www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Hulten op 12-08 en Rotterdam op 16-08 en 10-09-1994.

Zoals meestal bij het langzaam verdwijnen van locomotieven werd er maandelijks geprobeerd nog zoveel mogelijk van op de gevoelige plaat vast te leggen. Steeds meer machines van de serie 6400 vond je op het spoor. De serie 2400 was daarvan al het slachtoffer geworden, de serie 2200/2300 zag je ook steeds minder bij het depot Feijenoord. Ik verbracht dus maar weer de nodige tijd door langs de lijn in het Rotterdamse. Ik begin op de Brabantroute.

Foto (Rob van der Rest) De 1110 komt met een lege bietentrein vanuit Roosendaal richting Tilburg gereden om de volgende lading op te gaan halen.  Hulten, 12-08-1994.

Foto's (Rob van der Rest) Ter hoogte van het emplacement Waalhaven Zuid was een mooie fotostek gekomen. Het doorgaande verkeer kon je hier prima fotograferen. Op de foto komt eerst de 2207 voorbij als losse loc, niet lang erna gevolgd door de 2277 die met een fraaie trein richting Botlek gaat.  Rotterdam, Whz 16-08-1994.

Foto's (Rob van der Rest) Na een klein stukje opgeschoven te zijn is de serie 6400 aan de beurt. De 6415 en 6408 komen als losse loctrein voorbij, daarna gevolgd door de 6466 met een containertrein, beiden rijdend richting Botlek/Maasvlakte.  Rotterdam, Whz 16-08-1994.

Op 10-09-1994 reed de SSN de 4 Provinciën Express, na die gefotografeerd te hebben in Rotterdam CS ging ik in de ochtend verder met fotograferen op Rotterdam Zuid.

Foto (Rob van der Rest) Een eerste foto gemaakt kort achter het station Rotterdam Zuid was gelijk een "lekkere", de NMBS 2551 passeert me met een lange set Eurofima-rijtuigen richting onze Zuiderburen.  10-09-1994.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf datzelfde fraaie fotopunt is de 1308 de volgende interessante machine die met de IC van Den Haag CS naar Venlo voorbijkomt. Links zie je de nieuwe sporen al liggen die tegenwoordig gebruikt worden.  Rotterdam Zuid, 10-09-1994.

Foto (Rob van der Rest) Ook een ICM-4 uit de dienst van Amsterdam CS naar Vlissingen komt fraai in beeld, treinstellen die ook in 2023 nog volop meedoen bij NS.  Rotterdam Zuid, 10-09-1994.

Aan het eind van de middag begaf ik me weer langs de havenlijn.

Foto's (Rob van der Rest) 2 leuke treinen op dezelfde plek, gemaakt vanaf het viaduct van de A29. Links ligt de Maeterlinckweg en in de achtergrond is "Barendrecht Vork", de spliting naar Lombardijen en Kijfhoek. De 6415 heeft een lange containertrein aan de haak richting Maasvlakte. Deze machine was één van de 2 6400en, de andere was de 6514, die betrokken was bij de frontale botsing bij Barendrecht met een trein van ERS op 24-09-2009. Hierbij kwam de machinist van de 6415 helaas om het leven en raakte die van ERS zwaargewond. Beide 6400en werden gesloopt. De onderste foto laat de 2277 zien met een lange gasketeltrein richting Europoort. Gelukkig werden de 2200en nog veel gebruikt in hun laatste jaren.  Opnamen op 10-09-1994.

Daarna ging ik een stuk verder richting onbewaakte overweg aan de Maeterlinckweg, de schaduw van het viaduct werd te lang. De zon was ook al bijna onder toen de laatste foto's van deze dag werden gemaakt.

Foto (Rob van der Rest) De 2201, eerste loc van de serie onderweg richting Whz., altijd een prentje waard.  Rotterdam, Maeterlinckweg 10-09-1994.

Foto (Rob van der Rest) De dagelijkse lege ertstrein, altijd een prooi voor 2 locs serie 2200 mag bij deze opnamen niet ontbreken. De 2207 en een onbekende soortgenoot zijn zojuist onder het viaduct van de A29 doorgereden op weg naar de Maasvlakte.  Rotterdam, Maeterlinckweg 10-09-1994.

Foto (Rob van der Rest) Nog een béétje licht, genoeg om de voorbijkomende 6488 + 6459 nog te fotograferen als zij met hun containertrein onderweg zijn richting Botlek/Maasvlakte.  Rotterdam, Maeterlinckweg 10-09-1994.