www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Rotterdam Hofplein, CS en Noordereiland, 01-11-1992.
Nog minder als een jaar te gaan in november 1992 en dan verdwijnt het 'Luchtspoor' door Rotterdam in een tunnel, die de naam krijgt Willemsspoortunnel. Het doel was dan ook op deze dag om nog maar wat foto's te maken van de Spoorbruggen over de Nieuwe Maas en dat niet alleen te doen op het moment vlak vóór de laatste dagen van gebruik. Ook het station Hofplein zou eens gaan verdwijnen dus daar startte ik met het maken van foto's.
Foto (Rob van der Rest) Een onbekend treinstel Sgm staat te wachten totdat weer de rit naar Den Haag plaats gaat vinden. Een tijdelijke loopbrug, waarvan links een stukje is te zien levert dit fotostandpunt op. Het gehele viaduct tot aan de Gordelweg heeft de naam de 'Hofbogen', duidelijk te zien op deze foto. In al die bogen waren kleine winkels, bedrijfjes en uitgaansgelegenheden te vinden. Op het voormalige station is tegenwoordig het 'Luchtpark Hofbogen' te vinden. Hofplein, 01-11-1992
Foto (Rob van der Rest) In 1992 was nog maar één deel van de Willemsspoortunnel aangesloten aan Rotterdam CS zoals te zien is aan de rechterzijde. De vertrekkende Benelux op de foto gaat dus nog gewoon over het oude traject, dat zal dus ná september 1993 veranderen als de nieuwe tunnel in gebruik is genomen. Hofplein, 01-11-1992
Foto (Rob van der Rest) Vanaf het Hofplein ben ik even naar Rotterdam CS gelopen, daar is het stil en maak ik slechts deze ene foto, de ICM-0, stel 4001 uit de protoserie wacht op de dingen die komen gaan. Het treinstel kwam in 1977 in dienst bij NS, nog steeds bestaat het maar zal in 2022 toch worden gesloopt nadat het in 2003 al uit de dienst was genomen. Het was lange tijd een oefenobject in Arnhem (Kleefse Waard). Rotterdam CS, 01-11-1992.
Hierna begaf ik me naar het Noordereiland
Foto's (Rob van der Rest) De eerste trein die ik voor de lens kreeg was toen ik op de Willemsbrug liep voor het verkeer. Je had staand boven de Nieuwe Maas een mooi uitzicht op de spoorbruggen. Even wachten op een trein, in dit geval de 1712 met dubbeldeksrijtuigen richting station Blaak. Op de foto hieronder is de trein nog te zien op de brug en als je goed kijkt is de overkapping van station Blaak ook nog gedeeltelijk te zien. 01-11-1992.
Foto's (Rob van der Rest) Vanaf de Willemsbrug maak ik nog een foto van de spoorbruggen zonder trein maar wel met een binnenschip op de Nieuwe Maas en loop vervolgens naar het Noordereiland waar een sfeerplaatje van de geopende Hef wordt gemaakt, ook nu nog in 2022 kan je nog een dergelijke foto maken, de Hef is bewaard gebleven met de val in de hoogste stand. 01-11-1992.
Foto's (Rob van der Rest) Vanaf de Maaskade op het Noordereiland probeer ik nog treinen op de foto te krijgen als deze over de spoorbrug rijden. Dat lukt slechts gedeeltelijk, wél heb ik de treinstelnummers kunnen noteren. Op de bovenste foto is het het ICM stel 4229 wat ik fotografeer, op de onderste foto Plan T stel 513 waarbij alle 5 delen van de spoorbrug in beeld komen. 01-11-1992.