www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Kijfhoek en Rotterdam Blaak, maart 1984
In maart 1984 startte ik met fotograferen, rond het midden van de maand, op rangeerstation Kijfhoek. Je vond er niet alleen de goederentreinen maar op de buitenste sporen ook een druk verkeer van passagierstreinen. Staand op de brug had je een goed overzicht en daardoor kon je, soms na het maken van een klein sprintje, vrijwel alle treinen fotograferen die voorbij kwamen. Ook stonden hier vrijwel altijd één of meerdere 'Sikken'.
Foto (Rob van der Rest) Ook een Sik kon er fraai uitzien. De Lmt 348 heeft hier nog het blauwe zwaailicht en ziet er verder prima uit. Kijfhoek 16-03-1984.
Foto (Rob van der Rest) Aan de buitenzijde van Kijfhoek reden de treinen richting Dordrecht en Rotterdam. Op de foto de 1209 als IC 2159 Amsterdam CS - Vlissingen. Kijfhoek 16-03-1984.
Foto's (Rob van der Rest) Vanuit de richting van Zwijndrecht komen deze 2 treinen. De 1109 heeft met een lege kolentrein de Kijfhoek bereikt terwijl de 1160 even later voorbij komt als Intercity naar Den Haag. Achter de loc bevind zich een rijtuig Plan W. Kijfhoek 16-03-1984.
Foto's (Rob van der Rest) De 1315 is als IC 1961 (Den Haag CS - Tilburg) onderweg terwijl even later de 1304 (foto onder) ook voorbij komt maar deze heeft een goederentrein aan de haak. Het toeval wil dat deze beide locomotieven nog steeds bestaan. Zij gingen in 1999 buiten dienst maar kwamen in 2000 in het museumbestand van de Werkgroep loc 1501/Stichting Klassieke Locomotieven. In 2015 zijn de beide machines verhuurd aan de goederenvervoerder HSL Logistics. De 1304 heeft ook een tijd daadwerkelijk goederentreinen gereden maar de 1315 is nog niet op het spoor verschenen (de 1304 staat met een schade in Dordrecht en of de 1315 nog op de baan komt is onzeker, stand augustus 2016). Kijfhoek 16-03-1984.
Foto (Rob van der Rest) De eerste loc van de serie 1600 kwam ook nog voorbij met een graantrein. De loc kwam in 1981 in dienst en draagt het Stadswapen van Amsterdam. Sedert enige tijd staat de loc terzijde (stand augustus 2016). Kijfhoek 16-03-1984.
Enkele dagen later trok ik naar het Rotterdamse station Blaak, het station met de fraaie overkapping was een bezoek meer dan waard. Ik maakte er in de latere jaren vele opnamen.
Foto (Rob van der Rest) Bepalend was de overkapping van het station Blaak. De 1101 met de IC 2140 is van Dordrecht onderweg via Rotterdam CS naar Den Haag HS. Opname op 20-03-1984.
Foto's (Rob van der Rest) 20 minuten later komen we langs hetzelfde perron de lege olietrein naar Schoonebeek tegen. De 1224 mag de klus klaren die in opzending de 1636 mee neemt. De 1224 is gesloopt maar de 1636 is nog immer, als 9905 bij Locon, actief op de sporen. Station Rotterdam Blaak 20-03-1984.
Foto (Rob van der Rest) De 1216 rijdt met de IC 2151 het station Blaak voorbij, veel moeite om de 4 rijtuigen voort te trekken zal de loc niet gehad hebben. Opname op 20-03-1984.
Foto (Rob van der Rest) Ook de serie 2200/2300 kwam je hier natuurlijk tegen. De 2272 en 2323 passeren met een ketelwagentrein het station. Rotterdam Blaak 20-03-1984.
Kijfhoek werd die maand nog een keer, hetzij heel kort, bezocht. Hoofddoel was om de D-trein uit Parijs naar Amsterdam in zijn geheel vast te leggen, en dat lukte...
Foto (Rob van der Rest) De 1301 werd deze dag ingezet voor de IC 1548 (Venlo - Den Haag CS). Kijfhoek 25-03-1984.
Foto (Rob van der Rest) De 1160 mocht de D 283 van Roosendaal naar Amsterdam CS brengen. Vooral het prachtige rijtuig van de SNCF met zijn bagageafdeling spreekt hier tot de verbeelding. In de achtergrond is de bebouwing van Zwijndrecht zichtbaar. Kijfhoek 25-03-1984.