1154 is de trekkracht van de IC 2521 (Den Haag CS - Venlo). Rotterdam CS 18-08-1983.
Foto (Rob van der Rest) Binnenkomst van de D 283 (Parijs - Amsterdam CS), een mooi klusje voor de 1651. Rotterdam CS 18-08-1983.
Foto (Rob van der Rest) "Paaltjesloc" 1111 is vertrekgereed met de IC 1957 (Den Haag CS - Venlo). Rotterdam CS 18-08-1983.
Foto (Rob van der Rest) De 1608 is nog een van de 1600en met het locnummer in de midden. Op spoor 1 wordt gewacht op vertrek, de trein rijd met de naam "Tramontana". Rotterdam CS 18-08-1983.
Later in de maand ging het richting Waalhaven.
Foto (Rob van der Rest) Op de Waalhaven Zuid waren altijd minimaal 4 rangeerlocjes aanwezig. In beeld de 659 en 645 die wachten om hun werk in de late middag en avond te doen. 29-08-1983.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: Ook de 621 wachtte op rangeerwerk, evenals de 609. De 609 (foto onder) was een van de weinige radiolocs in die tijd. De 609 bestaat tegenwoordig nog steeds, na de NS tijd ging de loc naar Strukton met nummer 300609 en op 30-07-2008 ging deze naar de STAR in Stadskanaal die de machine nog steeds (maart 2016) in bezit heeft. De 609 werd in 1955 gebouwd in Engeland bij de English Electric Company Ltd. Waalhaven Zuid 29-08-1983.
Foto (Rob van der Rest) De 645 was de laatste die nog een keer op de 'gevoelige plaat' werd vastgelegd. In de tijd dat deze foto's gemaakt werden hadden alle gefotografeerde locjes nog het in 1963 aangebrachte blauwe zwaailicht, in 1984 vervangen door een rood zwaailicht. Waalhaven Zuid 29-08-1983.
Vanwege het fraaie weer ging het een dag later naar het spoor bij Rijsoord, gelegen tussen station Barendrecht en de Kijfhoek.
Foto's (Rob van der Rest) De 1150 is als IC 2518 (Venlo - Den Haag CS) onderweg. In de achtergrond liggen de scheepjes in het water met de naam 'het Waaltje' wat verder doorliep naar Barendrecht. Op de foto hieronder sta ik op een van de bruggetjes als de 1130 als IC 2171 (Den Haag HS - Dordrecht) voorbij komt. Rijsoord 30-08-1983.
Foto (Rob van der Rest) De 1103 is de volgende, deze is als IC 1966 onderweg van Venlo naar Den Haag CS. Rijsoord 30-08-1983.
Foto (Rob van der Rest) Eén van mijn mooiste opnamen van materieel in de oude kleurstelling is deze van de 2505. De loc bezit nog alle originele schilden, heeft nog een blauw zwaailicht en ook het NS logo is niet zo nadrukkelijk aanwezig. De machine is onderweg van de Kijfhoek naar de Waalhaven. Rijsoord 30-08-1983.