www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Oosterhout, Rijen, Hulten en Boxtel 10-05-1991
Een gokje maken levert soms iets leuks en onverwachts op. Als ik vroeg in de ochtend op pad ga om in Boxtel wat foto's te gaan maken rij ik toch eerst even richting Oosterhout Zuid. Je weet nooit of er toevallig nog een bediening plaatsvind bij de Fa. Bauknecht, al geruime tijd is bekend dat dit binnen afzienbare tijd zal stoppen, wanneer is niet precies bekend. Terwijl ik de overweg overrijdt van de hoofdlijn Breda-Tilburg aan de Vijf Eikenweg zie ik gelijk de 2432 dezelfde weg oprijden richting Oosterhout Zuid. Een loc serie 2400/2500 had ik hier al maanden niet gezien! Ik rij de loc snel voorbij en bij de inrit van camping 't Haasje zet ik mijn auto neer. Zowel bij de in-als uitrit zal de rangeerder het voorbijrijden van de loc met de rode vlag beveiligen. Ik had dit nog niet eerder gezien. Daarna wordt doorgereden richting Oosterhout Zuid.
Foto (Rob van der Rest) De rangeerder moet er met de rode vlag voor zorgen dat er geen aanrijding met wegverkeer plaatsvind. Toen al een zeldzaam verschijnsel. Passage van camping 't Haasje aan de Vijf Eikenweg. Opname op 10-05-1991.
Foto (Rob van der Rest) Even later kan ik de aankomst vanuit het bos in Oosterhout Zuid vastleggen. Opname op 10-05-1991.
Foto's (Rob van der Rest) Aangekomen bij Bauknecht moet eerst even gezocht worden naar de bestuurder van een personenauto die gedeeltelijk op het spoor staat. Na da dit geregeld is (foto onder) kunnen de beide lege wagens aangehaakt worden en meegenomen. Opnamen op 10-05-1991.
Foto's (Rob van der Rest) De wagens zijn op het doorgaande spoor geplaatst, de loc zal nu omlopen om richting Tilburg te kunnen rijden. De rangeerder legt het wissel om en de loc rijdt weer richting goederenwagens. Gezien de algehele toestand van de loc lijkt het of dat deze al gereed is voor levering aan de SNCF. Officieel stond de machine al op 02-05-1991 (bron RailWiki) terzijde. Het gaat hierbij dan waarschijnlijk om de laatste normale rit voor NS. De machine heeft ook nog de NS logo's. Op 28-06-1991 werd de machine met SNCF nr.62432 overgebracht naar Frankrijk.
Foto (Rob van der Rest) Na het aanhaken zien we het vertrek uit Oosterhout Zuid en volg ik de trein, rijdend onder nummer 55466 nog verder. Oosterhout Zuid 10-05-1991.
Foto (Rob van der Rest) Vlak voor het bereiken van station Gilze-Rijen zet de loc nog even aan, het rookpluimpje maakt dit mooi zichtbaar. Rijen, 10-05-1991.
Foto (Rob van der Rest) Hier heb ik even iets te laat afgedrukt. Het had mooi geweest als de SRV-wagen er in zijn geheel had opgestaan. Het hoorde allemaal bij die tijd, de supermarkt aan huis. De plek waar deze foto genomen is bestaat niet meer in deze vorm. De woning rechts is gesloopt voor de nieuwbouw van Rijen, de eigenaar verhuisde naar het dorp Hulten, de SRV-wagen zal ook niet meer in gebruik zijn, het groen aan de linkerkant is opgeslokt in een groot industrieterrein, de 2432 bestaat nog wel (2021) en bevind zich in het Franse Vaires wat een enorm aantal sporen heeft en ligt ten Oosten van Parijs. Hulten, 10-05-1991.
Hierna verplaats ik me naar Boxtel waar ik de omgeving van het station opzoek.
Foto (Rob van der Rest) Motorpost 3008 is samen met 2 extra postwagens op weg richting Eindhoven, komende vanuit de richting Utrecht. Boxtel, 10-05-1991.
Foto (Rob van der Rest) Nog een leuke toevalstreffer, de goeduitziende 2320 op weg richting Eindhoven. Boxtel, 10-05-1991.
Foto (Rob van der Rest) Niet veel later passeert de 1611 als Intercity 834 van Maastricht naar Zandvoort. Eerst dacht ik aan een leeg-materieel rit maar de trein zit gewoon vol met passagiers. Het eerste rijtuig is afkomstig uit de Beneluxdienst, het zal ongetwijfeld daar wel weer in terechtkomen. De 1611 heeft trouwens nog lang bij DB Cargo dienst gedaan, op 2 april 2020 werd deze voor de laatste keer ingezet. Boxtel, 10-05-1991.