www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Oosterhout Zuid en Tilburg, 30 en 31-07-1990.
Op beide bovengenoemde dagen kon ik maar kort langs de lijn gaan, de 30ste in de ochtend en de 31ste in de middag. De 30ste bekeek ik weer de bediening van Oosterhout Zuid en op de 31ste reed ik richting Tilburg, vooral de 31ste maakte ik iets mee wat ik in al die jaren niet meegemaakt had tijdens het fotograferen van treinen. Het is me lang bijgebleven. Normaal gesproken werd de bediening van Bauknecht en Gefco door een loc serie 2400/2500 gedaan maar op deze dag niet. Tijdens het wachten op de trein aan het begin van de Vijf Eikenweg zag ik dat er een loc serie 2200/2300 voor de trein zat. Gauw een stukje doorrijden en een fotoplekje zoeken dan maar.
Foto (Rob van der Rest) Ik zocht het overgangetje op aan de Suraeweg met de Vijf Eikenweg. Een redelijk open stukje zodat de machinist mij al vroeg kon zien met mijn camera. Trein 55465 bestond deze ochtend uit 2 gesloten wagens voor Bauknecht en een flink aantal beladen autowagens. De 2256 mocht de klus klaren. 30-07-1990.
Foto's (Rob van der Rest) Bij het uitkomen van het bos werd even gestopt waardoor ik een 2e foto kon maken voordat de beide bedrijven bediend werden. Oosterhout Zuid 30-07-1990.
Foto (Rob van der Rest) Ik volgde de verdere bediening niet en wachtte aan de bosrand op de trein. Toen de loc weer verscheen ging er alleen een wagen van Bauknecht retour. Duidelijk was wel dat de wagens voor Bauknecht regelrecht uit Italië kwamen, het logo van de Italiaanse Spoorwegen (FS) stond op de voorzijde van de gesloten wagen. De 2256 ging als trein 55466 met deze wagen retour richting Tilburg. Oosterhout Zuid 30-07-1990.
De volgende dag ging het in de middag richting Tilburg.
Foto (Rob van der Rest) Het is een warme dag, een groot deel van de raampjes in de rijtuigen achter de 1316 zijn open. De loc is op weg als IC naar Venlo. Ik bevind mij aan de overweg bij de parkeerplaats Oude Warande aan de Zwartvenseweg in Tilburg. In de achtergrond links op de foto is een stukje van een viaduct te zien, de weg heeft de naam Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg. Het zicht op het viaduct is gedeeltelijk ontnomen door een paar bomen. 31-07-1990.
Foto (Rob van der Rest) Kort na de passage komt de 1132 met een flinke beladen trein richting Breda/Roosendaal. Tilburg, Zwartvenseweg 31-07-1990.
Direct hierna zou de trein van Roosendaal naar Zwolle voorbij moeten komen. De overweg wordt gesloten maar de trein komt niet. Omdat dit lang duurt kijk ik langs het spoor en zie enkele honderden meters verder richting Breda de trein staan, het is de 1645 met een set gehuurde NMBS rijtuigen. Er loopt iemand langs de trein, naar later bleek de HC. Even later stopt een onherkenbare politieauto naast me en 2 andere politieauto's. Snel wordt het duidelijk, de agenten vertellen dat er vanachter de pijler van het viaduct een jonge vrouw voor de trein is gestapt, haar fiets staat een klein stukje terug tegen de oprit. Gevraagd wordt of ik iets gezien heb, nee, gelukkig niet. Geschrokken van het voorval en op verzoek van de politie blijf ik nog een poosje staan voor mogelijke vragen te beantwoorden. Ik fotografeer nog twee treinen en mag daarna weggaan.
Foto (Rob van der Rest) De 1145 gebruikt met zijn Huckepacktrein het linker spoor richting Tilburg. Achter het boompje links staat de 1645 waar de politie nog druk bezig is. Tilburg, Zwartvenseweg 31-07-1990.
Foto (Rob van der Rest) De 1309 is met z'n stam M2 rijtuigen onderweg richting eindpunt Roosendaal. De trein komt stapvoets voorbij. Na deze passage kan ik even later, op aangeven van de politie, weg. Aan een bewogen middag komt zo een einde. Gelukkig heb ik iets dergelijks nooit meer meegemaakt. Tilburg, Zwartvenseweg 31-07-1990.