www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam Rsc op 21-10-1995 en emplacement Botlek op 29-10-1995.

In oktober moet je maar proberen om de goede dagen te gebruiken om foto's te maken. De keuze viel op 21 oktober op het Rsc. Nóg was alles bij het oude maar de veranderingen in de vorm van elektrificatie, andere locomotieven en hekwerken zouden er in de komende jaren steeds meer komen. Zaak dus om de camera nog maar eens te pakken. Ook op zaterdag (21-10) viel er nog wel wat te fotograferen en op zondag 29-10 kon een bezoekje ook geen kwaad aan de Botlek waar ook altijd wat te fotograferen was en in het dienstgebouw ook personeel van NS Cargo was te vinden. Over de "fotobuit" had ik achteraf niet te klagen.

Foto's (Rob van der Rest) Terwijl de rode 6519 in de achtergrond zojuist aangekomen is met een containertrein vertrekt de 2377 met een containertrein naar de sporen op emplacement Whz om deze daar achter te laten. De radiolocs van de serie 2300 werden hier vooral ingezet bij het in-en uithalen van treinen bij het Rsc.  Het Rsc gefotografeerd vanaf het Reewegviaduct op 21-10-1995.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl de 2377 nog bezig is om zijn containertrein op Whz neer te zetten komt de 6519 voorbij dezelfde kant op. In de achtergrond zien we nog de pijpen van de elektriciteitscentrale op de Heyplaat, het hoogspanningsstation is er nog wel maar de centrale is al lang verdwenen.  Vanaf het Reewegviaduct op 21-10-1995.

Foto's (Rob van der Rest) Na enige tijd wachten komen de 6519 + 2377 samen terug, zetten zich voor een trein met daarop ook enkele trailers en gaan dan op weg naar emplacement Whz waar de trein met de 6519 door de 2377 achtergelaten wordt.  Het Rsc gefotografeerd vanaf het Reewegviaduct op 21-10-1995.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl de containertrein nog staat te wachten om Whz op te kunnen rijden komt langs de Vondelingenweg een andere trein in beeld op weg richting Kijfhoek. De ertstrein is bestemd voor Dillingen en wordt getrokken door de 6466, 6427 en nog 2 soortgenoten. De ertstreinen werden toen nog getrokken door 4x 6400, net zoals voorheen toen deze getrokken werden door 4 locs serie 2200/2300. Na 1995 veranderde dit, ipv 4 machines serie 6400 bleken er ook 3 voldoende te zijn om deze zware treinen te rijden.  Rotterdam, Vondelingenweg 21-10-1995.

Foto (Rob van der Rest) Na nog een plaatje gemaakt te hebben van de vertrekkende 2377, 6519 en hun containertrein hield ik het voor gezien.   Rotterdam, Reewegviaduct 21-10-1995.

Ruim een week later stond de Botlek op het programma.

Foto's (Rob van der Rest) Aangekomen bij het dienstgebouw staan er aan de zijde Botlekweg zoals gewoonlijk een aantal locomotieven. Na mij even aangemeld te hebben kon ik hier wat foto's maken. Zowel de 6419 als de 2373 (boven) en 2383 (foto onder) wachten op de volgende inzet. Kijk even naar het groen in de achterzijde, in de huidige tijd is hier geen sprietje groen meer te ontdekken en zijn ook de sporen die achter de struiken lagen in 2020 verwijdert. Behoudens een stukje spoor wat de weg oversteekt vanaf het emplacement Botlek is er niets meer terug te vinden, het spoor had toen het nog in gebruik was de bijnaam "Esso buiten".  Opnamen 29-10-1995.

Foto (Marco Schoonhoven) Marco stuurde mij deze foto toe (waarvoor dank), gemaakt op 19-09-2020 waarbij goed te zien is dat alle sporen op "Esso buiten" zijn verwijdert.

Foto's (Rob van der Rest) Aan de achterzijde van het dienstgebouw trof mijn oog ineens een loc waarvan ik nog geen goede foto had, de enige rode 2300, de 2384. Eerst maakte ik een plaatje aan de schaduwkant, daarna liep ik naar het dienstgebouw om te vragen of ik de machine aan de zonkant mocht fotograferen. Dat mocht maar niet zonder iemand die het treinverkeer in de gaten hield. Toen dat geregeld was kon ik onderstaand plaatje maken met dank aan het personeel van NS Cargo op de Botlek. Wat een mooie tijd!   Opnamen 29-10-1995.