www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Roosendaal, Hulten en Oisterwijk. Juli en augustus 1998.

De Brabantroute was over het algemeen mijn favoriete plek om te fotograferen. Daar hoorde natuurlijk ook Roosendaal bij maar vooral de omgeving van Rijen en Hulten. Later werd er ook vrij veel in en rond Oisterwijk gefotografeerd, voornamelijk om hier het Mat'64 Plan V vastteleggen. Daarvan meer in de nog komende updates.

Foto (Rob van der Rest) Een nieuw 'bakkie' voor de aannemer Railpro. Railpro was aanvankelijk van NS en werd in 2002 overgenomen door voestalpine, een Oostenrijks bedrijf. Railpro heeft voor alle duidelijkheid niets met Prorail te maken. De ex NS 640 bij zijn nieuwe bezitter als 300640 en de naam Esther.  Roosendaal, 20-07-1998

Foto's (Rob van der Rest) De 6517 van NS Cargo bij aankomst op de goederensporen. Het was één van de machines die ook geschikt was om in België te rijden. Na deze aankomst werd er nog even wat gerangeerd met de goederentrein.  Roosendaal, 20-07-1998.

Foto's (Rob van der Rest) Eén van de meest favoriete plekken om te fotograferen was bij Hulten. Op 23-07-1998 stond ik weer op de bekende fotoplek aan de Broekdijk. Ondanks het minder goede weer van die dag kwam ik hier graag, er waren altijd leuke treinen te fotograferen. Zo zien we op de bovenste foto de 1601 met een lege kolentrein naar Kijfhoek rijden en op de onderste foto de 1625 met een volledig beladen containertrein de zelfde richting uitgaan. 

Foto (Rob van der Rest) Soms was ik maar heel even langs de lijn bij Hulten te vinden. De opname van de 1315 ontstond aan de overweg aan de Moerstraat, de trein is onderweg richting Tilburg. De foto werd gemaakt op 04-08-1998.

Op 29-08-1998 werden dan 2 plekjes door mij aangedaan. Eerst wat foto's maken bij Hulten en daarna door naar het station van Oisterwijk

Foto (Rob van der Rest) Bij Hulten kon je vanaf de Broekdijk prima foto's maken. In 1998 werden er op de lijn Roosendaal - Zwolle de nieuwe IRM treinstellen ingezet. Halfverwege de ochtend werd deze foto gemaakt van een onbekend treinstel IRM, onderweg richting Roosendaal. Later kregen deze treinstellen allemaal een extra rijtuig, werden de stellen vernummerd en kregen de benaming VIRM. We zien een DD-IRM stel uit de serie 8200 in het mooie open landschap bij Hulten op 29-08-1998.

Foto (Rob van der Rest) Ertstreinen Maasvlakte - Dillingen werden in die tijd altijd door 3 machines serie 6400/6500 gereden. De 6485, 6471 en 6455 zullen de trein naar Venlo brengen. Het bekende fotowolkje weerhield me er niet van deze opname te maken bij Hulten aan de Broekdijk op 29-08-1998.

Foto (Rob van der Rest) De serie 1100 vond je ook in die tijd nog steeds in het IC verkeer. De passage van de hiervoorgetoonde ertstrein zorgde ervoor dat er alleen een opname vanaf de achterzijde van de passerende trein richting Breda met de 1132 gemaakt kon worden.  Hulten, Broekdijk 29-08-1998.

Foto (Rob van der Rest) Niet alleen de serie 1100 reed in de IC diensten maar vooral ook de nieuwere serie 1700. De 1760 is op pad met de IC vanuit Venlo naar Den Haag CS. Hulten, Broekdijk 29-08-1998.

Hierna verplaatste ik me naar het stationnetje van Oisterwijk waar ik onderstaande opnamen maakte.

Foto's (Rob van der Rest) De 1640 komt met een Unit Cargo trein door het fraaie station gereden onderweg richting Kijfhoek. Het zonnetje schijnt dan nog lekker wat zorgt voor een heerlijk zomers plaatje. Het station is dan nog 3-sporig met achter de goederenwagens een eilandperron. Vanaf dat eilandperron wordt dan onderstaande foto gemaakt. Het zonnetje is weg als de 1301 met zijn (tank)containertrein passeert op weg richting Eindhoven. Het derde spoor is al langere tijd geleden verwijdert. Het stationsgebouw bestaat gelukkig nog wel.  Oisterwijk, 29-08-1998.