www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Open dag, werkplaats Tilburg 23-09-2000.
Op deze dag kon ik me weer uitleven met de camera in de Hoofdwerkplaats Tilburg. Ik knipte eigenlijk maar wat raak, echter als ik nu 25 jaar later terugkijk op dit bezoek kom ik de nodige machines tegen die nu nog op de sporen en bij musea te zien zijn. Zo werd het toch nog een bijzonder dagje.
Foto's (Rob van der Rest) NS Lmt 274 was direct te bezichtigen na binnenkomst op het terrein van de werkplaats. Het was het begin (foto onder) van een rijtje met 6 locs serie 600 die net zoals de 274 buiten dienst stonden. De 274 kwam in 1936 in dienst bij NS en ging op 31-03-1999 terzijde. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto's (Rob van der Rest) Een stukje verder stonden nog 2 locs aan elkaar, de kraansik 362 die nog steeds bestaat en eigendom is van het NSM (Spoorwegmuseum) en de 693 ( foto onder) die al sedert eind 1997 met vele andere machines van die serie terzijde stond. De 693 werd op 02-04-2002 afgevoerd voor sloop. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto's (Rob van der Rest) Nog meer terzijde materieel vond ik weer een stukje verder, in dit geval de 2202, 2351 en aan de andere zijde (foto onder) de 2369, allemaal machines die ik veelvuldig in het verleden in Rotterdam gefotografeerd had. De 2202 ging al in oktober 1996 terzijde en werd uiteindelijk gesloopt in augustus 2003. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto (Rob van der Rest) Uiteindelijk belandde ik bij een stukje van de werkplaats waar aan de wielen van assen werd gewerkt. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto (Rob van der Rest) Nog 3 machines, de 628, 647 en 2278 op een rij. De 628 stond al sedert maart 1991 terzijde, duidelijk was dat er de nodige onderdelen van de loc af waren. Eerst op 03-04-2002 werd de machine weggehaald om gesloopt te worden. De 647 kwam bij Railpro terecht en heeft daar tot 2005 dienst gedaan met nummer 606, verdere status is onbekend. De 2278 is in ieder geval nog steeds bedrijfsvaardig te bewonderen bij de STAR in Stadskanaal. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto (Rob van der Rest) De 673 (ex NS 605) kwam na zijn NS-tijd terecht bij Nedtrain in Utrecht. Na zijn diensten daar, tot 2010, is de loc overgegaan naar het Spoorwegmuseum waar de machine nog steeds te vinden is. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto (Rob van der Rest) Sik 255 behoorde tot het revisiebedrijf Tilburg zoals op de zijkant te vinden is. De loc kreeg ik veelvuldig voor de lens, ook dus tijdens deze open dag. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto (Rob van der Rest) Vanwege het feit dat de werkplaats steeds minder werk van NS kreeg werden ook werkzaamheden uitgevoerd voor andere maatschappijen. De Class 66 DE 61 voor HGK uit Keulen was één van de eerste van dit type machines die door de werkplaats voor inzet in o.a. Nederland gereed werd gemaakt. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto's (Rob van der Rest) Ook ACTS behoorde tot de klanten van de werkplaats. Tijdens de open dag fungeerde de 1253 als decorstuk. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto's (Rob van der Rest) Een bijzondere trein die ik aantrof was de mP 3030, nog zonder de kenmerken van Railion. De voormalige motorpost werd later door Railion ingezet voor instructieritten voor machinisten en lichte transporten. De mP 3030 werd in 2009 gesloopt. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto's (Rob van der Rest) De 2374 was op het moment van deze foto nog rijvaardig, enige jaren later werd de loc met nog een aantal andere machines in Maastricht bij sloper Dotremont geplaatst en in augustus 2003 gesloopt. Verder was er op die plek nog (foto onder) een ander bijzonder locje te zien. Gegevens heb ik er niet van. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto (Rob van der Rest) In de laatste hal die ik bezocht stond de DSM 7 opgebokt. Het zal de laatste revisie van de loc (ex NS 541) zijn geweest want de machine heeft tot december 2005 dienst gedaan bij de DSM en werd uiteindelijk op 16-05-2007 naar Hasselt vervoerd voor sloop bij de firma Hoeben. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.
Foto (Rob van der Rest) Op weg naar de uitgang fotografeerde ik dit Plan U stel. Ik ben helaas vergeten het nummer ervan op te schrijven, het zal misschien één van de laatste stellen Plan U geweest zijn die in de werkplaats te zien was. Werkplaats Tilburg, 23-09-2000.