www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam havenlijn, tussen Rijen - Dorst en Hulten. 20, 25 en 27 juli 1995.

Genoeg weer te zien in deze fotoserie. In de zomervakantie verbleef ik op de camping in het Brabantse Chaam waardoor ik daar in de omgeving vaak fotografeerde. Over de Brabantroute reden ook vele goederentreinen waardoor de verscheidenheid aan te fotograferen treinen groot was. De Betuweroute was er toen nog niet. We beginnen deze fotoserie op de havenlijn om daarna naar Brabant af te zakken.

Foto (Rob van der Rest) In de loop van 1995 verdwenen de locs serie 2200/2300 voor de beladen ertstreinen naar Dillingen. De diensten werden overgenomen door de nieuwe 6400en. In het begin van die diensten in de zomer van 1995 werden hiervoor ook 4 machines serie 6400 ingezet. In de loop van dat jaar bleek dat ook 3 machines van deze serie deze trein konden brengen van de Maasvlakte tot Venlo, ze waren daarvoor krachtig genoeg. We zien op deze opname 4 machines serie 6400, met de 6507 en 6464 voorop die de trein naar Venlo gaan brengen.  Rotterdam, Maeterlinckweg 20-07-1995.

Foto's (Rob van der Rest) Hoewel nog NS Cargo waren de machines van de serie 6400 met de hogere nummers al rood, een kleur die ze nu nog hebben bij DB Cargo. De 6518 gaat met een containertrein richting Waalhaven Zuid, even later gevolgd (foto onder) door de als losse loc rijdende 6515.  Rotterdam, Maeterlinckweg 20-07-1995.

Kort ná Rijen, op de grens van de Gemeente Dorst, werden de volgende 5 foto's gemaakt. Alle nog onderstaande foto's werden aan het begin van de avond gemaakt.

Foto (Rob van der Rest) De serie 1200 reed in 1995 ook het werkplaatsverkeer. Op 25-07-1995 zien we de 1209 met 2 wagens richting Breda. Tussen Rijen -Dorst.

Foto (Rob van der Rest) Geweldig was het altijd om het Mat'54 te fotograferen. In de dienst tussen Roosendaal en Zwolle kon je er ieder uur wel een paar tegenkomen. Stel 1780 is op weg richting Breda vanuit Zwolle.  Tussen Rijen -Dorst 25-07-1995.

Foto (Rob van der Rest) Na de opsplitsing van NS in een reizigers-en goederendeel werd de serie 1600 nog gewoon ingezet in zowel de reizigers als goederendienst. Pas in januari 1999 krijgen ze beiden hun eigen machines serie 1600. De 1651 is met een Unit Cargo trein op weg naar Kijfhoek in het bos bij Dorst thv. Molenschot.  25-07-1995.

Foto (Rob van der Rest) De foto op dezelfde plek wordt gemaakt aan het begin van de avond. De Mat'54 stellen 392 en 1775 zijn onderweg richting Breda.  Dorst thv. Molenschot.  25-07-1995.

Foto (Rob van der Rest) Op de terugweg, lopend naar Rijen waar mijn auto staat, fotografeer ik nog de 1305 die met gesloten wagens onderweg is richting Breda.  Tussen Rijen -Dorst 25-07-1995.

Op 27 juli fotografeer ik in Hulten. Het is al wat later in de middag en ook nu begin ik weer met een loc serie 1200.

Foto (Rob van der Rest) De 1213 is de machine die op deze dag het werkplaatsvervoer voor zijn rekening neemt. Voorop een aantal fraaie bollenwagens en achterop een 2-assige wagen met wielassen. Rechts is nog net een stukje te zien van een treinstel Plan V wat me even tevoren passeerde.   Hulten, Hulteneindseweg 27-07-1995.

Foto (Rob van der Rest) Hoewel de zonnestand niet gunstig is kan je op deze plek wel mooi een gehele ertstrein op de foto krijgen die richting Venlo gaat. Voorop loopt de 6462, de andere machines zijn onbekend. Ook op deze opname zien we 4 machines voor de trein.  Hulten, Hulteneindseweg 27-07-1995.

Foto (Rob van der Rest) Ook het Mat'54 mag nu niet ontbreken. De 1775 is onderweg richting eindpunt Roosendaal.  Hulten, Hulteneindseweg 27-07-1995.

Foto (Rob van der Rest) Even voor 19.00 in de avond kwam hier de Intercity + voorbij, trein 1567, van Den Haag CS naar Eindhoven. We zien de 1623 met zijn rijtuigen in de speciale IC+ kleuren bij de passage van Hulten.   Hulten, Hulteneindseweg 27-07-1995.