www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Tilburg, werkplaats en lijnfoto's 30-03-1991

Het is zaterdag 30 maart 1991 als ik weer in Tilburg ga kijken. Als fan van de serie 2400/2500 kon ik mijn hart ophalen bij de werkplaats want men was druk bezig om alle aan de SNCF verkochte locs van die serie in orde te maken voor levering aan de Franse collega's die de machines gingen inzetten bij werkzaamheden aan de HSL. Ik kon zo mooi mijn 2400/2500 verzameling aanvullen. Er was natuurlijk nog meer te zien en dat komt ook nog aan bod. 

Foto (Rob van der Rest) Een machine die bijna weer gereed is voor de inzet bij NS was de 642, een van de weinige dingen die ontbrak was het NS logo. De eerste foto die ik op deze ochtend maakte van weer een stukje vakwerk van de werkplaats.  Wpl. Tilburg 30-03-1991.

Foto's (Rob van der Rest) Een blik op de rechterzijde gezien vanaf het perron leverde de volgende machines op: de 2419, 2425, radioloc 2230, 6452 en de 2403. De 2403 (foto onder) was net zoals de 2419, al ontdaan van zijn zwaailichten.  Wpl. Tilburg 30-03-1991.

Foto (Rob van der Rest) Links van de draaischijf bevonden zich nog een 6 tal machines, daar maar eens naartoe lopen dan.  Wpl. Tilburg 30-03-1991.

Foto (Rob van der Rest) Ook de 2449 was ontdaan van zijn zwaailichten. De machine was (met een aantal andere) voorzien van anti-tochtramen, te herkennen aan de rechte hoeken van het raam. Niet dat het wat hielp want de tocht kwam door de slecht sluitende cabinedeuren.  Wpl. Tilburg 30-03-1991.

Foto's (Rob van der Rest) 2 machines die ik goed kon waren de 2467 en de 2501 in de oude kleurstelling. Ik had de locs regelmatig voor de lens gekregen in het Rotterdamse. Behalve de kleurstelling was er niet veel verandert aan de 2501, de originele locplaten waren natuurlijk al lang geleden een prooi geworden van een liefhebber(s). Ook bij de 2501 waren de zwaailichten verwijdert, de 2467 had ze nog. De 2501 kreeg begin 1990 nog een kleine onderhoudsbeurt waardoor deze nog een aantal maanden in dienst kon blijven. Wpl. Tilburg 30-03-1991.

Foto's (Rob van der Rest) De volgende locs die op de foto gingen waren de 2465 (óók met anti-tochtramen) en de 2406, beiden nog met hun rode zwaailichten. Op de onderste foto zien we ook nog de 2276. De 2276 werd in mei 1993 uit dienst genomen en in december 1994 gesloopt.  Wpl. Tilburg 30-03-1991.

Foto (Rob van der Rest) Mooi in het zonnetje stond het meetrijtuig van Mw. Het was het voormalige Benelux-stuurstandrijtuig 87-38 107 wat vanaf november 1987 door de Wpl. Tilburg was omgebouwd voor proefnemingen met de nieuwe serie 6400. Het rijtuig kreeg het nieuwe nummer 80 84 978 1 805-8.   Wpl. Tilburg 30-03-1991.

Later op de dag ging ik even kort langs de lijn bij Tilburg na een bezoekje aan de stad. Ik zocht weer het plekje op aan de Zwartvenseweg.

Foto (Rob van der Rest) De 1623 in de IC dienst van Den Haag CS naar Venlo. De bomen zijn nog kaal, het voorjaar komt langzaam op gang.  Tilburg, Zwartvenseweg 30-03-1991.

Foto (Rob van der Rest) De 1146 had een licht klusje, het is de overbrenging van de 6441 naar de werkplaats Tilburg.  Tilburg, Zwartvenseweg 30-03-1991.

Foto (Rob van der Rest) Het loonde de moeite om nog even te blijven staan op deze plek, de 1221 is vanuit Venlo waar deze unit-cargo trein opgehaald is onderweg naar Kijfhoek. De machtige machine is een lust voor het oog, het is bovendien een flinke trein die achter de loc hangt.  Tilburg, Zwartvenseweg 30-03-1991.