www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Kijfhoek en Venlo, 24-01-1999.
Het is zondagmorgen aan het eind van de ochtend als ik mij volgens afspraak bij de "Meester" voor de ingang van Kijfhoek meld. In de ochtend kreeg ik een belletje of ik mee wilde rijden naar Venlo. Nou, dat hoefde hij geen 2e keer aan me te vragen. Ik was er gelijk klaar voor. Met de Feijenoordse Meester op de bok hoopte ik dat het een gezellige rit zou worden, en dat werd het ook. Na eerst nog wat op Kijfhoek gefotografeerd te hebben werd de reis naar Venlo aangevangen.
Tijdens het rijden op de brug (GrBr) over de Oude Maas gaf de Meester aan dat ik er verder maar voor moest zorgen dat we in Venlo op tijd aankwamen (o.a. voor de koffie natuurlijk). Nou, dat lukte wonderwel hoewel ik soms wel even moeite had met de 'kwiteerfunctie'. Ik moest even wennen aan het feit dat er geen zoemertje meer ging maar je met je voet moest reageren.
Foto (Rob van der Rest) Tijdens het lopen naar onze trein was dit de eerste foto die ik maakte, de 6517 stond op Kijfhoek met een werktreintje van Strukton. Kijfhoek, 24-01-1999.
Foto (Rob van der Rest) Een stukje verder kwam deze mooie oudgediende voor de lens, de NS Cargo mP 3019, ex PTT. NS Cargo reed toen met een aantal motorposten tussen de diverse werkplaatsen. Kijfhoek, 24-01-1999.
Foto's (Rob van der Rest) Op Kijfhoek waren er nog meer leuke fotoplekjes zoals hier. Een lange rij 6400/6500en en daarnaast nog enige elocs serie 1600. Omdat ik onder begeleiding was kon ik de 1637 en de andere locs (foto onder) ook vanaf de andere kant fotograferen waarbij het logo van NS Cargo mooi in beeld kwam. De eerste locs van het linkse rijtje zijn de 6451 + 6434, in de midden de 6502 met enkele andere 6400en. Kijfhoek, 24-01-1999.
Foto (Rob van der Rest) Na nog even op het voorbijrijden van de 6511 en een onbekende 6400 gewacht te hebben ging het naar onze trein. Kijfhoek, 24-01-1999.
Foto (Rob van der Rest) De trein die gereden moest worden was een loctrein richting Venlo. Vóór dat ik instap fotografeer ik de locs even, de 1639 levert de trekkracht met aan de haak de 1649 + 1657, de laatste had het stadswapen van mijn geboortestad Rotterdam. Kijfhoek, 24-01-1999.
De reis naar Venlo liep voorspoedig, ruim voor de geplande tijd kwamen we er aan. Onderweg hadden we nog even een korte stop gemaakt in Tilburg goederen. Nadat ik de 3 machines had neergezet op de bestemde plek in Venlo kon ik ook daar nog wat plaatjes maken voordat we aan de koffie gingen.
Foto (Rob van der Rest) De 1107 stond op een mooie fotografeerbare plek, aangezien de 1100en niet meer lang op het spoor te vinden zouden zijn nog maar gauw even een plaatje maken. Station Venlo, 24-01-1999.
Foto's (Rob van der Rest) Onderweg naar het machinistenverblijf (en de koffie) maakte ik bij het oversteken van de sporen nog maar wat foto's, De armseinen waren in de loop der tijd vervangen door dwergseinen. Het overwegpad was beveiligd met waarschuwingslichten die links op de foto te zien zijn. 4 verschillende locs (foto onder) en een treinstel Plan V stonden er, links een rangerende onbekende 6400, achter de 1144 een onbekende 1600 en naast de 1144 nog de rode DB 103 188-9. Helaas was ik toen niet zo slim om de DB loc wat beter te fotograferen. Station Venlo, 24-01-1999.
Foto (Rob van der Rest) Het laatste plaatje wat ik maakte was van de wachtende 689, het pruttelende "bakkie" zorgde daar voor het nodige rangeerwerk. Station Venlo, 24-01-1999.
Na de NS tijd ging de machine op 05-01-2005 over naar RRF als RRF 2, die inzet duurde tot 18-06-2013. Daarna verhuisd de loc naar RailPro.Vanaf 01-07-2013 wordt de machine dan bij Railpro ingezet als loc 604.
Na de koffie was het te donker geworden om te fotograferen, de dag was sowieso grijs en nevelig verlopen. De terugreis was later naar Kijfhoek met een containertrein en dat voelde toch wat anders aan dan een aantal losse locs.
Een dag om nooit te vergeten, nu al zo'n kleine 25 jaar terug.