www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Rotterdam havenlijn en Waalhaven Oost, mei 1995
Ergens tussen 05-05 en 25-05-1995, duidelijk te zien is dat het voorjaar is, werden onderstaande opnamen gemaakt, de preciese datums heb ik niet vastgelegd. Het is de tijd dat vrijwel alle diensten door de nieuwe serie 6400 zijn overgenomen, slechts zelden zag je nog de serie 2200/2300 op de havenlijn. Wél vond je de radiolocs nog op o.a. Waalhaven Oost en enkele andere plekken voor het doen van bedieningen zoals je ook aan onderstaande opnamen kan zien.
Foto (Rob van der Rest) De 6464 en nog 2 onbekende machines zijn met een beladen kolentrein vanaf de Maasvlakte onderweg richting Barendrecht vork. Rotterdam, Maeterlinckweg mei 1995.
Foto (Rob van der Rest) De 6412 leeft zich even later uit met een bonte trein richting Waalhaven Zuid. Rotterdam, Maeterlinckweg mei 1995.
Een paar dagen later werden de volgende opnamen gemaakt.
Foto (Rob van der Rest) De 6416 + 6498 zijn als losse loctrein onderweg richting Whz. Prachtig waren de kleuren in die tijd langs de havenlijn door de verschillende boomsoorten. Rotterdam, kort voor de overweg aan de Langenhorst, mei 1995.
Foto (Rob van der Rest) Vlak vóór de overweg aan de Langenhorst had je dit mooie fotoplekje. De 6435 heeft een goed gevulde containertrein aan de haak richting Maasvlakte. Rotterdam, kort voor de overweg aan de Langenhorst, mei 1995.
Foto's (Rob van der Rest) In de late middag en begin van de avond staat de zon 'verkeerd' langs de lijn. Om niet al te veel tegenlicht te hebben staat bij beide opnamen niet de hele trein erop. Op de bovenste foto zien we de 6412 met een containertrein richting Barendrecht vork, even later gevolgd door de 6495 + 6502 die met hun containertrein dezelfde richting uitgaan. Rotterdam, kort na de overweg aan de Langenhorst, mei 1995.
De zonnige middagen in die tijd leverden ook nog de onderstaande foto's op.
Foto's (Rob van der Rest) Radioloc 2378 heeft op één van de pieren aan de Waalhaven Oost een trein opgehaald beladen met aluminium. Daarbij moet wel de Waalhaven Oostzijde, zo heet deze weg, overgestoken worden. Deze situatie bestaat nog steeds. Het wegverkeer wacht braaf (na wat laat tot stilstand te zijn gekomen) totdat de trein de weg overgestoken is. Op de onderste foto staat de trein op Who te wachten, waarschijnlijk om op nog één van de andere pieren wagens op te halen. Dat wacht ik niet af, te laat komen voor het middageten werd niet zo op prijs gesteld thuis... Rotterdam, Who mei 1995.