www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
November 1999, de serie 6400 op de Rotterdamse havenlijn.
Buiten NS Cargo reden er van lieverlee steeds meer treinen van andere vervoerders op de havenlijn. Dus met de camera eropuit om beelden te maken op dit stuk fraaie spoorweg. Daarbij lag in deze maand het accent op de serie 6400. Nog even, per 01-01-2000, dan zou NS Cargo de fusie aangaan met DB Cargo, vanaf die tijd werd de naam Railion ingevoerd. Het duurde nog een tijd voordat de naam Railion te zien was op het rollend materieel. Er was in ieder geval één machine die in november 1999 al met het nieuwe logo te zien was. Een ander tijdperk brak aan... maar op het moment van fotograferen was het nog steeds NS Cargo.
Foto's (Rob van der Rest) De 6452 heeft een geheel volle containertrein aan de haak en is op weg richting Maasvlakte. De bestemming kan ook de Botlek of Europoort zijn. Op de foto onder zien we op dezelfde plek de 6407 voorbijkomen met een trein naar Pernis of Botlek. Op deze herfstdag, 03-11-1999, was het in de ochtend aardig weer. Een beetje zon doet wonderen. Rotterdam, havenlijn kort voor de overweg aan de Langenhorst.
Foto (Rob van der Rest) Vanaf de (vermoedelijk) Maasvlakte is er op werkdagen een containertrein van/naar Antwerpen, bundel Angola. Hiervoor wordt door NS de serie 6400 gebruikt De 6515-6520 zijn daartoe in 1997 uitgerust met Belgische Memor, lijnradio en nog wat aanpassingen. In 1999 kwamen daar nog de 6512-6514 bij (en later nog meer machines). Wie zien hier de 6514 en 6519 met een goed beladen trein op weg richting Antwerpen. Rotterdam, kort na de overweg aan de Langenhorst op 03-11-1999.
Foto's (Rob van der Rest) Aan de andere kant van de havenspoorlijn lag de Maeterlinckweg, terwijl de 6512 met zijn containertrein richting Maasvlakte bijna bij de overweg aan de Langenhorst is komt even later (foto onder) de 6410 voorbij dezelfde richting uit. Opnamen op 04-11-1999.
Foto (Rob van der Rest) Bij gebrek aan containerdraagwagens werden, op de verbinding naar Antwerpen, Eanos wagens gebruikt waarbij de deuren verwijdert waren. In deze wagens paste mooi een container. We zien de 6519 + 6514 met de trein vanuit Antwerpen rijden richting Maasvlakte met dergelijke wagens. Rotterdam, Maeterlinckweg 04-11-1999.
Foto (Rob van der Rest) De 6496 heeft op deze foto de Railion bestickering gekregen. Omdat er ook een Mitropa rijtuig achter de loc hangt zou het zo maar een introductierit kunnen zijn met genodigden voor de nieuwe naam van de fusie NS/DB Cargo. Op dat moment was het de enige loc met de aanduiding Railion op de zijkant. Rotterdam, Maeterlinckweg 10-11-1999.
Foto's (Rob van der Rest) De rode 6513 zien we hier met een volledig beladen Huckepacktrein onderweg richting Barendrecht vork. Niet veel later kwam de geel/grijze 6455 voor de lens met een veel bescheidener treintje. Rotterdam, Maeterlinckweg 10-11-1999.
Foto (Rob van der Rest) Met het voorbijkomen van de 6519 + 6514 met de containertrein uit Antwerpen richting Maasvlakte rond ik de opnamen van deze dag af. In de achtergrond zien we het viaduct van rijksweg A29. Rotterdam, Maeterlinckweg 10-11-1999.
Foto's (Rob van der Rest) Waar ik op 10-11-1999 eindigde met fotograferen, begon ik 2 dagen later weer. Op de bovenste foto zien we de 6506, 6423 en 6484 met een flinke graantrein richting Europoort, een vervoer wat we tegenwoordig hier niet of nauwelijks meer tegenkomen. Het wachten hierna was op de afvoer (foto onder) vanuit de Botlek of Pernis. De 6472 heeft toch een aardige trein aan de haak, de bestemming is in ieder geval Kijfhoek. Rotterdam, Maeterlinckweg 12-11-1999.
Foto (Rob van der Rest) Na het fotograferen van de 6472 bij de onbewaakte overweg, kilometerpunt 2.3, verplaatste ik me naar de mooie fotoplek vlak voor de overweg aan de Langenhorst. Het was windstil geworden waardoor de containertrein uit Antwerpen, onder aanvoering van de 6517 + 6518, mooi weerspiegeld in de naastgelegen sloot. Als je goed kijkt zie je ook nog een reiger staan, direct onder de neus van de 6517. Die waren zo gewend aan het dieselgeweld dat ze gewoon op hun plekje bleven staan. Rotterdam, Maeterlinckweg 12-11-1999.
Foto's (Rob van der Rest) Mist is in dit jaargetijde natuurlijk een veel voorkomend iets. Als ik op de vroege ochtend van 13-11-1999 de onbewaakte spoorwegovergang aan de Maeterlinckweg ben overgestoken doemt uit de mist de trein uit Antwerpen op. De trekkracht werd hierbij geleverd door de 6516 + 6512, tot mijn verbazing was de cabine van de 6516 leeg (in de cabine van de 6512 zaten 2 mensen) en leek het erop dat de machine defect was. In de loop van de ochtend kwam de rode 6516 weer voorbij, getrokken door 2 6400en die richting werkplaats Feijenoord reden. Na doorkomst van deze trein wachtte ik op ertstrein 48711 (foto onder) van de Maasvlakte naar Dillingen, deze keer getrokken door de 6450, 6433 en 6490 richting Kijfhoek. Het werden heerlijke herfstplaatjes.
Foto (Rob van der Rest) Op de grens van Rotterdam Zuidwijk (in de achtergrond rechts zichtbaar) en het vroegere dorp Smitshoek liep de havenlijn. Tegenwoordig behoort Smitshoek tot de gemeente Barendrecht. Er was ook een overweg, in de achtergrond is een stukje zichtbaar van de Metrolijn naar Rhoon. De 6423 spoed zich met een containertrein richting Kijfhoek en verstoord daarmee een beetje de landelijke rust. Barendrecht, Smithoekseweg 15-11-1999.
Foto's (Rob van der Rest) De 6433 mag dit luchtige containertreintje naar Kijfhoek brengen, na een poos gevolgd (foto onder) door een drietal machines (de 6450, 6401 + 6420) die met etstrein 48711 onderweg zijn richting Kijfhoek. Rotterdam, Maeterlinckweg 15-11-1999.
Foto (Rob van der Rest) De laatste foto van deze maand werd gemaakt op de plek waar ik deze fotoserie begon, kort na de overweg aan de Langenhorst. De 6474 sluit deze fotoserie af met een Huckepacktrein richting Kijfhoek. Rotterdam, Maeterlinckweg 15-11-1999.