www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Kijfhoek, havenlijn, grens Rotterdam/Barendrecht (Brdv) en Waalhaven Zuid. 11-10-1997 t/m 10-01-1998.

We zijn eind 1997, begin 1998. De locs serie 2200/2300 zijn bij NS Cargo allemaal uit de normale dienst. Enkele machines doen elders nog hun ding zoals bij aannemer Strukton. De serie 6400 is dus wat de dieseltractie aangaat alleenheerser geworden. Dat is ook terugtezien in de onderstaande opnamen. Langzaamaan komen er ook andere vervoerders op het spoor, in 1998 zijn dat dan ACTS en Short Lines.

Foto's (Rob van der Rest) Kijfhoek op 11-10-1997. De 6411 is aan het rangeren bij de opstelsporen, rechts staat de 6469 te wachten op de volgende dienst. De bovenleiding overheerst nog niet, van de Betuweroute is ook nog niets te ontdekken dus kan je hier nog redelijk fotograferen. De lak van de 6400en was niet de beste, de 6411 is nogal bleekjes geworden terwijl de loc pas sedert oktober 1989 in dienst is. De 6411 was één van de vaste heuvellocs van Kijfhoek.

Foto (Rob van der Rest) Op weg naar huis rij ik altijd via de havenlijn, daar tref ik de naar Waalhaven Zuid rijdende 6477 in een lekker zonnetje.  Opname op 11-10-1997.

Foto (Rob van der Rest) Als ik op 09-11-1997 weer even op Whz rondkijk staat er toch weer een loc serie 2200. Het is de bij Strukton in dienst zijnde 302270 (ex NS 2270). Erachter staat de 6406 die later naar vervoerder LTE is overgegaan en daar ook in 2024 nog steeds in dienst is.

Foto (Rob van der Rest) In de middag en vroege avonduren stond de zon goed voor treinen richting Whz. Op 20-12-1997 fotografeer ik in de middag de 6427 en 6491 met een containertrein richting Whz in een typisch winterzonnetje. Ik sta bij de (beruchte) onbewaakte overweg aan de Maeterlinckweg waar in de loop der jaren verschillende ongelukken zijn gebeurd.

Foto (Rob van der Rest) Vervolgens verplaats ik me naar de Kooiwalweg in Rotterdam Lombardijen. Het weggetje waarvanaf ik fotografeer heet Kooiwalbos. Ik bevind me op de grens van Rotterdam en Barendrecht. De 6460 + 6440 zijn op weg richting Whz.  Opname op 20-12-1997.

Foto (Rob van der Rest) Na een poosje wachten komt weer een containertrein voorbij. De trekkracht zijn de 6517 + 6516 die met een containertrein vanuit Antwerpen onderweg zijn naar de Maasvlakte. Vanaf 29-09-1997 werd eerst tot Kijfhoek gereden, later ging het door naar de Mvt. zoals op deze foto van 20-12-1997 is te zien. Voor deze dienst waren in de werkplaats Tilburg de locomotieven 6515 t/m 6520 aangepast om in België te kunnen rijden..

Foto's (Rob van der Rest) Op 10-01-1998 zocht ik weer het plekje aan de Kooiwalbos op, eerst komen de 6426, 6446, 6437 en 6478 voorbij richting Whz. De uiteindelijke bestemming zal wel de Maasvlakte zijn voor het rijden van een erts-of kolentrein. Niet veel later (foto onder) komen vanaf de richting Whz de 6477 + 6489 voorbij op weg naar Kijfhoek met een slecht beladen containertrein. Het bruggetje, links op de achtergrond, wordt veel door fietsers gebruikt als snelle weg naar Barendrecht, auto's kunnen na het bruggetje niet verder. Er was, en is, nog steeds een parkeerplaats die ook nog goed op Google Maps is terugtevinden, net zoals een deel van de spoorlijn.

Foto's (Rob van der Rest) Vlak achter elkaar komen er 2 containertreinen voorbij, eerst de 6518 + 5616 met de containertrein uit Antwerpen, daarna gevolgd (foto onder) door de 6433 die dezelfde richting (Whz) uitgaat.met trailers en tankcontainers.  Rotterdam Lombardijen, Kooiwalweg 10-01-1998.   Hierna hield ik het op deze mooie winterdag wel voor gezien.